Vi monterade fibercementskivor från Byggmax i stugan för ett par år sedan och vad jag minns fanns ingen rätt eller fel sida. Läs på produktsidan för att kontrollera detta.

Vi kapade skivorna med mattkniv. Man ritsar skivan ett antal gånger och sen bryter man den försiktigt mot en kant.

Björn Sj Björn Sj skrev:
Hej
Har köpt Byggmax trossbottenskiva i fibercement.
Vilken sida ska vara uppåt? Släta eller skrovliga?
Bästa sättet att kapa utan att få lungorna fulla med fibercementdamm?
Tacksam för svar från er med erfarenhet!
Erik Jansson1 Erik Jansson1 skrev:
Vi monterade fibercementskivor från Byggmax i stugan för ett par år sedan och vad jag minns fanns ingen rätt eller fel sida. Läs på produktsidan för att kontrollera detta.

Vi kapade skivorna med mattkniv. Man ritsar skivan ett antal gånger och sen bryter man den försiktigt mot en kant.
Tack! Byggmax är osäkra...

• Gilla
Erik Jansson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är en klassisk fråga vad gäller masonitskivor också. Hade en besiktningsman som menade att den skrovliga ska vara nedåt på masonitskivor för där kan kondens sätta sig och då rinner den inte och bildar större droppar utan avdunstar bättre eller sugs upp in i masoniten enklare. Man kanske kan använda samma argument för fibercementskivor? Å andra sidan har se så högt pH så inget lär växa på dem de första 50 åren.

• Gilla
Björn Sj
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag använde vanlig cirkelsåg utomhus när jag kapade mina förra året. Kände inte att det dammade nämnvärt i lungorna.

Har för mig att även jag landade i att det inte spelar någon roll vilken sida som hamnade nedåt.

• Gilla
Björn Sj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.