Det finns ett märkligt uttryck som kallas för stjälpt kubikmeter och det är precis det du just bekantat sig med. Störande…
https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/
https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/
Vad jag kan läsa mig till så skiljer sig stjälpt och travat mått åt med en faktor på omkring 0.6-0.7, såklart beroende på storlek på vedträna och hur noga du är på att trava.
Det enda rimliga alternativet till att sälja stjälpt är att sälja på vikt, men då måste man även hålla ordning på fukthalten.
Det enda rimliga alternativet till att sälja stjälpt är att sälja på vikt, men då måste man även hålla ordning på fukthalten.
När du köper på stälpt mått så räknar man ca 30-35% luft i högen..U Ulf Bagewitz skrev:
beroende på trädslag och grovlek..
Så om du har 1.75 m3 och säljaren har gett dig 2 st 1m3 säckar så är det rätt bra med 1.75m3.. jag säljer ogärna på detta viset..
Bara i småsäckar..
Annars så tar jag för travat eller vikten..
Tack för snabbt svarP PatrikJo skrev:Vad jag kan läsa mig till så skiljer sig stjälpt och travat mått åt med en faktor på omkring 0.6-0.7, såklart beroende på storlek på vedträna och hur noga du är på att trava.
Det enda rimliga alternativet till att sälja stjälpt är att sälja på vikt, men då måste man även hålla ordning på fukthalten.
Ulf
Det var två säckar om 1,5 m3 varderaMaskintok skrev:
Tack för svarMaskintok skrev:
Tack för svar/UlfMaskintok skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nu köpe ha iochförsig 3 kubikmeter, i 2 säckar. TS har kanske fått en säck för lite? Det verkar ändå lite med 1,75 kubikmeter vilket nästan blir 42 % i luft, borde ju åtminstånde vara över 2 m3 tippat.Maskintok skrev:
Ja det låter lite..H HEM2121 skrev:
jag uppfattade det som 2m3 köpt med ved.
2 st 1.5 m3 säckar bör iallafall ha gett över 2.3 m3...
Vet att vissa inte skakar säckarna när de fyller då blir det mindre m3...
Såg säckarna ut så här?? i så fall är dom oftast 1,5m³ stjälpt mått.
Som redan sagts så beror det på hur dom är fyllda, om dom är skakade eller ej, hur lång veden är mm.
Sen beror det ju på hur du har staplat veden om varit "slarvig" och fått mycket luft i traven, eller om du varit noggrann och inte fått någon luft alls...
Jag provade med mina säckar en gång, och fick då ut ca 1,08m³ ur en säck.
Så har du fått två säckar så borde det bli lite mer än 1,75m³
Vad fick du betala?
Som redan sagts så beror det på hur dom är fyllda, om dom är skakade eller ej, hur lång veden är mm.
Sen beror det ju på hur du har staplat veden om varit "slarvig" och fått mycket luft i traven, eller om du varit noggrann och inte fått någon luft alls...
Jag provade med mina säckar en gång, och fick då ut ca 1,08m³ ur en säck.
Så har du fått två säckar så borde det bli lite mer än 1,75m³
Vad fick du betala?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men det är inte bara 1.75 m3 fast mått i 3m3 Stälpt..Scouten skrev:
Industrin räknar bort luften och barken när man säljer.. Då brukar man säga ca 55% i avdrag.. beroende på trädslag..
Men det borde ha varit ca 2.1 m3 med ved iallafall i säckar...
Att som "hobby" försäljare av ved som jag antar att du räknar dig som, först stapla veden för att sedan sälja den är ju rent utav idiotiskt. Ska du sälja kommersiellt är det enda måttet att sälja efter stjälpt mått. Tycker TS ska spara sig själv det samtalet och kanske får han köpa ved igen ifrån samma återförsäljareMaskintok skrev: