Efter att ha lagt klinkergolvet i badrummet skall jag nu sätta den sista raden kakel, den som gränsar till golvet. Eftersom golvet har fall är det inte helt lätt att få till vinkeln på kakelplattorna. Är det någon som har nåt bra knep för hur man mäter detta enklast? Har för mig att jag sett nåt knep nånstans men jag minns inte hur/var... :S

Själv mätte jag bara med tumstock hur hög plattan skulle vara på vardera sidan, ritade ett streck på plattan och kapade. Det blev hur bra som helst. Men det knep du refererar till kan nog vara följande:

1. Håll plattan du vill kapa (låt oss kalla den "A") på (som i "utanför") plattan i raden ovanpå.
2. Mät från golvet exakt en "platthöjd" upp (t.ex. genom en liten spillbit från en tidigare kapning, eller på annat lämpligt sätt) och markera på plattan A var denna höjd hamnar. Gör detta längs hela plattans bredd så följer du exakt golvets kontur.
3. Kapa längs markeringen, Platta A kommer nu att passa perfekt i hålet.

OBS, om du ska ha en fogbredd mellan plattan och golvet, så ska du förstås kompensera för det, och kapa plattan A något mindre (lägre) än markeringen (eller använda ett "markeringsverktyg" som är något längre än en platthöjd.

Hoppas det blev begripligt?

Redigerat:
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.