132 läst ·
2 svar
132 läst
2 svar
Hur modernisera avloppsbrunn i källare
Jag bor i ett gammalt hus (byggt runt 1900), har källare under halva huset. I källaren finns en "brunn", där vatten kan rinna ner i ett cementrör som går ut ur huset. Det är dålig avrinning från cementröret, om jag sticker in armen i den har jag alltid kunnat känna stående vatten i den, ibland även synligt direkt i brunnen.
Nu håller vi på att dränera om huset och jag funderar på hur jag ska förbättra brunnen. Den ligger så lågt att jag troligen kommer behöva leda vattnet från källarbrunnen till dräneringsröret utomhus om jag inte ska ha en separat pump för bara källarbrunnen, men tänker att det inte är någon fara så länge som dagvatten och dränering hålls separata (vill gärna få input om någon tycker annorlunda/har bättre erfarenhet än mig här). Samtidigt verkar detta upplägg inte ha fungerat superbra tidigare.
Funderar också på hur jag kan förbättra rör-konstruktionen, när jag väl hittat utloppet under dräneringen, finns det någon bra flexi-avlopps-slang som jag kan dra inuti nuvarande cementrör för att bättre leda bort den lilla vätska som uppkommer i källaren och då ansluta via någon modernare plast-brunn. Har någon bra förslag på hur detta kan göras?
(Källaren används endast som förråd, men där står en avfuktare och ibland släpper min värme-ackumulator tank ut lite vatten, så lite vatten behöver jag bli av med genom brunnen).
Nu håller vi på att dränera om huset och jag funderar på hur jag ska förbättra brunnen. Den ligger så lågt att jag troligen kommer behöva leda vattnet från källarbrunnen till dräneringsröret utomhus om jag inte ska ha en separat pump för bara källarbrunnen, men tänker att det inte är någon fara så länge som dagvatten och dränering hålls separata (vill gärna få input om någon tycker annorlunda/har bättre erfarenhet än mig här). Samtidigt verkar detta upplägg inte ha fungerat superbra tidigare.
Funderar också på hur jag kan förbättra rör-konstruktionen, när jag väl hittat utloppet under dräneringen, finns det någon bra flexi-avlopps-slang som jag kan dra inuti nuvarande cementrör för att bättre leda bort den lilla vätska som uppkommer i källaren och då ansluta via någon modernare plast-brunn. Har någon bra förslag på hur detta kan göras?
(Källaren används endast som förråd, men där står en avfuktare och ibland släpper min värme-ackumulator tank ut lite vatten, så lite vatten behöver jag bli av med genom brunnen).
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är så gammalt att det där röret går bara ut till en primitiv stenkista. Och den fungerar säkert uselt numer. Jag killgissar och tjejkänner här!G Goodbyte skrev:Jag bor i ett gammalt hus (byggt runt 1900), har källare under halva huset. I källaren finns en "brunn", där vatten kan rinna ner i ett cementrör som går ut ur huset. Det är dålig avrinning från cementröret, om jag sticker in armen i den har jag alltid kunnat känna stående vatten i den, ibland även synligt direkt i brunnen.
Spontant skulle jag byta avloppsbrunnen mot en pumpgrop som du har uppsikt över. En enkel pump i den som kan provköras emellanåt. Att fodra in röret med en strumpa som kan leda ut vattnet till din dränering låter rätt svårt, men de som hjälper dig med dräneringen har väl ett tips isf?
Allt beror på vilka krav du har på källaren. Ska det vara torrt och tryggt måste det ordnas permanent och brunnen anslutas till spillavloppet (inte dag-/dränvattenavloppet), men det låter som att det är en riktigt källare i ett gammalt hus med också obefintlig isolering i plattan.
ja ingen isolerad platta, och källarväggarna är för skrovliga på utsidan för isodrän, så blir bara platonmatta. Dessutom lågt i tak så inget som någonsin kommer inredas.
Vi dränerar om för det fortfarande är fuktigt trots krypgrundsavfuktare, så är bara intreserad av att det ska bli torrt och tryggt. Tror jag lutar åt en egen pump för källar-brunnen. Borde gå att koppla på den på befintligt avlopp nu när det är frilagt (ligger som tur är på samma sida av huset)
Vi dränerar om för det fortfarande är fuktigt trots krypgrundsavfuktare, så är bara intreserad av att det ska bli torrt och tryggt. Tror jag lutar åt en egen pump för källar-brunnen. Borde gå att koppla på den på befintligt avlopp nu när det är frilagt (ligger som tur är på samma sida av huset)
Klicka här för att svara