45 841 läst ·
34 svar
46k läst
34 svar
Hur montera dörr utan karmskruv??
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 205 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 205 inlägg
Beror ju lite på vart det läcker in luft dåSBH skrev:
Karmen är ihopfogad i hörnen med laxstjärtar , när jag använde skruv (drog ej hårt) ville karmen flexa ut ngr mm ,även i fogningen.
Läckaget är mellan dörr och karm (sitter tätning org som på en ytterdörr)
Eller så vet proffs att man alltid backar med skruven några varv för att sedan skruva i med lite tryck, eller så har man fönster med tvåstegsborrade karmhål.findus42 skrev:
Hylsor tar för lång tid att använda om det inte är tvunget. (Läs tunga sidohängda produkter)
Dessutom funkar inte hylsor överallt.
Föredrar ni karmskruv så varsågod. Om ett annat proffs gör snygga stabila och snabba montage på något annat sätt så är det också ok. Alla sätt har brister och fördelar. Inget system fungerar överallt.
Den sortens proffs som jag vill anlita vet det också. Proffs som försöker trycka på mig en enkelspårig sanning ber jag hålla sig undan.
Det jag vanligen monterar är blankoljade ekkarmar. Om montage med hål används så pluggas det med ytbehandlade ekplugg och bättringsmålas. Jag förborrar aldrig monteringshål på verkstad då det är stor risk att det inte går att använda. Undantaget instickskarm då alla förutsättningar är kända.
Att backa karmskruven och sedan dra in den skadar kanten det med. Det finns ju proffs som skiter i om det är fransigt. Det finns kunder som tycker att det duger. De har sin marknad och vi som bygger grejer som skall se ut som möbler har en annan.
mvh Findus
Den sortens proffs som jag vill anlita vet det också. Proffs som försöker trycka på mig en enkelspårig sanning ber jag hålla sig undan.
Det jag vanligen monterar är blankoljade ekkarmar. Om montage med hål används så pluggas det med ytbehandlade ekplugg och bättringsmålas. Jag förborrar aldrig monteringshål på verkstad då det är stor risk att det inte går att använda. Undantaget instickskarm då alla förutsättningar är kända.
Att backa karmskruven och sedan dra in den skadar kanten det med. Det finns ju proffs som skiter i om det är fransigt. Det finns kunder som tycker att det duger. De har sin marknad och vi som bygger grejer som skall se ut som möbler har en annan.
mvh Findus
Lämnas kilarna kvar eller tas bort efter skruvning?KnockOnWood skrev:
Tja, skruv eller spik kanske?
Det klassiska sättet är ju att skruva/spika karmen och ha några kilar som mothåll vid spiken/skruven.
Personligen gillar jag inte karmskruv utan kör hellre med vanliga skruv och kilar.
Det finns billiga plastkilar att köpa hos byggmaterialhandlarna.
Om man sedan skummar runt karmen sitter det mycket bättre än med karmskruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
