Har en takhuv där röret är 125mm i diameter och den ska sättas i ett hål/rör som är ca 110mm.
Hur klipper jag i själva röret på takhuven för att kunna klämma ihop/minska diametern?
Räcker det med ett rakt snitt på två ställen mitt emot varandra? Eller går det inte få till det då?

Midjan på takhuven ska stanna i det andra rörets öppning så man ska väl inte klippa förbi midjan då förmodar jag?

Finns ingen annan storlek som passar, storleken innan denna är 100mm.

• Metallisk takhuv med galler, stående på en yta framför vit kakelvägg. Rör i ovankant, skarv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går det inte att sätta den utanpå röret?

useless useless skrev:
Går det inte att sätta den utanpå röret?
Nej, det är ett utlopp som kommer genom taket så det går ej tyvärr. De två som är lika ska få sig en hatt så snö etc inte kommer in.

• Rött tegeltak med tre runda ventiler, en med ett rör som sticker ut. Ventilerna ska skyddas från snö med hattar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E Ett fisk skrev:
Hur klipper jag i själva röret på takhuven för att kunna klämma ihop/minska diametern?
Finns en speciell krymptång för ändmålet som veckar plåten. Man kan säkert åstadkomma motsvarande effekt på något annat fiffigt sätt, men att bara slitsa plåten blir nog inte så bra när det är så stor skillnad.

• Gilla
Ett fisk
  • Laddar…
Det känns onekligen som att det borde finnas någonting som passar i dessa, eller övergång etc för att verkligen få det tätt.
Var jag tvungen att försöka få ihop det med de befintliga så hade jag mätt innerdiametern exakt i hålet på genomföringarna/pannorna, jämfört omkretsen på huven med hålen och hur många mm det skiljer, sedan gjort snitt med 1mm vinkelslipskiva (så många snitt, som jag måste minska omkretsen i mm, jämnt fördelade). Kanske några färre initialt, ska det minskas 50mm hade jag kanske provat med 40-45 snitt, bockat till det och svetsat ihop det, om man har svets. Du vill ju försöka få till en "rak stos" där den ska ner och inte konformad för den kommer sitta dåligt.

Men igen, mkt meck och ingen optimal lösning, det borde ju finnas grejer att stoppa dit som passar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men är det inte luftningar för avlopp?

Är det avluftning för toa etc? med tanke på diametern 110?

Kan du ju förmodligen trycka dit en sån här rörstump och tillhörande ventilationshatt som finns på samma sida.
https://naranaturen.se/produkt/ventilationsror-110mm-1-m/

Eller liknande från andra leverantörer det var bara första bästa träff.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men är det inte luftningar för avlopp?
Jo, avluftning för avlopp och markradon. Vad tänkte du på?

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Är det avluftning för toa etc? med tanke på diametern 110?

Kan du ju förmodligen trycka dit en sån här rörstump och tillhörande ventilationshatt som finns på samma sida.
[länk]

Eller liknande från andra leverantörer det var bara första bästa träff.
Avluftning för avlopp och markradon.
Ska kika lite närmare på ditt tips, Tack!

Ja, men då finns det ju en uppsjö av ventilationshuvar som faktiskt passar, och inte kostar många kr, så jag hade definitivt valt den vägen, även om det innebar att de du redan hade blev över.

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Ja, men då finns det ju en uppsjö av ventilationshuvar som faktiskt passar, och inte kostar många kr, så jag hade definitivt valt den vägen, även om det innebar att de du redan hade blev över.
Har kvitto och öppet köp så det löser sig nog om jag hittar något annat med ditt tips 😀

Sök på "ventilationshuv 110mm" eller ventilationshatt 110mm" så hittar du mängder, tänk på om det är gjort för rör eller muff-ände bara, och beroende på vad och hur den ser ut kanske du får slänga i en rörstump i genomföringen där för att det ska bli rätt/passa, till den du vill ha, det är väl mest upp till estetiken på taket.

Men varför ska du sätta huvar på den? Mängden regn som kommer in genom en avslutning blir väl ca 6 L per år. Vilket motsvarar en vanlig spolning i toan.

1 mm regn på 1 m2 är en liter. Arean av rören är väl 0.05*0.05*3= 0.0075 m2. Årsmedel för nederbörd är 800mm per år. Det ger då 6L. Snö smälter väl bort pga av värmen från avloppet på vintern?

R Rickard_C skrev:
Men varför ska du sätta huvar på den? Mängden regn som kommer in genom en avslutning blir väl ca 6 L per år. Vilket motsvarar en vanlig spolning i toan.

1 mm regn på 1 m2 är en liter. Arean av rören är väl 0.05*0.05*3= 0.0075 m2. Årsmedel för nederbörd är 800mm per år. Det ger då 6L. Snö smälter väl bort pga av värmen från avloppet på vintern?
Hade problem i vintras när det kom massor med tung blötsnö som åkte ner i rören. Rören är inte isolerade inne i huset vilket innebar att det då bildades kondens på rörens utsida och det kom ner lite fukt som droppat ner på och igenom innertaket i hallen.

E Ett fisk skrev:
Hade problem i vintras när det kom massor med tung blötsnö som åkte ner i rören. Rören är inte isolerade inne i huset vilket innebar att det då bildades kondens på rörens utsida och det kom ner lite fukt som droppat ner på och igenom innertaket i hallen.
Stökigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.