Düsseldorff
J J Vos skrev:
Växer som det knakar i jämtländskt lera.
Fint kanske. Men vad använder du all död gräsyta till?

P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
1000 kvm gräs? Varför?
För att jag valt att inte bo i högt gräs ?
Precis som att du inte valt att klippa gräset så väljer jag att klippa. Det är ju upp till ägaren, du behöver ju inte bli lissen för det.

Blir perfekt när barnet bjuder hem kompisarna och spelar lite fotboll.

• Gilla
  • Haha
loffman och 5 till
  • Laddar…
Grönare än grannarnas som har klippt. Jag har bara klippt en gång, det var 17 maj, dagen efter senaste regnet, men den börjar se bra vild ut.
Framsidan som är liten och typ 2 meter utanför altanen har jag dragit av de högsta stråna med häcksaxen, då ser det mycket bättre ut.

F
A amoreex skrev:
Du verkar positiv till gröna fina gräsmattor.
Fun fact. Gräsmattor uppkom ju som nåt enbart rika hade råd med. Dvs de kunde ha meningslöst kort gräs istället för t ex en åker eller äng för hö.

Jag förstår inte heller varför man envisas med klippa om man har 2000 kvadrat och inte använder den till nåt. Låt det bli äng och främja insekter istället t ex.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Fun fact. Gräsmattor uppkom ju som npt enbart rika hade råd med. Dvs de kunde ha meningslöst gräs istället för t ex en åker eller äng för hö.

Jag förstår inte heller varför man envisas med klippa om man har 2000 kvadrat och inte använder den till nåt.
De låter ändå rimligt.

Jag personligen hade ju minskat ner de isåfall..
Satt ängsblommor på kanske 8-1000 iallafall..
De gör iallafall nytta..
Men som i mångas fall med liten villa trädgård finns de ju ej plats till massa annat..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Rkarlsson skrev:
För att jag valt att inte bo i högt gräs ?
Precis som att du inte valt att klippa gräset så väljer jag att klippa. Det är ju upp till ägaren, du behöver ju inte bli lissen för det.

Blir perfekt när barnet bjuder hem kompisarna och spelar lite fotboll.
Jag frågade bara vad du ska med gräsöknen till. Du svarade, toppen. Du behöver ju inte bli ledsen för det.

F
A amoreex skrev:
De låter ändå rimligt.

Jag personligen hade ju minskat ner de isåfall..
Satt ängsblommor på kanske 8-1000 iallafall..
De gör iallafall nytta..
Men som i mångas fall med liten villa trädgård finns de ju ej plats till massa annat..
Ja har själv ca 700 kvadrat trädgård och kanske 4-500 kvadrat gräs (eller ja, öken numera 🤓). Bor bokstavligen i skogen så det gör varken från eller till. Vill helst inte få in för mycket fästingar och skit.

Fint kanske. Men vad använder du all död gräsyta till?
Förvara snö...

• Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja har själv ca 700 kvadrat trädgård och kanske 4-500 kvadrat gräs (eller ja, öken numera 🤓). Bor bokstavligen i skogen så det gör varken från eller till. Vill helst inte få in för mycket fästingar och skit.
Vår tomt är typ 1300m2..
Enligt min Automower så har jag 686m2 gräs😂

J J Vos skrev:
Förvara snö...
Eller duka långbord o sitta o äta gott med släktingar.. hellre på en gräsöken än en äng med högt gräs..

A amoreex skrev:
Eller duka långbord o sitta o äta gott med släktingar.. hellre på en gräsöken än en äng med högt gräs..
Och mygg

Jodå men man får jobba för resultatet! Speciellt när 80% är i söderläge dock bara 330m2

• Trädäck, trädgårdsstol, välklippt gräsmatta, trädstam, staket, klarblå himmel, lugn dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Husärlivet och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A amoreex skrev:
Mm för det är ju omöjligt att slå en yta tillräcklig för ett långbord vid behov. Bäst att ha en svennetomt året om.

• Haha
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag förstår inte heller varför man envisas med klippa om man har 2000 kvadrat och inte använder den till nåt. Låt det bli äng och främja insekter istället t ex.
För att roboten klipper gräset och för att det inte automatiskt blir en vacker äng bara för att man låter bli att klippa?

Jag ska försöka undvika att ge mig för djupt in i gräsmatta vs äng-debatten. (Jag har båda delar. Eller försöker åtminstone, varken gräsmatta eller äng är särskilt perfekta.) Men även en äng kräver skötsel och har man fel sorts jord så tar det ganska många år innan det blir en hyfsad äng. En annan nackdel är att fästingar trivs ypperligt i ängsvegetationen. Det är inte jättekul när man får plocka ett tiotal fästingar av ett barn efter ett par timmars lek.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag har slutat med gräsmatta pga insåg (för sent möjligen) att det är fullständigt värdelöst. Har nu en äng istället på den del av tomten som tidigare var en golfbana.
Vill gärna se hur du tycker en levande yta ser ut

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.