Helt galet att inte politikerna tycker att detta är galet.

Inget land i EU /Europa har detta upplägg, och inte heller så här höga kostnader, inte heller så många bolag som tjänar pengar på det alla som är självklart infrastruktur
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
C
K Karriärmamman skrev:
Inget land i EU /Europa har detta upplägg, och inte heller så här höga kostnader, inte heller så många bolag som tjänar pengar på det alla som är självklart infrastruktur
Hur menar du då?
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).

Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.

Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.

Karta över EU-länder med olika färgade zoner som visar regleringsmodeller för elnät, inklusive intäktstak, kostnads-plus och pris-tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur menar du då?
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).

Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.

Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.

[bild]
Har du siffror på vad elnätsavgifter för konsumenter ligger på i andra EU-länder?
 
C
C cpalm skrev:
Här är siffrorna från Eurostats elprisrapport:
[länk]
[bild]

Tyvärr uttryckta i procent av totalkostnaden, så man får också ta siffrorna för totalkostnad i beaktning.
Men hur stor är totalkostnaden?
Det framgår ju inte där.
 
C
K karlmb skrev:
Men hur stor är totalkostnaden?
Det framgår ju inte där.
Det är ju andra grafen i rapporten. Och där finns även länkar till statistikunderlaget så man kan plocka ut sina egna siffror och grafer.
Men inser att jag klistrade in en tokig graf. Här är den rätta som visar nätpriset i EUR:
Stapeldiagram som visar nätpriser i EUR per land. Nederländerna högst, Storbritannien lägst. Sammanfattande graf under huvudgrafen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Hur menar du då?
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).

Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.

Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.

[bild]
Att inget land har olika regler för taxorna pga flera elnätsbolag. Reglerna är desamma i hela landet i andra länder. Inte många om än något land som har olika elmarknaden inom ett land.
 
C cpalm skrev:
Det är ju andra grafen i rapporten. Och där finns även länkar till statistikunderlaget så man kan plocka ut sina egna siffror och grafer.
Men inser att jag klistrade in en tokig graf. Här är den rätta som visar nätpriset i EUR:
[bild]
Sverige ligger på 240m ?
Vilken graf i rapporten är det där? Svårt att hitta och jag fattar nada annat än att vi ligger nära toppen.
 
Attitudeswe
Med effektavgift så kan man om man är intresserad sänka sin avgift med några hundralappar genom att kontrollera t.ex. VVB.

Jag har gått från 6kW till 3kW på dyrtid maj 2025 jfr maj 2024 (ligger på 7kW när det är billigt att ladda bil, men siktar mot 5.5kW nu i Juli)

Graf över energianvändning och priser maj 2025, jämför olika kostnadsnivåer och toppar i kWh/h och SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man Tibber så kan man plotta sin egen graf

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.