8 348 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Hur många procent två mäklares värderingar på F. hus skiljer sig åt?
Jag som Mäklare upplever ofta många nya och oerfarna mäklare värderar högt för att få en kundkontakt i framtiden vid eventuell försäljning, vi har många gånger reviderat andra mäklares värderingar när banken kollar av med oss om det är rimligt.N naybro2025 skrev:Min man får ärva 50% av sin pappas sommarställe och jag får möjlighet att köpa ut min svågers del (50%).
Vi har anlitat varsin mäklare, bokat tid på plats under en och samma dag/ datum.
Den ena mäklaren jag har anlitat, har lång erfarenhet, arbetat i 15 år inom branschen, har ett gott rykte och god kännedom om den lokala marknaden, motiverar sin värdering professionellt och värderar sommarstället till 2 750 000 kr.
Han tyckte till och med att vi ska besiktiga huset, eftersom huset är byggt för 55 år sedan (taket lappades och lagades av min svärfar och min man för 25 år sedan).
Den andra mäklaren (som min svåger anlitade) är en ung och oerfaren mäklare med 4 års arbetslivserfarenhet inom branschen och har aldrig sålt fritidshus, värderar fastigheten (utan någon riktig motivering ) till 4 000 000 kr
Man ser tydligt att värderingarna på samma objekt skiljer sig markant åt.
Min svåger har plussat priserna ( 4 000 000 + 2 750 000= 6 750 000 kr/ 2 = 3 375 000 kr/ 2 = 1 687 500 kr min del att betala ).
Jag vill rådfråga er om hur många procent värderingar normalt sett ska skilja sig åt?
Tacksam om någon vägleder mig och besvarar på min fråga.
Jag skulle ta in en till mäklare med bra erfarenhet.
Jag som Mäklare upplever ofta många nya och oerfarna mäklare värderar högt för att få en kundkontakt i framtiden vid eventuell försäljning, vi har många gånger reviderat andra mäklares värderingar när banken kollar av med oss om det är rimligt.N naybro2025 skrev:Min man får ärva 50% av sin pappas sommarställe och jag får möjlighet att köpa ut min svågers del (50%).
Vi har anlitat varsin mäklare, bokat tid på plats under en och samma dag/ datum.
Den ena mäklaren jag har anlitat, har lång erfarenhet, arbetat i 15 år inom branschen, har ett gott rykte och god kännedom om den lokala marknaden, motiverar sin värdering professionellt och värderar sommarstället till 2 750 000 kr.
Han tyckte till och med att vi ska besiktiga huset, eftersom huset är byggt för 55 år sedan (taket lappades och lagades av min svärfar och min man för 25 år sedan).
Den andra mäklaren (som min svåger anlitade) är en ung och oerfaren mäklare med 4 års arbetslivserfarenhet inom branschen och har aldrig sålt fritidshus, värderar fastigheten (utan någon riktig motivering ) till 4 000 000 kr
Min svåger har plussat priserna ( 4 000 000 + 2 750 000= 6 750 000 kr/ 2 = 3 375 000 kr/ 2 = 1 687 500 kr min del att betala ).
Jag vill rådfråga er om hur många procent värderingar normalt sett ska skilja sig åt?
Boolis värderingar är i princip alltid fel upplever jag som mäklare de kör bara kvadratmeterpris vilket inte fungerar på fritidshus med många andra saker ta hänsyn till så som toalett lösningar, stora gjorda renoveringar samt läge, vissa gator går flera 100 000 högre än andrahsd skrev:
Booli har ju värderingar på fritidshus också, deras värderingar brukar stämma ganska bra undantaget extremt påkostade eller mycket renoveringsbehov
Erfarna mäklare brukar ha bra fingertoppskänsla för priserna
I och för sig finns några mäklare som värderar eller sätter utgångspriset lågt och säljer snabbt många objekt
Boolis värderingar är i princip alltid fel upplever jag som mäklare de kör bara kvadratmeterpris vilket inte fungerar på fritidshus med många andra saker ta hänsyn till så som toalett lösningar, stora gjorda renoveringar samt läge, vissa gator går flera 100 000 högre än andrahsd skrev:
Booli har ju värderingar på fritidshus också, deras värderingar brukar stämma ganska bra undantaget extremt påkostade eller mycket renoveringsbehov
Erfarna mäklare brukar ha bra fingertoppskänsla för priserna
I och för sig finns några mäklare som värderar eller sätter utgångspriset lågt och säljer snabbt många objekt
Värderingsmän har dålig lokalkännedom värderar alltid sjukt högt skulle kolla efter fler erfarna mäklare som jobbar lokaltD Derbyboy skrev:
Har alla värderingsmän dålig lokalkännedom?Jacob Lund skrev:
Jag som Mäklare upplever ofta många nya och oerfarna mäklare värderar högt för att få en kundkontakt i framtiden vid eventuell försäljning, vi har många gånger reviderat andra mäklares värderingar när banken kollar av med oss om det är rimligt.
Boolis värderingar är i princip alltid fel upplever jag som mäklare de kör bara kvadratmeterpris vilket inte fungerar på fritidshus med många andra saker ta hänsyn till så som toalett lösningar, stora gjorda renoveringar samt läge, vissa gator går flera 100 000 högre än andra
Värderingsmän har dålig lokalkännedom värderar alltid sjukt högt skulle kolla efter fler erfarna mäklare som jobbar lokalt
Värderar värderingsmän alltid sjukt högt?
Den där lokalkännedomen som det vurmas för vet jag inte om jag ger så mycket för. Alla fastighetsförsäljningar registreras och ger underlag för kommande försäljningar. Vad exakt menar du med lokalkännedom?
Hur ser marknaden ut i området? Det finns värderings siter på nätet som ger en fingervisning vem som har mest relevant värdering. Banken kan krångla om ni tänkt belåna huset. Tänk på det.
Jag har just sålt ett hus i Göteborgs skärgård efter ett dödsbo. Den första mäklaren värderade huset till 6 mkr. Mäklare nr 2 sa 8 mkr, d v s 33% högre, och vi landade strax över det priset.N naybro2025 skrev:Min man får ärva 50% av sin pappas sommarställe och jag får möjlighet att köpa ut min svågers del (50%).
Du är inte ”bunden för ett års tid till mäklaren”. Max 3 månader.slothy skrev:
Skulle tro att vissa mäklare använder en omotiverat hög värdering för att vinna uppdraget. Sen kan de komma med "marknaden har förändrats" eller liknande och pusha ägarna att acceptera ett lägre utgångspris. Eftersom man ofta är bunden för ett års tid till mäklaren och pressad och oerfaren så är det lätt att ge
Använder man mäklaren för en ren värdering för ett avsskifte ska man inte vara bunden alls då det troligtvis utgår en avgift för värderingen och det är osannolikt att värderingen är starten av en försäljning.
https://www.varderingsinstitutet.com/
Tar dock betalt för värderingar men är nog träffsäkrare på värderingar.
Tar dock betalt för värderingar men är nog träffsäkrare på värderingar.
Det tvivlar jag på. 1års bindningstid är olagligt.slothy skrev:
Båda gångerna vi var på väg att sälja lägenheten kom mäklaruppdraget med ett års bindningstid till den specifika mäklaren, båda gångerna från LF.
Nej, det vet jag, men jag antar att många väljer den mäklare som säger "jag tror ni kan få 200 kr för den här", snarare än den som kanske är mer realistisk och säger "jag tror ni kan få 150 kr". Psykologin är "oj, den första måste vara bättre om hen kan få 50 kr mer!". Sen efter undertecknat mäklaruppdrag och när det närmar sig visning två månader senare så "marknaden har förändrats, nu ser det ut som att ni kanske kan få 150 kr för den".
Två nära vänner har båda råkat ut för det i närtid att mäklaren vill sänka utgångspriset för att "marknaden har förändrats". Såklart, anekdata....
En annan anledning än den du anger kan ju vara att man börjar på ett högt pris som man vill ha och sedan anpassar man priset när man märker att marknaden inte är villig att betala det priset. Inte så konstigt kan jag tänka mig på dagens marknad där antalet köpare är betydligt färre än tidigare och utbudet av bostäder är det högsta i svensk historia. Skulle gissa på att de flesta bostäder som säljs idag har sänkt priset under resans gång.
Jobbar på orten är lokalkännedom vissa gator är dyrare och områden är bättre och sämre ofta kring fritidshus.D Derbyboy skrev:
Alla värderingsmän förutom kanske en eller två kanske har inte legat för högt .
Finns mycket man inte ser på underlag på nätet ger bara ett slutpris säger inget om skick mm