Stickproppen i taket har två vita kablar som jag antar båda är faser och en neutral. Lampan är jordad. Går det här att lösa? 🤨
Antar att strömbrytaren på väggen har 2 knappar? Då är det en s k kronkoppling. Då isolerar du den ena, och använder endast en knapp. Men mät först som vi alltid säger i forumet. En del kopplar ihop de två tändtrådarna, då spelar det ingen roll vilken knapp man trycker på.T Thores skrev:
Nej det är dimmer…J Jocke Best skrev:
Du har inte två faser, det du med strörsta sannolikhet har är två tändtrådar och en nolla, en så kallad kronkoppling.
Det var dåtidens dimmer där du kan tända lampan (kristallkronan) i tre steg, steg 1 med 1:a brytaren som tänder typ halva uppsättningen glödlampor, nästa steg med bara andra brytaren som tänder den andra halvan glödlampor och sedan steg tre med båda brytarna påslagna och därmed alla glödlampor tända.
Det var dåtidens dimmer där du kan tända lampan (kristallkronan) i tre steg, steg 1 med 1:a brytaren som tänder typ halva uppsättningen glödlampor, nästa steg med bara andra brytaren som tänder den andra halvan glödlampor och sedan steg tre med båda brytarna påslagna och därmed alla glödlampor tända.
Ok ok kronkoppling låter väldigt rimligt. Men att lampan är jordad, vad gör jag åt det?J Jocke Best skrev:
D Dilato skrev:
Nu syns inte själva stickproppen i bild men det är det jag gjort här, kopplat på jordad stickpropp. Tackaruseless skrev:
Klicka här för att svara