3 103 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur mäter man ytan i råvind?
Vet inte om detta är rätt forum för denna fråga... Flytta gärna isf.
Jag har fått klartecken på att köpa råvinden/torkvinden ovanför min lägenhet. Hur jag mäter boarean, dvs den yta som hyran sätts efter har jag koll på. Det jag inte har koll på är hur man mäter/bestämmer storleken på ytan som utgör grunden för priset på vinden. Finns det några regler?
Är det totala golvytan ända ut i takfoten eller finns det några regler som tex de regler som finns för att räkna ut boarean?
Måste jag betala för yta som tas upp av befintlig ventilation tex?
Jag har fått klartecken på att köpa råvinden/torkvinden ovanför min lägenhet. Hur jag mäter boarean, dvs den yta som hyran sätts efter har jag koll på. Det jag inte har koll på är hur man mäter/bestämmer storleken på ytan som utgör grunden för priset på vinden. Finns det några regler?
Är det totala golvytan ända ut i takfoten eller finns det några regler som tex de regler som finns för att räkna ut boarean?
Måste jag betala för yta som tas upp av befintlig ventilation tex?
I rutan nere till höger på denna sida "Mer inom ämnet" så är översta punkten en länk till en pdf med information om mätregler:
http://www.sis.se/DefaultMain.aspx?tabname=@Amn_01&CategoryType=AMN&CategoryCode=01&PresID=
Jag skulle tro att även om ytan där taket är för lågt inte räknas, så får du kanske betala någonting för den ändå. Men säkert mindre än för den övriga ytan. Yta som upptas av ventilation etc. borde du inte behöva betala för.
http://www.sis.se/DefaultMain.aspx?tabname=@Amn_01&CategoryType=AMN&CategoryCode=01&PresID=
Jag skulle tro att även om ytan där taket är för lågt inte räknas, så får du kanske betala någonting för den ändå. Men säkert mindre än för den övriga ytan. Yta som upptas av ventilation etc. borde du inte behöva betala för.
För mig är det självklart någonting du gör upp med säljaren i förhandlingen...
Om jag skulle sälja ett utrymme som innehöll områden med lågt i tak och köparen vill hävda att han skulle ha dessa ytor gratis för att det inte räknas som boarea... Skulle mitt svar vara: NEJ.
ATW
Om jag skulle sälja ett utrymme som innehöll områden med lågt i tak och köparen vill hävda att han skulle ha dessa ytor gratis för att det inte räknas som boarea... Skulle mitt svar vara: NEJ.
ATW
Klicka här för att svara