26 797 läst ·
32 svar
27k läst
32 svar
Hur mycket bättre är nya bergvärmepumpar?
För några år sedan bytte vi ut vår pump som då gått 23 år utan större handpåläggning, och den var då fullt fungerande. Verkningsgraden på den var dock mer än marginellt lägre, trots att den körde med nån freonvariant. Vi hade inte kunnat räkna hem bytet ekonomiskt om vi inte hade bytt ut den mot en begagnad pump (2000 spänn på blocket), som fortfarande tickar och går! Skälet till bytet var att den gamla väsnades för mycket.H Husqvarna220Ac skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vem säljer en begagnad fungerande bergvärmepump på blocket för 2000 kr? Kan man köpa begagnade borrhål (inkl. leverans till egna tomten) också för den summan skulle kanske till och med jag ha råd!
Det finns ganska många pumpar ute! Inte så många borrhål dock, men hyr du en grävare över helgen kan du ju lägga ner jordvärme.Magnus E K skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Sett några som sålt lösa borrhål..synd de är lite bökiga att gräva ned på tomten bara..måste ha nån form av håltagare..Magnus E K skrev:
Jag tror EyEr0n avsåg att pumpen täcker 100 % av effektbehovet utan att behöva köra på elpatron. Om du tänker på besparing så brukar man ju prata om COP, där talet visar hur effektiv pumpen är. Vid COP på 5 ger pumpen dig 5 gånger så mycket energi ut som den förbrukar (i el), 80% besparing.S slurppe99 skrev:
Att spara 100% av värmebehovet skulle annars vara fint, gratis värme. Skulle kanske fungera om man lät en isländsk gejser pumpa rakt in i husets värmesystem utan någon pump eller värmeväxlare
Även TS påstår liknande. Sedan håller jag med om att dagens bergvärmepumpar har blivit effektivare angående COP och att de även ger bättre effekt även vid kyla mot tidigare. Det finns även nya värmepumpar som är anpassade för de som har kortare borrhål. Så utveckling och bedömning på borrhål har även förändrats.ecb182 skrev:
Jag tror EyEr0n avsåg att pumpen täcker 100 % av effektbehovet utan att behöva köra på elpatron. Om du tänker på besparing så brukar man ju prata om COP, där talet visar hur effektiv pumpen är. Vid COP på 5 ger pumpen dig 5 gånger så mycket energi ut som den förbrukar (i el), 80% besparing.
Att spara 100% av värmebehovet skulle annars vara fint, gratis värme. Skulle kanske fungera om man lät en isländsk gejser pumpa rakt in i husets värmesystem utan någon pump eller värmeväxlare![]()
Redigerat:
Det beror på flera faktorer... De flesta värmepumpar brukar slå av när inkommande brine blir nånstans runt 6-8 minusgrader. Fördelen med en varvtalsstyrd värmepump är att man kan reglera ner effekten och ta ut precis så mycket att man ligger och balanserar runt t ex -6 grader istället för att stänga av kompressorn helt.
Tänkte väl snarare på bättre COP som gör att de även ger mer värme när det är kallt. Pumpar för 15-20 år sedan gav ju i princip ingen COP när det var mer än -10 grader. Som givetvis har med teknisk utveckling.Jarlingar skrev: