(Första fråga här så lite osäker på om det hör till fritidshus eller fönster & dörrar. Oh well...)

Hej!

Ny fritidshusägare här. Det är ett gammalt torp från 1700-talet med "1+1 glas".
Det är bara 1 glas monterat på fönstrerna på utsidan.
Det finns en bunt vita ramar med glas i ladan som verkar vara "+1"-glaset. Jag har förstått det som att man brukar montera de lite mer fast med skruv och nån form av tejp för att isolera innan vintern (och lite bomull-liknande isolering). Det finns inga gångjärn på insidan.

Mina frågor:
1. Finns det nånstans hänvinsningarna på hur man brukar/borde göra med monteringen? Mina försök att googla det har inte varit lyckosamma. Eller vet nån här och kan skriva ihop en sån? :)
2. Har det här "1+1 glass" andra namn? (dels antar jag att det kan finnas flera namn och dels kan det vara namn som är lättare att googla på)

Tack på förhand!

Bästa svaret

Kolla i ramen på innanfönstren om det inte är markerat vilket rum och fönster de enskilda skall vara till.
Sedan köper du fönstertejp. Hos oss finns det i den lokala lanthandeln.
Vanligast är att det finns en skruv i mitten om du har dubbelfönster, för enkel räcker det med att tejpa runt. Har du inga skruvar föefför dubbel fönster finns snygga att köpa hos tex Gysinge för detta ändamål. De sätts i mitten av karmen mellan de två bågarna.
Nåväl tejpen. Tag en skål med ljummet vatten. Klipp till/riv av remsor för ett fönster. Dra tejpen genom vattnet och tryck dit. Klart.
Lycka till.

• Gilla
Thibault.Du
  • Laddar…
T Thibault.Du skrev:
...man brukar montera de lite mer fast med skruv och nån form av tejp för att isolera innan vintern...
1. Finns det nånstans hänvinsningarna på hur man brukar/borde göra med monteringen?
Så här gjorde man på August Strindbergs tid.
Indras dotter, som spelar piga i Ett Drömspel:
Sida från en pjäsmanuskript med dialog mellan karaktärerna Kristin, Dottern och Advokaten från "Ett Drömspel".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
annfru och 7 till
  • Laddar…
Tack för välinformerade (och roliga svar) :)

innanfönster vad ju ordet som jag saknade.

Jag har forskat vidare och hittat lite mer som jag skriver/länkar här under ifall andra skulle vara intresserade:

Här på byggahus.se
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-vinterstaenga-torp-med-englasfoenster.285660/

Gysinge byggnadsvård brukar dyka upp, både med inlägg som förklarar hur man gör och material att köpa.
https://www.gysinge.com/article/1225/täta-dina-fönster

Blogginlägg
https://mittuniversum.wordpress.com/2013/09/26/fonstervadd-dragkorvar/
http://mittegnahem.blogspot.com/2012/10/innanfonster-pa-plats.html
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=160778.0

Ordlista:
Innanfönster
Fönstervadd
Fönsterremsor
(Innanfönster)skruv

Long story short:
. Ett innanfönster är bara en ram med glas som man sätter upp fast på fönstret inför vintern för bättre isolering samt undvika condens/frost på yttre fönstret.
. Man brukar sätta en tätningslist av ull runt innanfönstrets ramens kant. Viktigt att det blir tät så att det inte kommer varm luft mellan fönstrerna. Det är blandningen av varm och kall luft som skapar condens. Yttre fönstret ska däremot inte vara tät och ska kunna andras.
. Man klistrar innanfönstret med pappersremsor för extra-tätning.
. Man sätter material som suger åt sig fukt, vadd, fönstervadd, vitmossa etc.
. Det brukar finnas en skruv (innanfönsterskruv) som sätts mellan de två fönsterdelar och håller de på plats.
. Innanfönsterna sitter på plats hela vintern, kanske mer om man inte orkar ta ner de.
. Inte ovanligt att man sätter gångjärn på några fönster för att kunna vädra. Helt onödigt att göra det på alla fönster.

Hade man inte glycerin i en burk eller på fönstervadden mellan fönstren för att ta bort ev imma som kunde uppstå på fönstren. Sedan kan man också pynta fönstervadden med torkade blommor. Så hade vi i varje fall på vårt sommartorp vill jag minnas i min ungdom. ¨

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hade man inte glycerin i en burk eller på fönstervadden mellan fönstren för att ta bort ev imma som kunde uppstå på fönstren. Sedan kan man också pynta fönstervadden med torkade blommor. Så hade vi i varje fall på vårt sommartorp vill jag minnas i min ungdom. ¨
Jaaa! Jag har sett det på en torp som jag var på visning på. Kottar på vadden så att det såg ut som kottar på snö. Kanske små detaljer med tomtar för att ge Jul/vinterkänsla?

Jag har kört med vadd några ggr, de säljer även den på lanthandeln. Men jag tycker inte det ger ngt och på en del sy och väst fönster tränger det in fukt och det blir faktiskt värre. Men gulligt är det med lite tomtegubbar på vadden :)
Ett lagom ventilerat enkelglas med innanfönster bör inte imma om det är uppvärmt och skall isolera som minst ett tvåglas fönster.

Hur kommer ni att använda huset, året runt?
Bara värmas när ni är där och ingen underhållsvärme?
Kan påverka hur ni bör göra.

MultiMan
När jag flyttade in i nuvarande hus så hade jag enbart sådana fönster och levde med det i 7 år innan jag bytte ut de flesta men har fortfarande några av de bästa kvar.

Inga konstigheter mer än att vadd (gjord av viskos, för fönster, bomull duger inte, testade) var ett måste för att slippa imma under kallare årstider, tillsammans med täta (viktigt!) pappersremsor som limmas mot fönstret som tapet. Flyttade hit 1998 och då hade fortfarande lanthandlaren alla dessa saker och köpte därför förklistrade fönsterremsor som bara var att doppa i vatten. Fanns även dessa ovala glaskärl men eftersom det inte blev imma med hjälp av enbart vadden så valde jag bort dem.

Bytte sedan till 3-glas sidhängda med argon/krypton i samma utseende och vad än vissa gamla fönstervurmare skriver om dessa 1+1 fönster, så är moderna fönster totalt överlägsna både värme och komfortmässigt.

I sovrummet har jag fortfarande ett modernt och ett gammalt 1+1, så det är lätt att jämföra.

• Gilla
Thibault.Du
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
När jag flyttade in i nuvarande hus så hade jag enbart sådana fönster och levde med det i 7 år innan jag bytte ut de flesta men har fortfarande några av de bästa kvar.

Inga konstigheter mer än att vadd (gjord av viskos, för fönster, bomull duger inte, testade) var ett måste för att slippa imma under kallare årstider, tillsammans med täta (viktigt!) pappersremsor som limmas mot fönstret som tapet. Flyttade hit 1998 och då hade fortfarande lanthandlaren alla dessa saker och köpte därför förklistrade fönsterremsor som bara var att doppa i vatten. Fanns även dessa ovala glaskärl men eftersom det inte blev imma med hjälp av enbart vadden så valde jag bort dem.

Bytte sedan till 3-glas sidhängda med argon/krypton i samma utseende och vad än vissa gamla fönstervurmare skriver om dessa 1+1 fönster, så är moderna fönster totalt överlägsna både värme och komfortmässigt.

I sovrummet har jag fortfarande ett modernt och ett gammalt 1+1, så det är lätt att jämföra.
Jag tro ingen jämför med argon 3 glas helt nya fönster. Men välgjorda och välbevarade 1+1 är skitbra och då behöver man inte vadd och kan jämföras med klassiska 2 glas fönster. (Det blir 2 glas fast med större luftspalt och tätare insida)

Sedan beror det ju lite på var i landet fönstren finns. Det är en viss skillnad i klimat, (ffa vintertemperatur och vinterns längd), mellan landets södra och norra delar. Fönstrets isolerande egenskaper är desamma, men påverkan på inomhuskomforten skiljer ju en hel del beroende på utomhustemp.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur kommer ni att använda huset, året runt?
Bara värmas när ni är där och ingen underhållsvärme?
Kan påverka hur ni bör göra.
Hej Anders,

Det är tanken att isolera för att kunna underhållsvärma. Jag tänker inte bo där året runt (även om det kommer hända att jag är där på helgerna).

Oldboy Oldboy skrev:
Sedan beror det ju lite på var i landet fönstren finns. Det är en viss skillnad i klimat, (ffa vintertemperatur och vinterns längd), mellan landets södra och norra delar. Fönstrets isolerande egenskaper är desamma, men påverkan på inomhuskomforten skiljer ju en hel del beroende på utomhustemp.
I det här fallet är det i Småland :)

A
Vi brukar ha krollsplint mellan glasen. Vet inte vad det gör för verkan, men det ser trevligt ut.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.