Hej
Hur monterar jag en trådbunden LK rumstermostat till LKs minishunt m60n med fördelare, 2 slingor i samma rum?
Jag håller på att bygga ut och ska ha golvvärme i nya delen, radiatorer i resten av huset. Minishunten är monterad men den medföljande kapillärrörsgivaren va jag inte förtjust i.
Som jag tolkar det kan man montera ett LK ställdon på shuntautomatiken, men lämnade ju föga beskrivet vad som behövs?
Det jag tänker:
LK rumstermostat s2 24v no
LK ställmotor 24v
Kopplingsplint 1 (behövs denna? Orimligt dyr!?)
Och LK 24v trafo (behövs denna? Orimligt dyr!?)

Finns det nån som monterat ställdon med rumstermostat istället för medföljande kapillärrörstermostat får gärna göra sig hörd om hur man gått till väga! :)
Som jag tolkat det monterar man ställdonet vid shunten och inte på slingorna som man ”normalt” gör?
MVH

Kapilärrörstermostaten är en maxtermostat, så att det inte kan bli för varmt vatten på golvvärmeslingorna.

Rumstermostat+ställdon respektive radiatortermostat bör(/ska) bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Själva värmeregleringen i bostaden/rummen bör/"ska" ske genom att reglera framledningstemperaturen ut från "pannan".

Steg1:
Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen ochparallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen regleras efter utetemperaturen.

Steg3:
Eventuellt montera rumstermostater/ställdon/termostater på radiatorerna/golvvärmefödelarna samt justera in de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Demmpa Demmpa skrev:
Kapilärrörstermostaten är en maxtermostat, så att det inte kan bli för varmt vatten på golvvärmeslingorna.

Rumstermostat+ställdon respektive radiatortermostat bör(/ska) bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Själva värmeregleringen i bostaden/rummen bör/"ska" ske genom att reglera framledningstemperaturen ut från "pannan".

Steg1:
Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen ochparallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen regleras efter utetemperaturen.

Steg3:
Eventuellt montera rumstermostater/ställdon/termostater på radiatorerna/golvvärmefödelarna samt justera in de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Absolut, men tror du missuppfattat frågan. Jag har radiatorer i övriga huset så pannan justerar framledningen utefter värmebehovet och det fungerar bra. Nu bygger vi ut och ska ha golvvärme i nya delen därav shuntpumpsautomatiken.
Och nej kapillärrörsgivaren är en rumstermostat, max termostaten är ett annat vred. Se bifogad bild
Monteringsanvisning för LK Minishunt M60n med illustrationer om hur man monterar en bipackad termostat och ställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.