8 821 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Hur många strykningar av väggfärg
Ibland måste man vara påläst för att inte bli lurad eller besviken...T TreeView skrev:Kom via snickaren som vi anlitade, så ingen vi kollat upp. Tror dock att det kan bli bra men då krävs det följande
- Jag hittar fel och konstigheter
- Jag frågar på byggahus.se om dessa fel och konstigheter
- Jag går lös på målaren
Men det är ju inte direkt så jag tycker det är kul att springa runt och hitta fel...men det får jag ta upp när det är klart. Handlar om ett rum så inga jättepengar oavsett, bara riktigt irriterande.
Men väldigt skönt att få svar här...tack!
Fast av misstag borde man lära sig något kan jag tycka, på 30 år i alla fall.
Men jag tror att det figurerar en hel massa självutnämnda målare just nu. Dvs folk som faktiskt inte vet vad de gör men tror att det inte krävs någon kunskap alls för att måla och som mer eller mindre medvetet lurar folk.
Men jag tror att det figurerar en hel massa självutnämnda målare just nu. Dvs folk som faktiskt inte vet vad de gör men tror att det inte krävs någon kunskap alls för att måla och som mer eller mindre medvetet lurar folk.
Spacklade ytor bör grundas igen. Alltid minst två strykningar på spacklad yta.
Nu är jag inte yrkesmålare, men har renoverat och spacklat/målat massor. Jag grundar (med grundfärg..) alltid efter spackling. Sen detaljspackling och ev. missar. Dessa ytor slipar och grundar jag sen igen. Sedan två strykningar med väggfärg.
Nu är jag inte yrkesmålare, men har renoverat och spacklat/målat massor. Jag grundar (med grundfärg..) alltid efter spackling. Sen detaljspackling och ev. missar. Dessa ytor slipar och grundar jag sen igen. Sedan två strykningar med väggfärg.
Nu har målaren varit här igen och åkte med budskapet att allt är toppskick. My ass, listverket är spräckligt av väggfärg, mjukfogen i väggvinkel är som en sträng och det är säkert 30 skruvhål som syns...
Pratade med chefen som sa att jag överreagerar och kollar med fel ljus, tydligen nåt med släpljus...hur fan kan ljuset påverka spräckliga lister?
Dessutom så syns tydliga ytterkanter där han spacklat extra över skivskarvarna...som nu är övermålade med två lager färg, så för varje skarv har vi nu fått två nya... Hur gör man med såna grejer, när de är övermålat, ska man börja spackla över dessa eller slipa ner dom? Kommer det inte att synas att det är olika typer av material/jämnhet när man målar över?
Pratade med chefen som sa att jag överreagerar och kollar med fel ljus, tydligen nåt med släpljus...hur fan kan ljuset påverka spräckliga lister?
Dessutom så syns tydliga ytterkanter där han spacklat extra över skivskarvarna...som nu är övermålade med två lager färg, så för varje skarv har vi nu fått två nya... Hur gör man med såna grejer, när de är övermålat, ska man börja spackla över dessa eller slipa ner dom? Kommer det inte att synas att det är olika typer av material/jämnhet när man målar över?


