swealp swealp skrev:
Tack för svar kanonkula!

Ahaa, det är en sådan här man skall använda för det alltså?

[länk]

Vad är mest populärt idag en vanlig dimmer eller återfjädrande tryckknapp?

Då får jag försöka hitta en led-drivdon som stödjer vanlig dimmer.
Tack!
Du kan dimra med en återfjädrande brytare.
Skillnaden är att du håller inne knappen beroende på hur du vill att ljuset ska vara. Som elmont sa så kan du få istortsett alla större fabrikat som återfjädrande.(du monterar en fjäder bakom knappen bara)
Vi sätter till 90% återfjädrande, dels pga det underlättar tråddragningen och är det flera brytare kan man dimra från alla håll. Kostnaden blir också mindre jämf med en "traditionell " installation.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
tommib
Det är inte en dimmer utan ett styrdon. Dimmerfunktionen finns i själva drivdonet.

Problemet med 1-10V styrning är att du behöver hålla isär klenspänningen och 230V

• Gilla
swealp
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inte en dimmer utan ett styrdon. Dimmerfunktionen finns i själva drivdonet.

Problemet med 1-10V styrning är att du behöver hålla isär klenspänningen och 230V
Aha, hålla isär som att de inte får dras i samma rör?

Jobbigt.

Undra varför det inte finns starkare led-drivers som funkar med vanliga 230V dimmers. :( :(

Normalt ser jag inget som gör att du behöver hålla isär den typen av ledare i en standardinstallation. Du installerar delarna för styrsignalen (0)1-10 V på samma sätt och med samma material som om det vore konventionella brytare så är det inget problem. Drivdon mm korrekt inbyggda och kapslade så följer att alla spänningsförande delar som ska vara beröringsskyddade, korrekt isolerade är det också.

Är en bra lösning i ditt fall med dina krav skulle jag tycka.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Är du säker på det? Ingången (eg utgången) för 1-10V sitter på klenspänningssidan på drivdonet. Är den skild från klenspänningskretsen?

Det kanske är ok om man drar med FK iofs?

TS, det finns massor av dimbara 230V LED-armaturer som fungerar med dimmers. Det svåra är att veta vilka kombinationer som är bra. Däremot är det svårt att hitta drivdon för konstantströms-LED som klarar dimning på primärsidan. För konstantspänning är det ännu svårare om man vill ha rimliga uteffekter.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja vi kan om man vill gå efter SS tex falla tillbaka på "isolerad för i kretsen högsta förekommande spänning" osv. Kan givetvis utföras på mer eller mindre bra sätt men inget som hindrar om man vill och behöver. Välj material och metoder som passar och det behöver inte bli några konstigheter.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja, "2 x FK" ger den isolation som krävs mellan de två systemen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är du säker på det? Ingången (eg utgången) för 1-10V sitter på klenspänningssidan på drivdonet. Är den skild från klenspänningskretsen?

Det kanske är ok om man drar med FK iofs?

TS, det finns massor av dimbara 230V LED-armaturer som fungerar med dimmers. Det svåra är att veta vilka kombinationer som är bra. Däremot är det svårt att hitta drivdon för konstantströms-LED som klarar dimning på primärsidan. För konstantspänning är det ännu svårare om man vill ha rimliga uteffekter.
Jag hittade ingen som var stark nog. Endast 20W/40V (10V, 500mA)

Du kanske vet ett gömställe jag ska leta på? :)

Tack

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Tja, du kan ju ta den andra MD-99 (wtf malmbergs.... det är två olika produkter med samma namn). Då kopplas varje spotlight till 230 V precis som gamla halogenlampor. Varje spot har sitt eget drivdon. Dessa är dimbara med vanlig transistordimmer. Det finns många andra liknande produkter. Det finns också sådana som ändrar färgtemperatur när man dimmar för att efterlikna det mer gula ljuset som neddimmade glödtrådslampor ger.

Valfri välsorterad lampbutik borde kunna prestera ett par olika modeller.

tommib tommib skrev:
Tja, du kan ju ta den andra MD-99 (wtf malmbergs.... det är två olika produkter med samma namn). Då kopplas varje spotlight till 230 V precis som gamla halogenlampor. Varje spot har sitt eget drivdon. Dessa är dimbara med vanlig transistordimmer. Det finns många andra liknande produkter. Det finns också sådana som ändrar färgtemperatur när man dimmar för att efterlikna det mer gula ljuset som neddimmade glödtrådslampor ger.

Valfri välsorterad lampbutik borde kunna prestera ett par olika modeller.
Ja jag vet, samma namn på olika lampor känns sådär :D

Jag har ett till dilemma :( elektrikern bad oss sätta apparatdosor för att montera downlights i.

Den MD-99 du länkar till får inte plats i apparatdosa med lilla drivern.

Tack för tips, detta känns så besvärligt.

tommib
Är du säker på att hen menade apparatdosor och inte pottor? Du kanske ska dubbelkolla.

tommib tommib skrev:
Är du säker på att hen menade apparatdosor och inte pottor? Du kanske ska dubbelkolla.
Hej!
Ja, läs här:
https://www.malmbergs.com/Products/9974091
"Går även att montera i apparatdosa."

mvh

tommib
Jo, jag vet. Jag har själv ett gäng MD-99 (som inte sitter i apparatdosor). En nackdel med den typen av installation är att du är bunden till små spottar sen om du vill ändra installationen.

Jag förstår ärligt talat inte problemet. Du vill ha en vriddimmer men måste också använda MD-99 med flera armaturer per drivdon? I så fall löser du det med ett 1-10V styrdon, som föreslaget ovan. Det är inget problem med styrningen, jag hade fel (Se GK100 och Bo Siltberg ovan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.