Då var det dags igen.
Utan nämnvärda investeringar är det bara att casha in till 2027.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-chockrakning-vantar-hushallen-inte-hant-pa-30-ar/
Utan nämnvärda investeringar är det bara att casha in till 2027.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-chockrakning-vantar-hushallen-inte-hant-pa-30-ar/
Helt galet att inte politikerna tycker att detta är galet.
Inget land i EU /Europa har detta upplägg, och inte heller så här höga kostnader, inte heller så många bolag som tjänar pengar på det alla som är självklart infrastruktur
Inget land i EU /Europa har detta upplägg, och inte heller så här höga kostnader, inte heller så många bolag som tjänar pengar på det alla som är självklart infrastruktur
Hur menar du då?K Karriärmamman skrev:
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).
Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.
Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du siffror på vad elnätsavgifter för konsumenter ligger på i andra EU-länder?C cpalm skrev:Hur menar du då?
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).
Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.
Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.
[bild]
Här är siffrorna från Eurostats elprisrapport:K karlmb skrev:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr uttryckta i procent av totalkostnaden, så man får också ta siffrorna för totalkostnad i beaktning.
Det är ju andra grafen i rapporten. Och där finns även länkar till statistikunderlaget så man kan plocka ut sina egna siffror och grafer.K karlmb skrev:
Men inser att jag klistrade in en tokig graf. Här är den rätta som visar nätpriset i EUR:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att inget land har olika regler för taxorna pga flera elnätsbolag. Reglerna är desamma i hela landet i andra länder. Inte många om än något land som har olika elmarknaden inom ett land.C cpalm skrev:Hur menar du då?
Nästan alla EU-länder har samma typ av upplägg som här ("intäktstak"), och prismässigt ligger vi för närvarande ungefär i mitten (efter att historiskt legat väldigt lågt).
Sen skall jag låta det vara osagt om det finns något EU-land där regleringen av elnätmarknaden fungerar bättre än här. Troligen.
Problemet just nu verkar vara att prognoserna är uppskruvade av denna enorma "elektrifiering" man talar (fantiserar?) om.
[bild]
Sverige ligger på 240m ?C cpalm skrev:
Vilken graf i rapporten är det där? Svårt att hitta och jag fattar nada annat än att vi ligger nära toppen.
Med effektavgift så kan man om man är intresserad sänka sin avgift med några hundralappar genom att kontrollera t.ex. VVB.
Jag har gått från 6kW till 3kW på dyrtid maj 2025 jfr maj 2024 (ligger på 7kW när det är billigt att ladda bil, men siktar mot 5.5kW nu i Juli)
Har man Tibber så kan man plotta sin egen graf
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Jag har gått från 6kW till 3kW på dyrtid maj 2025 jfr maj 2024 (ligger på 7kW när det är billigt att ladda bil, men siktar mot 5.5kW nu i Juli)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man Tibber så kan man plotta sin egen graf
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Klicka här för att svara
