Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Renoverar hela undervåningen med ventilerade golv, samt syllbyte. Det innebär att jag kan dra rör under golvet som jag vill samt kommer att sätta upp nya kontakter i alla rum. Alla tips på smarta uttag och lösningar tas tacksamt emot!
Det rör sig om:
2 sovrum ca 10 kvm vardera.
- ett dubbeluttag vid dörren
- ett dubbeluttag i varje hörn
inget tv eller bredband
Allrum TV-rum
- två dubbeluttag där tv:n kommer hänga
- två dubbeluttag där vi kommer ha ett skrivbord
- antennuttag vid tv:n
- nätverksuttag vid tvn och vid skrivbordet
Badrum
- Ett uttag vid spegel
Tvättstuga:
- ett dubbeluttag vid diskbänken
- ett dubbeluttag vid bänk (till strykjärn)
Pannrum:
Varmförråd:
- Ett dubbeluttag vid dörren
Det rör sig om:
2 sovrum ca 10 kvm vardera.
inget tv eller bredband
Allrum TV-rum
- två dubbeluttag där tv:n kommer hänga
- två dubbeluttag där vi kommer ha ett skrivbord
- antennuttag vid tv:n
- nätverksuttag vid tvn och vid skrivbordet
Badrum
- Ett uttag vid spegel
Tvättstuga:
- ett dubbeluttag vid diskbänken
- ett dubbeluttag vid bänk (till strykjärn)
Pannrum:
Varmförråd:
- Ett dubbeluttag vid dörren
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Åtminstone sovrum. Även om du är helt emot TV i sovrummet så är det ju väldigt vanligt. Så nätverk/antenn/rör för sådant till sovrummen är ju ett "måste" när man har chansen. (Även om det är många som förespråkar "trådlöst" till nätverk, de har fel fö
, så är även många/de flesta av de med på att till TV kör man trådat om det bara går).
Till pannrum skulle jag också dragit nätverk, kan vara bra till någon övervakning eller dylikt.
Badrum/kök vet f-n, jag gjorde det inte i mitt eget hus, men vem vet. Jag såg senast i veckan en nätverksansluten badrumsspegel(!) så är det lätt så skadar det inte. Vi kanske får TV integrerat i badrumsspegeln vad det lider, vem vet?
Till pannrum skulle jag också dragit nätverk, kan vara bra till någon övervakning eller dylikt.
Badrum/kök vet f-n, jag gjorde det inte i mitt eget hus, men vem vet. Jag såg senast i veckan en nätverksansluten badrumsspegel(!) så är det lätt så skadar det inte. Vi kanske får TV integrerat i badrumsspegeln vad det lider, vem vet?
Följ "svensk standard" så blir det rätt bra. Dvs. ett dubbelt uttag på ca var 3-4de meter samt ett dubbelt uttag på varje möbleringsbar vägg, ett dubbelt uttag under strömbrytaren. Inga uttag närmare hörn än ca 70 cm (för att man ska kunna sätta en garderob i hörnet), i tvättstugan ett enkelt uttag för TM och ett enkelt uttag för TT/Tumlare, TM och TT ska ha egna säkringar, strykuttag egen säkring.
Dra dubbla datakablar till varje rum (två uttag får plats i en dosa) och där du sätter antennuttag, antennuttag på ALLA ställen där du kan tänka dig att TV kommer att stå när (inte om) det möbleras om.
allt ska vara jordat och du ska ha jordfelsbrytare. Gödsla med uttag
Dra dubbla datakablar till varje rum (två uttag får plats i en dosa) och där du sätter antennuttag, antennuttag på ALLA ställen där du kan tänka dig att TV kommer att stå när (inte om) det möbleras om.
allt ska vara jordat och du ska ha jordfelsbrytare. Gödsla med uttag
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Dubbla cat6 i varje rum
2st Dubbla cat 6 i vardagsrum Ett uttag på En vägg och det andra tvärsöver.
Detta gäller även TV/coax
I Tvättstugan hade jag alt haft en "kaffe timer" vid man kan tänka sig att man står och stryker.
2st Dubbla cat 6 i vardagsrum Ett uttag på En vägg och det andra tvärsöver.
Detta gäller även TV/coax
I Tvättstugan hade jag alt haft en "kaffe timer" vid man kan tänka sig att man står och stryker.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Blir kanske de om man köper tjänsten.
Iofs fixar jag allt det därunder 1500kr Det "dyra" är egentligen bara kontakterna och ramarna.
Iofs fixar jag allt det därunder 1500kr Det "dyra" är egentligen bara kontakterna och ramarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
När vi gjorde om tvrummet satte vi in 11 st dubbeluttag varav 4 st vid TVn. Ett vid varje fönster, ett i varje hörn osv.
Tror dom flesta är upptagna nu, alltid skit som ska laddas, datorer, kamera, mobiler, lampor ska vara tända osv.
Rummet är knappt 20kvm.
Tror dom flesta är upptagna nu, alltid skit som ska laddas, datorer, kamera, mobiler, lampor ska vara tända osv.
Rummet är knappt 20kvm.
Jag snickrar på en liten kåk, ca 70 m2. Det blir ett (1) nätverksuttag till TV-bänken. Inget mer.
Jag vet faktiskt inte vad man skulle använda dem till.
Mobilen? Nix
Paddan? Näe
Laptoppen? Aldrig
Desktoppen? Vilken desktop? Och i så fall varför?
Allt går mot mobilt (dvs är redan där) och molnbaserad lagring. Egna servrar är helt ute och få sitter och dunkar hundratals GB mellan olika maskiner i hemmet.
TVn kan vara lite grinig däremot, den blir trådad.
Jag vet faktiskt inte vad man skulle använda dem till.
Mobilen? Nix
Paddan? Näe
Laptoppen? Aldrig
Desktoppen? Vilken desktop? Och i så fall varför?
Allt går mot mobilt (dvs är redan där) och molnbaserad lagring. Egna servrar är helt ute och få sitter och dunkar hundratals GB mellan olika maskiner i hemmet.
TVn kan vara lite grinig däremot, den blir trådad.
För att det är betydligt mer användarvänligt med en riktig och stor skärm, riktigt tangentbord och en riktig mus. Enda fördelen jag ser med en laptop är att den är mindre och därmed lättare att flytta.mycke_nu skrev:
Sen vet jag naturligtvis att man kan ansluta riktiga skärmar, tangentbord och möss även till en laptop, men då skapar man i princip en "desktop" i "annorlunda" förpackning.
@mycke_nu
Behoven kan ju växla fort så vardör inte förbereda när man kan? Jag håller på med en hyfsat omfattande renovering och har då valt att dra nätverk så att varje rum får två dubbeluttag. Idag är det ju kanske onödigt men så sa de förra ägarna som tyckte att ett (1) eluttag per rum var tillräckligt.
Säg tex. att barnen vill ha en TV på sitt rum, då krävs ett uttag. Sen skaffar de ett TV-spel och då ryker ytterligare ett uttag. Kanske får de dessutom för sig att ställa in en PC och då går det åt ett tredje uttag...
Eller så vill jag kanske själv göra om något av barnens rum till kontor när de flyttar hemifrån och då går det åt ett hel hög med uttag.
Trådlöst nätverk är ungefär som trådlös ström (batterier). Väldigt praktiskt i bärbara saker som en ficklampa eller en radio men rätt uselt för taklampan eller spisen.
Behoven kan ju växla fort så vardör inte förbereda när man kan? Jag håller på med en hyfsat omfattande renovering och har då valt att dra nätverk så att varje rum får två dubbeluttag. Idag är det ju kanske onödigt men så sa de förra ägarna som tyckte att ett (1) eluttag per rum var tillräckligt.
Säg tex. att barnen vill ha en TV på sitt rum, då krävs ett uttag. Sen skaffar de ett TV-spel och då ryker ytterligare ett uttag. Kanske får de dessutom för sig att ställa in en PC och då går det åt ett tredje uttag...
Eller så vill jag kanske själv göra om något av barnens rum till kontor när de flyttar hemifrån och då går det åt ett hel hög med uttag.
Trådlöst nätverk är ungefär som trådlös ström (batterier). Väldigt praktiskt i bärbara saker som en ficklampa eller en radio men rätt uselt för taklampan eller spisen.
Tja, det beror väl på vad man ska göra, men jag har min stora iMac trådlöst ansluten. Det snurrar på i över 100 Mbit/s.
Behöver man ansluta flera burkar i samma rum sätter man lämpligen en switch där. Det har jag exvis i TV-möbeln där 3-4 prylar vill ha trådat nätverk. Varför folk vill dra allt till stora centrala patchpaneler har jag aldrig fattat..
Jag säger alltså inte att man ska skippa all trådbunden kommunikation, men uttag, för att inte tala om flera sådana, i varje rum verkar lite otidsenligt i min värld.
Behöver man ansluta flera burkar i samma rum sätter man lämpligen en switch där. Det har jag exvis i TV-möbeln där 3-4 prylar vill ha trådat nätverk. Varför folk vill dra allt till stora centrala patchpaneler har jag aldrig fattat..
Jag säger alltså inte att man ska skippa all trådbunden kommunikation, men uttag, för att inte tala om flera sådana, i varje rum verkar lite otidsenligt i min värld.