Hej!
Ska sätta upp ikea väggskåp i lägenhet byggd ca 1950. I andra väggar i lägenheten som jag borrat i har det varit först hårt på ytan (puts?) och sedan poröst och ett mörkt nästan svart pulver kommer ut. Lättare grejor som små tavlor och gardinstänger funkar med vanlig röd plugg, men nu ska jag ge mig på att skruva upp ett IKEA kök, och väggskåpen kommer ju väga rejält mycket mer när man ställt in alla grejer i dem. Skall försöka använda Ikeas monteringsskena men det behöver ju ändå fästa ordentligt.
Nån som har tips på vilken typ av infästning jag skall använda för att vara säker på att inte skåpen ramlar ner?

Troligtvis slaggväggar och lite knepigt att få bra fäste för skenan, då det är IKEAS meningen att skåpen ska hänga på den. Det blir att sätta många långa kraftiga skruv på skenan och sätta en regel nertill som skåpen står på. Skenan håller så inte dom faller ut och regeln under bär tyngden.

P
Bänkskåpen står ju på ben och hålls fast i skenan, så den belastas inte så hårt. Till väggskåpsskenan behöver du riktiga lättbetongplugg med bra skruv anpassade i längd och grovlek för just den pluggen. Vill det ändå inte dra bra så får du ta kemankare.

Satte upp IKEA kök i mins son's lägenhet. Någon sorts slaggväggar. var helt hopplöst att få pluggar att fästa. De bara snurrade i hålen. Provade med ett antal mer eller mindre avancerade typer.

Dert som fungerade var ankarmassa. Borra hål, blås ur allt damm med tryckluft, fyll med ankarmassa, stoppa in en bit kapad gängstång, håll på plats i typ 10s. Och du kan skruva upp skenan en halvtimme senare, men nu med muttrar istället för skruvar.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
När du blåser ur hålet så tänk på att ha skyddsgalsögon och andningsmask.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.