C Comfort Thomas skrev:
Bäst och egentligen det som du lagligt sett måste göra är att låta en kylmontör demontera den.

Men om du tänkt dig att ändå ge dig på det så bör du göra enligt nedan.

Ta bort plastkåpan på höger sida om utedelen som döljer rör och elanslutningen.
Ta bort dom 2 mässing hattarna, dom 2 som sticker ut rakt åt sidan och inte den nedersta.
Innanför ser du en insex skruv
Gå in och starta värmepumpen i kylläge med 16 grader på fjärren
Vänta tills du hör kompressorn gå igång
Stäng med insexnyckel den som går till den klenare rördimensionen
Vänta ca 90-120 sekunder ( beror på tex rörlängd )
Stäng med insexnyckel det grövre röret om bryt strömmen via arbetsbrytare/stickpropp omgående.
All köldmedia är nu åter tillbaka i utedelen som det var när den var ny
Nu kan du lossa dom båda rören från innerdelen, kopplingen sitter på utsidan om fasaden.

Sätt tillbaka dom 2 mässingshattarna och dra åt ordentligt
Se till att täta röranslutningarna på innerdelen och rören från utedelen så det inte kommer in skräp/vatten

Vid återmontering måste du anlita en kylmontör så det eventuellt görs nya konor och dras åt korrekt samt att det ska vacumsugas innan man släpper på köldmedia igen.

Men som jag skrev innan så är det inte lagligt att göra detta själv
Vill bara säga tack!
Följde din guide, inga problem funkade perfekt. Tack för kanonbra hjälp 👍
 
G gusvo085 skrev:
Jag har gjort denna manöver men körde betydligt mer än 120 sekunder, säker 15 minuter. Gick kalas! Monterade även ihop själv och den har nu gått utan problem i tre år!
Du lär väl ha vakkumsugit innedelen?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.