19 958 läst ·
74 svar
20k läst
74 svar
Hur många har en kakelugn med eldningsförbud?
billy_baver skrev:Låter som TorpAnders ursprungliga syfte med tråden är en eller annan affärsidé.
Jag skulle tro att han frågar efter flera tänkbara målgrupper med våldsamt heterogen profil. Några har redan skaffat primär uppvärmning på annat sätt. Andra låter ugnarna stå kvar, trots att de står ivägen mitt i en sönderbyggd stuga. Åter andra grillar redan äpplen på tre andra ställen i stugan. Slutligen finns en liten grupp pietetsfulla bevarare fastfrusna vid en trasig elkamin i en jungfrulig 1600-talsstuga och bara VÄNTAR på rätta chansen.
Avslöja affärsidén nu!
Jodu..
Frågan är ju om det ens finns någon målgrupp kvar?
Nu blv det en prestige tråd ytterligare igen.
Torp Anders. - jag kan väl säga att vi hade gärna satt om och även använt alla våra kakelugnar om vi hade haft råd. Den som finns i sovrummet hade vi nog inte använt så mycket, men de andra tre hade vi nog haft stor nytta av. Den enda vi har som är omsatt använder vi en hel del. Just nu använder vi den när det blir lite kallt. Vi har inte satt igång värmen inomhus ännu och då får den stå till tjänst de dagar det ändå är lite kallt på kvällen.
Torp Anders. - jag kan väl säga att vi hade gärna satt om och även använt alla våra kakelugnar om vi hade haft råd. Den som finns i sovrummet hade vi nog inte använt så mycket, men de andra tre hade vi nog haft stor nytta av. Den enda vi har som är omsatt använder vi en hel del. Just nu använder vi den när det blir lite kallt. Vi har inte satt igång värmen inomhus ännu och då får den stå till tjänst de dagar det ändå är lite kallt på kvällen.
Visst är det så att jag har en liten försiktig tanke med denna tråd..
Utan att nämna några detaljer.. så tror jag mig kunna få värme i en utdömd ugn utan att sätta om den.
Kostnaden för detta bör ligga på en bra bit under halva priset för en trad. omsättning.
Än så länge bara en teori..men jag är på g med ett verkligt test inom kort.
Helt klart så finns det ugnar nog att ta hand om, frågan är om det finns ägare nog ute i stugorna som är intresserade?
Utan att nämna några detaljer.. så tror jag mig kunna få värme i en utdömd ugn utan att sätta om den.
Kostnaden för detta bör ligga på en bra bit under halva priset för en trad. omsättning.
Än så länge bara en teori..men jag är på g med ett verkligt test inom kort.
Helt klart så finns det ugnar nog att ta hand om, frågan är om det finns ägare nog ute i stugorna som är intresserade?
AstaS skrev:
Jag är i kontakt med patentverket så jag ligger lite lågt med öppen info än så länge..dock så tror jag på lösningen så pass att jag är beredd att lägga ut lite slantar för att skydda den, dumt eller inte det får framtiden utvisa.
Låter absolut kommersiellt gångbart. Bland alla mess som försvann med "censuren" fanns min uppgift om sotningsväsendets register. Det kan du få nytta av när du planlägger din marknad.
Nu är våra skorstenar och eldstäder klara och besiktigade! Värt varenda skön sekin som lades på detta jätteprojekt. Klart största enskilda kostnaden för oss då vi bara gjorde städning och ett par stödgjutningar själva. Fyra kakelugnar, två skorstenar och en sättspis. Här skall eldas!
Sådärja. Nu har sotaren varit här igen, möjligen i ny skepnad eller på annat humör än sist. Så nu har vi också eldningsförbud.Per_N skrev:En fin kakelugn, som vissa sotare säkert skulle sätta röda stämpeln på direkt. Har gjort ett par eldningsförsök, med läckor lite här och var (mest högt upp). Vår sotare verkar lite mer liberalt lagd, så han konstaterade bara att den nog skulle behöva ses över. Tidigare ägare körde på för fullt, men vi är tveksamma och lär nog renovera den ordentligt innan det blir dags för kontinuerlig eldning. Synd, för det är ju verkligen en härlig värmekälla.
Vad fick du betala för etanol-insatserna?Skogsta skrev:Vi har 6 kakelugnar. Samtliga hade eldningsförbud. 5 st fick nya kanaler och två stycken helt eller delvis omsatta. Summa blev 4 godkända vilket är helt ok med tanke på att vi bara hade garanti på att få 2 st godkända.
De övriga två eldar vi med en speciell etanol-insats som är gjord för trasiga kakelugnar. Myseldning alltså.