1 009 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur minskar jag varvtalet på grästrimmern?
Plastsnöret i alla mina trimmers går snabbt av. Vill inte ha en massa plast i trädgården och skulle vilja koppla in en dimmers på 230 volts sladden. Men var kan jag hitta en dimmers som klarar av trimmerns effekt. . Har en känsla av att plastsnöret skulle få en längre livslängd och trots det klara av att klippa av grässtrån.
Hastigheten lär inte förlänga trådens livslängd. Går den av väldigt fort, så kör du sannolikt för grovt gräs. Det finns extrastarka trådar som fungerar bra. Sen finns det även olika grovlekar på trådar. Men det finns också gränser för hur grov tråd, olika maskiner kan ta. Har du en röjsåg, eller en liten batteridriven kantklippare, eller något emellan? Sen är även frågan om du hela tiden/ofta slår av tråden, eller om den bara nöts väldigt fort?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Köper man för klen maskin med bara 1,6 mm tråd t ex och försöker röja för grova saker så går tråden också av hela tiden, så det kan vara felet. Jag har två. Den på 1,6 går bara bra att köra lättare gräs och kanter med. Man kan röja mer men då kommer tråden förbrukas i rasande tempo. Den stora jag har använder 3 eller 3,2 mm lina. Går i princip aldrig av trots riktigt stark motor om man så kör tistlar (som knäcker 1,6 direkt). Måste till grövre sly för att skada linan, men då byter man till slyklinga eller sågblad istället.
Rätt dimensionerad maskin till avsett arbete är det som gäller.
Rätt dimensionerad maskin till avsett arbete är det som gäller.
Klicka här för att svara