3 607 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur mäta upp telefontråd?
Hejsan.
Vi har renoverat och i samband med det tagit bort telefonuttaget. Sladden har bara hängt lös, oinkopplad ur väggen.
Nu vill jag koppla på ett uttag.
Kan jag på något sätt mäta upp vilen tråd om skall vart i dosan, eller är det uttömmande prövning som gäller?
/ Fredrik
Vi har renoverat och i samband med det tagit bort telefonuttaget. Sladden har bara hängt lös, oinkopplad ur väggen.
Nu vill jag koppla på ett uttag.
Kan jag på något sätt mäta upp vilen tråd om skall vart i dosan, eller är det uttömmande prövning som gäller?
/ Fredrik
Jag antar att du har 4 ledare. Hitta de två som har spänning mellan sig,
och anslut dem så att de går till de undre stiften på teleproppen som sätts i uttaget.
De andra två ledarna ska självklart gå till de övre stiften.
/Hasse
och anslut dem så att de går till de undre stiften på teleproppen som sätts i uttaget.
De andra två ledarna ska självklart gå till de övre stiften.
/Hasse
Är det första uttaget så ska du bara koppla in de två som har spänning på sig. De andra två ska i det läget lämnas orörda. De går ju nämligen tillbaka till telias stolpe och är avsedda för ett ev andra abb. Inte bra att lägga signalen från det första abbet på de ledningarna.
Ja, jag antog att det fanns 4 ledare som tidigare varit anslutna till jacket.mats_o skrev:
Förhoppningsvis minns TS hur många av ledarna som var anslutna från början, och kopplar in lika många igen.
/Hasse
Klicka här för att svara