Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Finns det någon tumregel?
27° framledningstemp vs 50° en kall vinterdag borde ju lasta av värmepumpen ganska bra?
Jag ska ta bort två gamla element, ett med 20 och ett med 25 lameller som ska ersättas med golvvärme och undrar alltså hur många m2 golvvärme jag kan värma med samma effekt?
Tanken är att ta ev överkapacitet till en utbyggnad.
27° framledningstemp vs 50° en kall vinterdag borde ju lasta av värmepumpen ganska bra?
Jag ska ta bort två gamla element, ett med 20 och ett med 25 lameller som ska ersättas med golvvärme och undrar alltså hur många m2 golvvärme jag kan värma med samma effekt?
Tanken är att ta ev överkapacitet till en utbyggnad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det beror ju på hur du upplever att den avgivna effekten klarar att värma rummet? Är det varmt så det förslår och du kan ha termostaten på hälften och det ändå är behagligt så har du ju överkapacitet.
Står termostaten på fullt och det är kyligt inne så har du ingen sådan.
Står termostaten på fullt och det är kyligt inne så har du ingen sådan.
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Termostaten är fullt öppen.... Jag trodde golvvärme krävde mindre effekt för att värma samma yta?S Stefan1972 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo så kan det ju vara men jag tänker mest på överkapaciteten du far efter som du tänkte använda till nåt annat. Om det elementet som sitter där är för litet krasst sett så är det ju inte säkert att du får nån överkapacitet alltså.P pizzamagen skrev:
Klicka här för att svara