Finns det någon tumregel?

27° framledningstemp vs 50° en kall vinterdag borde ju lasta av värmepumpen ganska bra?

Jag ska ta bort två gamla element, ett med 20 och ett med 25 lameller som ska ersättas med golvvärme och undrar alltså hur många m2 golvvärme jag kan värma med samma effekt?

Tanken är att ta ev överkapacitet till en utbyggnad.

• Gammalt vitt radiator-element kopplat till rörsystem i ett rum som exempel för diskussion om byte till golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på hur du upplever att den avgivna effekten klarar att värma rummet? Är det varmt så det förslår och du kan ha termostaten på hälften och det ändå är behagligt så har du ju överkapacitet.
Står termostaten på fullt och det är kyligt inne så har du ingen sådan.

På Rinkabyrör säljer de liknande och uppger att ett med 24 sektioner ger
839W vid 50 grader och 441W vid 30 grader framledningstemp
20 sektioner ger 699W och 367W.

S Stefan1972 skrev:
Det beror ju på hur du upplever att den avgivna effekten klarar att värma rummet? Är det varmt så det förslår och du kan ha termostaten på hälften och det ändå är behagligt så har du ju överkapacitet.
Står termostaten på fullt och det är kyligt inne så har du ingen sådan.
Termostaten är fullt öppen.... Jag trodde golvvärme krävde mindre effekt för att värma samma yta?

thomas33 thomas33 skrev:
På Rinkabyrör säljer de liknande och uppger att ett med 24 sektioner ger
839W vid 50 grader och 441W vid 30 grader framledningstemp
20 sektioner ger 699W och 367W.
Perfekt! Har dom några liknande siffror för vattenburen golvvärme tro?

P pizzamagen skrev:
Termostaten är fullt öppen.... Jag trodde golvvärme krävde mindre effekt för att värma samma yta?
Golv värme eller rad kräver samma effekt för att värma en viss yta men golv värme klarar oftast värma med lägre framledning.

P pizzamagen skrev:
jo så kan det ju vara men jag tänker mest på överkapaciteten du far efter som du tänkte använda till nåt annat. Om det elementet som sitter där är för litet krasst sett så är det ju inte säkert att du får nån överkapacitet alltså.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.