Kommer i nya huset att ha ett ca 10kvm badrum på övervåningen med bastu och dusch med duschvägg som ligger vid motsatta sidan mot dörren. Den enda golvbrunnen kommer att vara i duschen och jag skulle tro att duschväggen som går på skenor i golvet bygger upp ett par centimeter. Min fundering är om handfat eller toalett skulle svämma över eller läcka så kan det finnas en risk att vattnet inte kan ta sig över duschväggens skena till golvbrunnen utan letar sig ut över tröskeln och ner via trappen och......
Man kanske inte kan gardera sig mot allt eller finns det regler för sådana fall? Borde det vara en golvbrunn till? Man vill ju inte heller ha en golvbrunn som står och torkar.

C
Jag löste detta problem genom att montera väggen så att golvskenan kom ca. 5mm ovanför golvet. Pga. fallet så kunde skenan iallafall inte ligga an mot golvet hela vägen. Vatten rinner in fint under skenan och inget problem med vatten som rinner "ut" när duschen är i bruk. Det syns inte heller om man inte böjer sig ner och kikar.

Du har två val som jag ser det. Det första valet du kan göra är att "lägga till" en golvbrunn till. En spygatt i bastun kan ju vara lämpligt kanske så vatten från lögning och blöta kroppar har någonstans att ta vägen.

Ett andra val är att inte ha fler golvbrunnar och tänka på att du faktiskt har en fuktspärr under ytmaterialen i hela badrummet som ska stå emot eventuella toaletter som svämmar över. Om det skulle vara att en sådan olycka inträffar och att det skulle bli så mycket vatten på golvet så kommer det ju rinna ner i de golvbrunnar du redan har och eventuellt lägger till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.