42 987 läst ·
70 svar
43k läst
70 svar
Hur motiverar Byggmax sina fraktpriser?
useless skrev:
Det är ju ett uppenbart fel (såvida inte TS har valt expressbudning av prylen en lördag kväll), så personen i kundtjänst hade (oavsett befogenheter) kunnat inse problemet istället för att bara konstatera att det är det priset som står och nänvisa till nån annan butik. Det är inte så man bygger kundrelationer.
Men efter att ha läst andra trådar om Byggmax förfall så inser jag att dom inte vill ha några kunder.
Jag frågade faktiskt om de planerade skicka med en uber...Jag tror att jag vet vad som är felet med den där. Självklart är det ett systemfel, men felet ligger nog i hur varan är införd i deras system. Man kan ha skrivit 12x12 meter istället för mm. Vikten är 0,10kg men kanske någon skrivit in sändningens vikt som då blir något helt annat.
Leveranser sker inte från butik, så deras lager har egen databas. Har sett liknande saker förr, men då till kundens fördel.
Leveranser sker inte från butik, så deras lager har egen databas. Har sett liknande saker förr, men då till kundens fördel.
Är det artikel 31645 så är det butiksvara.
Då tillämpas fysisk upphämtning i butik av extern leverantör med hemkörning. Enhetsfrakt. Personalen kommer lägga den i en kasse som de troligen bjussar på.
Var lite svårt att motivera för kund att en låda skruv kostar 1600kr hemkört men 5 ton altan och 40 artiklar extra kostar 1725kr i frakt.
Eller nån köper ytterdörr från webblager för 5000kr nästan fraktfritt. Väljer till 6 meter foder som går som butiksorder.
Kostar listen 1800kr varav 1600 är kranbil som är samarbetspartnern.
Då tillämpas fysisk upphämtning i butik av extern leverantör med hemkörning. Enhetsfrakt. Personalen kommer lägga den i en kasse som de troligen bjussar på.
Var lite svårt att motivera för kund att en låda skruv kostar 1600kr hemkört men 5 ton altan och 40 artiklar extra kostar 1725kr i frakt.
Eller nån köper ytterdörr från webblager för 5000kr nästan fraktfritt. Väljer till 6 meter foder som går som butiksorder.
Kostar listen 1800kr varav 1600 är kranbil som är samarbetspartnern.
TS skall ändå vara glad att han får ett sådant billigt fraktpris!
Så här ser det ut när jag försöker beställa samma pryl:
Kan få den redan på fredag också för endast 1 650 kr extra!
😂
P.s. Annars tror jag @Pligg85 har helt rätt i att problemet är att det handlar om en butiksvara, som går med styckegods från butiken. Konstigt att inte kundtjänst kunde upplysa om detta...
Så här ser det ut när jag försöker beställa samma pryl:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan få den redan på fredag också för endast 1 650 kr extra!
😂
P.s. Annars tror jag @Pligg85 har helt rätt i att problemet är att det handlar om en butiksvara, som går med styckegods från butiken. Konstigt att inte kundtjänst kunde upplysa om detta...
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
🤪 Bygghemma.se har fri frakt men 69kr i administrationsavgift 🤔M Mikedigitize skrev:Svar: de kan det inte. I ett mailsvar fick jag detta:
"Hej igen Mike! Tyvärr verkar det som att det är priset som syns som gäller, dock förstår vi att detta är ett helt orimligt pris, och vi kommer fortsätta undersöka varför priset är som det är.
I nuläget har vi tyvärr ingen lösning på detta, men om du har tid, och produkten är viktig så finns den i lager i Malmö, och du kan alltså köpa den på plats för att slippa fraktkostnaden, även om detta inte är super smidigt.
Vi ber om ursäkt att vi inte inte kunde erbjuda en bättre lösning för tillfället, och jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Varans pris: 50:- frakten: 1859:-
[bild]
Ha.M Mikedigitize skrev:Jag föreslog att de som goodwill kunde efterskänka varan (som gåva) och lägga den i ett kuvert och posta den till min hemadress och där igenom gå förbi den knepiga uträknings del på silten. fig då detta svar:
"Oscar (Byggmax)
19 mars 2024 15:16 CET
Hej, vi kommer inte kunna skicka produkten till dig som gåva enbart för att fraktkostnaden är så pass hög.
Jag förstår att du inte vill beställa produkten när priset blir som detta, men vi har inte möjlighet att ge bort produkter, och framför allt inte bara för att.
I detta fallet får du tyvärr nöja dig med att beställa produkten någon annanstans, betala för frakten eller hämta produkten i en butik som har produkten i lager.
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Varför skulle de ge bort varor för att frakten är uppenbart felaktigt uträknad i deras autosystem?
Korkat att ens försöka.
Försändelserna från butik går med budbil eller kranbil, det finns inga logistiklösningar för småprylar. Fraktpriset sätts efter avstånd till butiken enligt budfirmans prissättning.
Webvaror skickas oftast direkt från tillverkaren och då är det dom som satt fraktpriserna.
Webvaror skickas oftast direkt från tillverkaren och då är det dom som satt fraktpriserna.
Det är inget fel.useless skrev:
Det är ju ett uppenbart fel (såvida inte TS har valt expressbudning av prylen en lördag kväll), så personen i kundtjänst hade (oavsett befogenheter) kunnat inse problemet istället för att bara konstatera att det är det priset som står och nänvisa till nån annan butik. Det är inte så man bygger kundrelationer.
Men efter att ha läst andra trådar om Byggmax förfall så inser jag att dom inte vill ha några kunder.
Jobbade på Byggmax innan, och alla där är helt lost när det gäller webbbutiken. (Helt lost på de mesta)
Mina chefer som hade jobbat på stället i 10+ år kunde ofta mindre än jag som bara hade jobbat där 1år knappt…
Att det blir så höga fraktpriser är för att 90% på hemsidan är dropshipping varor, alltså varor som Byggmax inte har i lager, utan de beställer direkt från leverantören när du köper på hemsidan.
Att fraktpriserna blir helt galna rätt ofta är ett vanligt problem där.
Troligtvis har de inte fått rätt fraktpriser av leverantörerna eller helt enkelt bara inte pallat justera alla fraktpriser…
Och när jag jobbade där och försökte hjälpa kunder beställa hem och fraktpriserna blev så galna var det inte kul.
Försökte alltid lösa de på olika sätt, genom och fråga min platschef(som inte fattade något och egentligen inte brydde sig), eller genom att ringa kundtjänsten.
Förlorade så många köp pga av deras kaos av webshop…
Men det verkade som att de som hade jobbat på Byggmax länge, 2år+ var vana vid sånt och brydde sig otroligt lite.
Jag som kom från restaurangbranschen och alltid ville att kunden skulle lämna nöjd och helst få in ett sälj var Väldigt irriterad av många Byggmaxs anställdas brist på kundservice.
Deras returer osv är ren katastrof ofta också.
Riktigt skit ställe.
Rekommenderar absolut inte Byggmax!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 702 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Byggmax fraktpriser på allt har för längesen avskräckt mig från att handla på deras webbshop.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Det här inte ett enstaka tillfälle.
Jag har själv råkat ut för dessa helt orimliga fraktkostnader.
Det var längesedan och de borde ha rättat till detta.
Men det säger en hel del om Byggmax.
Jag har själv råkat ut för dessa helt orimliga fraktkostnader.
Det var längesedan och de borde ha rättat till detta.
Men det säger en hel del om Byggmax.
Det där låter troligt tycker jag. Det är ju samma fenomen man ser på Amazon, ebay eller alla andra webhandlare som nuförtiden ska ha en "marknad" där vem som helst får sälja och bestämmer helt alla villkor.T TysonBuilds skrev:
Det är rätt ofta jag söker på nåt typ en kvarttums bussning och får ett erbjudande att nån har den ... för 3500 kr...