Byggahus.se

Hur mycket ballast krävs för solceller på låglutande tak

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att montera slidein-profiler på mitt tak för kommande installation av solceller. Anläggningen ska ligga på ett papptak med ca 5 graders lutning, 70-talshus, enplan. För att slippa göra en mängd hål i taket planerar jag att montera aluprofilerna på markstenar av cement 40x40 cm. Profilerna skruvas fast genomgående med 6mm-skruv ner i plugg. Varje marksten läggs på en extra pappbit.

Min plan är att använda ca 120-140 kg marksten till en sektion om 6x4,8 meter. Det blir ungefär 4,2 kg ballast per kvm. Varje solcell väger ca 17 kg vilket blir ca 480 kg för en sektion. Vad ska man tro, är 120-140 kg tillräckligt för att sektionen ska ligga kvar, även vid en rejäl höststorm? Vad är vedertaget i branschen på den här typen av tak?

Huset ligger inte vid havet och taket är på ca 4 meters höjd. Runt taket finns en "krage" cirka 0,5 m hög på sidorna, ca 1 dm vid ryggåsen. Jag funderar på att lasta lite mer där eftersom det borde vara mer påfrestning där än på sidorna.

• Laddar…
  2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle inte vara orolig att "göra hål", skruven kommer göra tätt mot takpappen och har man dessutom lite gosig tätmassa så läcker det inte. Skulle vara lite mer nojig att betongplattorna ligger och skaver på pappen.

Protte

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Det finns system med plattor, tex cwl som svetsas fast i taket. Tror de skruvas också. Men det hade varit dyrare och jag skulle ändå oroa mig för vad som kan hända vid dessa genomföringar sett över 30-40 år. Nu ligger det sammanlagt tre lager papp plus min extra papp under varje platta. Pappen är en Isola avsedd som överlagspapp, rejält tjock. Tung att skära i. Borde inte vara några problem. Takläggaren som har lagt om taket inför detta arbete anser att det är lämpligt med en extra bit som skavskydd.

Men om jag nu ska lasta, vad krävs för att solcellerna inte ska blåsa av eller glida omkring med skav som följd?

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Tror ingen kan säga en vikt när du är säker.
    Det är så mycket som beror på....
    Min noja skulle vara mindre för 40 tätade skruvar än att jag tagit till för lite barlast.

men det jag det.
    Protte

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 13
    Det finns färdiga system där en som är "expert" rimligtvis räknad ut exakt vad som behövs i ballast innan dom säljer materialet. Jag är dock inte speciellt förvånad att jag inte stött på någon som vågat köpa det.

Skruv och tätningsmassa är ingen höjdarlösning, särskilt inte på ett låglutande tak. Tro det eller ej så är det faktiskt inte bara för att tjäna mer pengar som det blev totalstopp på att montera taksäkerhet så. Hade det fungerat bra så hade varenda takläggare gjort så då det hade sparat en massa jobb.

Redigerat 18 aug 08:14