Jag har flyttat in i ett trähus från 96 som har mekanisk frånluft (Nibe Fighter 310) med utsug i tvätt, v-rum, WC och dusch. Det låter från utsugen och jag skulle vilja dämpa ljudet. Hur gör jag? Jag har injusteringsprotokoll och utsuget ligger 10% över normen så jag bör ej sänka fläkthastigheten.

Några ideér har jag snappat upp. Vad är använbart? Är det någon sam har fler ideér?

1) I bruksanvisningen till pannan står det att man kan installera en ljuddämpare i ventilationröret. Vet dock ej om jag har någon.

Jag har läst igenom relevanta inlägg här i forumet och hittat två stycken:
2) öka antalet utsug så att lufthastigheten minskar per utsug
3) installera ljuddämpande material - står dock ej var och hur. I rören?

3) På "gör så här" föreslog dom att sätta något nät över öppningen.

4) En kamrat har sagt att man kan byta ut sista delen av röret mot ett flexibelt för att minska ljudet.

Tacksam för svar

Är det ljud som alstras i utsuget eller är det fläktljud?

Om ljudet uppkommer i utsugsventilen så hjälper det inte att sätta dit en ljuddämpare. Det man kan gjöra är att öka arean (byta kanal eller en extra utsug) eller byt utsugsventil mot en som inte alstrar ljud.

Normalt är det lufthastigheten som alstrar ljud.
Är fläkten överdimensionerad måste man vid inreglering strypa luftflödet rätt hårt (normalt i) frånluftventilerna och ljud uppkommer ("luftrusning").
En variant är att varvtalsstyra frånluftfläkten via trafo eller tyristor beroende på fläktutförande. Där efter kan man öka den fria arean i frånluftventilerna och få en lägre lufthastighet och lägre ljud men fortfarande samma luftflöde.
Går det inte hastighetsreglera fläkten kan man montera ett strypspjäll på frånluftfläktens utlopp och centralt strypa bort överkapaciteten.
Det kan blir en del mätande och justerande innan man fått tillbaka rätt balans igen.
Det finns en formel som är Q=V*A.
(Luftflödet = lufthastigheten * arean)
Således: Ökas arean i ventilen så sänks hastigheten och flödet blir ”lika”.
Enkelt förklarat alltså….. ;)
Ljud som kan härledas till själva fläkten ”botas” med ljuddämpare

Om problemet gäller för hög ljudnivå utanför utsuget, kan du byta ut utsugsdonet mot ett ljuddämpande galler. Detta hjälper mot såväl fläktbuller som ljud som alstras i kanal och spjäll.

Se http://www.stifarex.se och gå in på produkter/Akustik för exempel.

Lycka till!

• Gilla
Jii
  • Laddar…
Om jag tar bort frånluftsdonet så att metallröret blir synligt (10 cm i diameter) så låter det mer än innan. Ovanpå donet ligger det ett filter som tillsammans med donet ger en viss reduktion av ljudet.

Ljudet låter mer som ett vinande typ luft som sugs genom rör än det låter fläkt men jag är inte säker på varifrån det härrör.

Det du gör när du helt avlägsnar donet är att flytta över nästan hela fläktens kapacitet till denna punkt. Luften går alltid lättaste vägen - minsta motståndet. Om du kommer åt så prova att sätta för en skiva på fläktens utlopp som täcker så där en 30-40% av kanlaarean. (Testa gärna olika strypningar) Du får då ett prov på hur du skulle kunna "varvtalstyra"/strypa fläktkapaciteten.
Men det blir ju bara ljudet du jagar. Utan flödesmätare blir det svårt att få korrekta flöden... ;)
(Ledning runt 100 mm absolut max 20 l/s...... :-/ )

Det här med ventilation är hela tiden tyvärr en kompromiss.
För låga hastigheter i kanalen risk för att damm lägger sig i botten. Med höga hastigheter kommer ofta ljudet. Tyvärr väljs kanaldim allt för ofta av vad som får plats i bjälklag och likande byggkonstruktioner >:(

God tanke det där med att kapaciteten överförs. Jag har tagit bort alla donen och jämfört ljudet då med ljudet med alla donen på plats. Det är fortfarande en klar ljudreduktion med donen på plats. Jag har dessutom varit runt och lyssnat på donen och i tvättstugan där pannan står och börjar luta alltmer åt att det är fläktljudet som är största boven.

Luftflödet är 15, 15, 12 och 12 l/s genom de fyra donen.

Då är det bara att inhandla ljuddämpare :D
Kolla även så att inte fläkten via rörledningen återför stomljud. Kan avhjälpas med en snutt slang mellan rör och fläkt.............

Med stomljud antar jag att du menar de ljud som går via hårda material och inte via luften?

Hur kollar jag det? Om jag sätter huvudet ovan pannan vid anslutningsrören känns som det låter överallt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.