7 574 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Hur många kWh får ni ut ur era vedpannor??
Har funderat lite kring det nu, Det sägs att björkved ligger på ca 1,3 kWh/liter väl staplad o då bör följande stämma med 90% verkningsgrad. som kWh/liter 50° uppvärmning av vattnet på ett fullt ilägg då pannan börjar ladda tanken..
Några exempel:
Effekta lamda/Baxi solo innova 30 kW 135 l eldstad = 158 kWh/2700 l vatten
Solo innova 50 kW/Orlan 40 med 185 l eldstad = 216 kWh/3700 l vatten
Calmar V65 150 l eldstad = 175 kWh/3000 l vatten
Calmar V33 120 l eldstad = 140 kWh/2400 l vatten
Stämmer dessa siffror även i praktiken med era pannor??
Det är ju inte alltid teori o praktik går ihop så därför skulle det va kul att höra hur det står till, Även ni med andra pannmodeller är välkommna med era erfarenheter..
Några exempel:
Det är ju inte alltid teori o praktik går ihop så därför skulle det va kul att höra hur det står till, Även ni med andra pannmodeller är välkommna med era erfarenheter..
Jag eldade min "Solo Plus Lambda Special" hårt en gång och hade medeleffekten 36 kW under eldningen. Tyvärr vägde jag aldrig veden. Ska göra det nån gång, men ska det vara nån ide´måste man göra det sommartid när man inte tar ut nån effekt.
Då energiinnehållet är 1,3 kWh/liter staplad ved lär det ju inte spela nån roll om det är i traven el i pannan veden är staplad, Bör ju ju vara lika mycket luft mellan vedklabbarna i båda fallen..Andreas_Hansson skrev:
Ja hos mig stämmer det inte då jag aldrig får in 135 liter ved i min panna.Jag eldar med 50cm ved och inte 55 som ved utrymet är.. Någon kanske har exakt lika långa ved klabbar som eldstaden och kan svara2an skrev:
Gick ner och mätte upp hur stort ett vedinlägg är såsom jag normalt lägger i dom. Nu har jag fel "längdad" ved(20-25cm) så jag lägger in på tvärs och då blir det mycket luft på sidorna, dock så kom jag fram till att mängden är ca 105 liter. På dessa 105 liter så laddar jag ca 14-1500l med ca60° i tempdiff + att huset drar just nu mellan 3-4kW/h. Laddningstiden är 4h15min.
Vedenergivärde ca125kWh
Husets förbrukning ca 15kWh under eldning
Mängd varmtvatten med 60° diff att tillverka baserat på energivärdet (110kWh) borde vara och är ca 1550liter
Siffrorna blir ju väldigt varierande beroende på ved typ, exakta litrar osv men jag tycker att det verkar ok, vore kul med en exakt mätning någon gång.
PS. Pannan är en Orlan 40kW
Vedenergivärde ca125kWh
Husets förbrukning ca 15kWh under eldning
Mängd varmtvatten med 60° diff att tillverka baserat på energivärdet (110kWh) borde vara och är ca 1550liter
Siffrorna blir ju väldigt varierande beroende på ved typ, exakta litrar osv men jag tycker att det verkar ok, vore kul med en exakt mätning någon gång.
PS. Pannan är en Orlan 40kW
Jag undrar bara eftersom jag ser hur det sägs att man ska räkna men att det inte alls stämmer hos en kompis som kör med en Ctc V35
Den har 87% verkningsgrad o rymmer 105 liter ved som eldas mot 2500 l acktank som är kopplad via kulvert till husets 500 l ack med kulvertstyrning, Det krävs då banne mej 2 fulla ilägg med bara björkved för att ladda 2500 l tanken 50° utan att det pumpats över till huset vilket är 145 kWh från 200 l ved.. Det är riktigt fin blålågeförbränning efter justering av primärluften som varit orörd sen installationen för 1 år sedan..
Som jag tycker det verkar så är det snarare 1 kWh/liter ved o 80% verkningsgrad hos han får väl elda några ggr o kolla hur det ser ut annars är det nog lite tilltaget att säga att veden har så högt energiinnehåll då den är staplad..
Den har 87% verkningsgrad o rymmer 105 liter ved som eldas mot 2500 l acktank som är kopplad via kulvert till husets 500 l ack med kulvertstyrning, Det krävs då banne mej 2 fulla ilägg med bara björkved för att ladda 2500 l tanken 50° utan att det pumpats över till huset vilket är 145 kWh från 200 l ved.. Det är riktigt fin blålågeförbränning efter justering av primärluften som varit orörd sen installationen för 1 år sedan..
Som jag tycker det verkar så är det snarare 1 kWh/liter ved o 80% verkningsgrad hos han får väl elda några ggr o kolla hur det ser ut annars är det nog lite tilltaget att säga att veden har så högt energiinnehåll då den är staplad..
Det blir ju alltid ett genomsnitt av något slag. Ved är knappast uniform i sitt utseende, så en stapel är inte som en annan stapel. Men det är sant att ju mindre utrymme du staplar i, desto mindre blir en liter, så att säga. Det utrymme ut mot kanterna, som inte kan utnyttjas, blir ju relativt sett större och större.
För min del går det åt två inlägg i min panna, med 140 liters vedutrymme, för att värma 2500 liter vatten 60°C, när det samtidigt ska värmas ett hus också. När tankarna är nere i 30°C går det en del värme uppe i huset också, samtidigt.
Det är ju 175 kWh netto, så att säga. Riktigt vad det tar att värma huset också vet jag inte, inte i den utetemperaturen. När det är strax under -20°C gör kåken av med ungefär 200 kWh om dygnet, men det är ju en annan sak.
För min del går det åt två inlägg i min panna, med 140 liters vedutrymme, för att värma 2500 liter vatten 60°C, när det samtidigt ska värmas ett hus också. När tankarna är nere i 30°C går det en del värme uppe i huset också, samtidigt.
Det är ju 175 kWh netto, så att säga. Riktigt vad det tar att värma huset också vet jag inte, inte i den utetemperaturen. När det är strax under -20°C gör kåken av med ungefär 200 kWh om dygnet, men det är ju en annan sak.
Hej 2:an2an skrev:Har funderat lite kring det nu, Det sägs att björkved ligger på ca 1,3 kWh/liter väl staplad o då bör följande stämma med 90% verkningsgrad. som kWh/liter 50° uppvärmning av vattnet på ett fullt ilägg då pannan börjar ladda tanken..
Några exempel:
Det är ju inte alltid teori o praktik går ihop så därför skulle det va kul att höra hur det står till, Även ni med andra pannmodeller är välkommna med era erfarenheter..![]()
Min egen erfarenhet (Vedex 3000) är att man kan behöva uppemot 30% mer ved, speciellt om man eldat lite för mkt julklappspapper och det satt igen pannans konvektordel. Jag skulle vilja säga att det är bättre att ta en vedpanna med ngt sämre verkningsgrad men som är enklare att sota då tänker jag på tex Värmebaronen som man kan sota på ett mkt enkelt sätt och då blir det gjort och därmed en totalt sett högre verkningsgrad över året är en superpanna typ soloinnova som kan vara svårare att sota om man inte kommer åt den från sidan.
Fast innovan är väl inte så svår att sota? Men har man liggande tuber så är det bäst att den är lätt sotad då det förmodligen hamnar mycket flygaska därmith skrev:Hej 2:an
Min egen erfarenhet (Vedex 3000) är att man kan behöva uppemot 30% mer ved, speciellt om man eldat lite för mkt julklappspapper och det satt igen pannans konvektordel. Jag skulle vilja säga att det är bättre att ta en vedpanna med ngt sämre verkningsgrad men som är enklare att sota då tänker jag på tex Värmebaronen som man kan sota på ett mkt enkelt sätt och då blir det gjort och därmed en totalt sett högre verkningsgrad över året är en superpanna typ soloinnova som kan vara svårare att sota om man inte kommer åt den från sidan.
Klicka här för att svara