Har ärvt en gammal röjsåg av Svärfar och vill använda klinga på den.
Problemet är att till skillnad från vanliga röjsågar så är det ingen pinnbult i vinkelväxeln, det satt än vanlig trimmerspole påmonterad som det sitter en bult i som jag tagit loss så jag antar att man använder den för jag hittar ingen annan bult i hans verkstad.
Frågan är hur klingan ska monteras? Trimmerspolen är fastskruvad uppepå bägge brickor enligt bild.
Ska man bara lägga klingan på och sätta en vanlig bricka och sen bulten eller ska klingan ligga emellan brickorna enligt andra bild?
Tacksam för svar.

• Närbild av vinkelväxel och monteringsdetaljer på en röjsåg, med gräs och stenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en röjsågs vinkelväxel med en lös trimmerspole och en mutter, placerad på grusigt underlag.
    Skapa konto
  • Närbild på en röjsågs vinkelväxel med en bult och flera brickor monterade där en trimmerspole tidigare suttit.
    Skapa konto
MultiMan
Jag har en Tanaka av näst största modellen och för det första så var det när jag köpte sågen enbart den allra största 450-modellen som hade medföljande klingskydd i aluminium och fäst-"kupol" samt bult för för klinga, så har du någon annan modell måste du försöka hitta tillbehören som krävs. Jag ska se om jag kan ta bilder hur det ska se ut.

Jag fick köpa extra grejer vid inköpstillfället för 20 år sedan.

Börja med att ange exakt modell.

Edit: Min Tanaka Purefire 430 (tror jag den hette, hade vibrationsfria handtag) kom med Brain automatiskt trimmerhuvud och en trehörnad slyklinga i metall. Endast 450 (var det nog) kom med sågklinga, men den hade 1 mm grövre drivaxel än 430, dock chansade jag och satte sågblad och den klarade det galant. Delarna jag köpte extra kommer från den större modellen som såldes med klinga från början. Har du någon av de mindre modellerna så är drivaxlarna ytterligare klenare.

Jag ser ingen skruv på bilden så antagligen har jag en gängad axel ut från vinkelväxeln. Minns inte då det är mer än 10 år sedan jag sågade med den. Kupolen kan vara till slyklingan och inte sågklingan, minnet är lite dimmigt där också.

Bilder och förklaring från instruktionsboken:

Rund sågklinga i metall med diverse tillbehör och ett rött klingskydd på ett bord.
Skapa konto
Instruktionssida för montering av Tanaka grästrimmer och röjsågklinga med diagram för olika delar och varningar för korrekt användning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Emil1979
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg.
Bifogar modellen i bild.
Tyvärr när man söker efter reservdelar så finns det inte alls mycket.

• Bild på en Tanaka TBC-422B maskindel med märkplatta. Svårt att hitta reservdelar enligt inlägg.
    Skapa konto
MultiMan
Tanaka såldes tyvärr till Hitachi så det existerar inte som eget märke sedan många år.

Du får nog söka lite själv hur det är tänkt att just din modell ska fungera med sågklinga, om den alls klarar det. Väldigt många instruktionsböcker till gamla prylar finns upplagda på internet.

MultiMan MultiMan skrev:
Tanaka såldes tyvärr till Hitachi så det existerar inte som eget märke sedan många år.

Du får nog söka lite själv hur det är tänkt att just din modell ska fungera med sågklinga, om den alls klarar det. Väldigt många instruktionsböcker till gamla prylar finns upplagda
MultiMan MultiMan skrev:

Du får nog söka lite själv hur det är tänkt att just din modell ska fungera med sågklinga, om den alls klarar det. Väldigt många instruktionsböcker till gamla
Explosionsbild av vinkelväxel, med markerade komponenter: 21: stång, 22: kåpa, 20: bricka, 23: mutter. Monteringssekvens visas.
Skapa konto
Hittade den här och det verkar ju som den ska sitter emellan brickorna jag har på vinkelväxeln plus en bricka innan bulten

MultiMan
Här har du eventullt en sprängskiss på din modell:

Sprängskiss av växellåda, visande olika komponenter och deras numrering.
Skapa konto

• Gilla
Emil1979
  • Laddar…
MultiMan
Är på modell 422, men det ser ju ut att likna med gängor i vinkelväxeln och skruv som man fäster klingan med.

Vad du än gör, se till att du är riktigt säker på att allt sitter ihop och inte gängar upp sig eller glappar. Innan jag köpte motorsåg använde jag min Tanaka till att såga ner minst 30-40 häggträd/buskage i upp till och även över 10 cm diameter på stammarna. Det kan hugga tag rätt bra om man inte har exakt rätt teknik. Är det mindre saker du tänkt ta dig an är kraven mindre, men som sagt, var försiktigt. Det fanns en anledning till att klingskyddet man bytte till var av gjuten aluminium för att kunna stoppa farligare projektiler.

Tänk också på att ju större diameter på klingan, desto större krafter vid infästningen och mer levande massa som kan få sågen att leva ett eget liv.

Alltid, utan undantag, skyddsglasögon.

• Gilla
Emil1979
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.