58 501 läst ·
16 svar
59k läst
16 svar
Hur monterar jag ner luftvärmepump?
Vill bara säga tack!C Comfort Thomas skrev:Bäst och egentligen det som du lagligt sett måste göra är att låta en kylmontör demontera den.
Men om du tänkt dig att ändå ge dig på det så bör du göra enligt nedan.
Ta bort plastkåpan på höger sida om utedelen som döljer rör och elanslutningen.
Ta bort dom 2 mässing hattarna, dom 2 som sticker ut rakt åt sidan och inte den nedersta.
Innanför ser du en insex skruv
Gå in och starta värmepumpen i kylläge med 16 grader på fjärren
Vänta tills du hör kompressorn gå igång
Stäng med insexnyckel den som går till den klenare rördimensionen
Vänta ca 90-120 sekunder ( beror på tex rörlängd )
Stäng med insexnyckel det grövre röret om bryt strömmen via arbetsbrytare/stickpropp omgående.
All köldmedia är nu åter tillbaka i utedelen som det var när den var ny
Nu kan du lossa dom båda rören från innerdelen, kopplingen sitter på utsidan om fasaden.
Sätt tillbaka dom 2 mässingshattarna och dra åt ordentligt
Se till att täta röranslutningarna på innerdelen och rören från utedelen så det inte kommer in skräp/vatten
Vid återmontering måste du anlita en kylmontör så det eventuellt görs nya konor och dras åt korrekt samt att det ska vacumsugas innan man släpper på köldmedia igen.
Men som jag skrev innan så är det inte lagligt att göra detta själv
Följde din guide, inga problem funkade perfekt. Tack för kanonbra hjälp 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden