Stickproppen i taket har två vita kablar som jag antar båda är faser och en neutral. Lampan är jordad. Går det här att lösa? 🤨

• Två vita elkablar i taket med metalliska anslutningar, en blå neutral kabel synlig, stickkontakt för belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdoskopplad i taket med synliga vita, blå och gulgröna kablar; grönt papper i takdosan.
    Skapa konto
J
T Thores skrev:
Stickproppen i taket har två vita kablar som jag antar båda är faser och en neutral. Lampan är jordad. Går det här att lösa? 🤨
Antar att strömbrytaren på väggen har 2 knappar? Då är det en s k kronkoppling. Då isolerar du den ena, och använder endast en knapp. Men mät först som vi alltid säger i forumet. En del kopplar ihop de två tändtrådarna, då spelar det ingen roll vilken knapp man trycker på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag antar att resten av rummet är ojordat? I så fall är det bara att sätta en jordad stickpropp på lampan och koppla in den i det ojordade uttaget i taket.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Antar att strömbrytaren på väggen har 2 knappar? Då är det en s k kronkoppling. Då isolerar du den ena, och använder endast en knapp. Men mät först som vi alltid säger i forumet. En del kopplar ihop de två tändtrådarna, då spelar det ingen roll vilken knapp man trycker på.
Nej det är dimmer…

• En vit dimmer monterad på en ljusgrön vägg.
    Skapa konto
Du har inte två faser, det du med strörsta sannolikhet har är två tändtrådar och en nolla, en så kallad kronkoppling.

Det var dåtidens dimmer där du kan tända lampan (kristallkronan) i tre steg, steg 1 med 1:a brytaren som tänder typ halva uppsättningen glödlampor, nästa steg med bara andra brytaren som tänder den andra halvan glödlampor och sedan steg tre med båda brytarna påslagna och därmed alla glödlampor tända.

T Thores skrev:
Nej det är dimmer…
Det har säkerligen suttit en dubbel strömbrytare där före dimmern.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag antar att resten av rummet är ojordat? I så fall är det bara att sätta en jordad stickpropp på lampan och koppla in den i det ojordade uttaget i taket.
Hur vet man det då tro? Bara eluttag i resten av rummet

T Thores skrev:
Hur vet man det då tro? Bara eluttag i resten av rummet
Det syns tydligt om vägguttagen är jordade eller inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thores skrev:
Nej det är dimmer…
Nu ja...någon har bytt till dimmer..
Bakom dimmern ligger säkert en av sladdarna numera oinkopplad.

J Jocke Best skrev:
Ok ok kronkoppling låter väldigt rimligt. Men att lampan är jordad, vad gör jag åt det?

T Thores skrev:
Men att lampan är jordad, vad gör jag åt det?

Du sätter på en jordad stickpropp så den är laglig/säker i jordade rum och sedan kopplar du in den i ditt ojordade uttag helt enligt regelverket.

useless useless skrev:
Det syns tydligt om vägguttagen är jordade eller inte.
Dom är ojordade

D Dilato skrev:
Nu ja...någon har bytt till dimmer..
Bakom dimmern ligger säkert en av sladdarna numera oinkopplad.
useless useless skrev:
Nu syns inte själva stickproppen i bild men det är det jag gjort här, kopplat på jordad stickpropp. Tackar

• Elektrisk koppling med flera färgade kablar anslutna till en terminalblock i en lampa, utan synlig stickpropp.
    Skapa konto
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.