FredrikR FredrikR skrev:
Men anser du firman i ts inlägg agerat korrekt och lämnat en prisuppgift som ligger på nära hälften av summan som fakturan var på?
FredrikR FredrikR skrev:
Skönt att du kan välja, hoppas det håller i sig i kommande nedgång..
Med tanke på de ramavtal jag har sedan 1995 så är jag inte orolig....men tack för omtanken...

Gällande prisuppgiften - vi har ingen aning om det berott på kommunikationsbrist, från hantverkaren eller kund.

Men arbetskostnaden ligger i runda slängar kring de 2000 kronorna, det kan ju ha varit tal om hur mycket arbetskostnaden skulle vara på.

Sen vet vi inte om det var ett sk. fast pris eller en uppskattning, jag lägger mig högt när det är fast pris.
Tror inte att elektrikern räknade med att det skulle vara endast en timmes jobb att byta flera uttag och förlägga kabel...

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Med tanke på de ramavtal jag har sedan 1995 så är jag inte orolig....men tack för omtanken...

Gällande prisuppgiften - vi har ingen aning om det berott på kommunikationsbrist, från hantverkaren eller kund.

Men arbetskostnaden ligger i runda slängar kring de 2000 kronorna, det kan ju ha varit tal om hur mycket arbetskostnaden skulle vara på.

Tror inte att elektrikern räknade med att det skulle vara endast en timmes jobb att byta flera uttag och förlägga kabel...
Haha, en kund vill veta slutsumman, inte vad arbetet eller lärling kostar, utan totalen på sista raden, ink. moms som vissa hantverkare tenderar att glömma.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S SueCia skrev:
Du har inte kunskapen utan att ha jobbat i branschen, så kravet på erfarenhet är fullt rimligt.
Elektriker tjänar dessutom betydligt mindre än de som sitter framför en dator och "utvecklar" något ett par 3 timmar om dagen. Så vill du tjäna pengar är knappast elektrikerbranschen det du ska söka dig till.
Jo det är ju sant! Jag menade också dem som har en etablerad firma. Dvs sitter där som ägare inte knegare....

kisumisu
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Håller ni på såhär på restaurang också? "Vafalls?!, på restaurangen här bredvid kostar samma maträtt 18 kr mindre?"
Jag tycker summan för utfört arbete är fullkomligt rimligt.
Jag tror det enkla svaret är JA på den frågan. Men de flesta restauranger har ett fast pris. Inte att du har utanför en affisch 50kr lunch och när du kommer in äter och skall betala. Nä det tillkommer serveringsavgift, det tillkommer bordsavgift osv osv..som gör att lunchen tillslut kostar ändå 100kr. Visst dricks kan man ju ge absolut men jag tänker på prissättning. Okej att det finns undantag, finns ju ställen som tar allt från garderobsavgift till påtvingade dricks....oftast kanske så i restaurang som är menat till finare folk men där spelar det ju heller ingen roll. Har man maffig lön och pengar så behöver man ju inte bry sig eller jämföra någonting.

Däremot kan jag väl köpa det att ingen går till en pizzeria med egen mjöl, kött mm "gör en pizza till mig...".

Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
D Daniel Hedin Edlund skrev:
Du verkar ha fått betala 290 kr för att de använt ett testinstrument "eurotester". Häpnadsväckande! Det är knappast ngn engångsprodukt.
Troligen inte själva instrumentet de betalar för utan mer en specifikation att de gjort kontroll före drifttagning som man idag är skyldig att göra.

Fairlane
B Brallan84 skrev:
Kundens önskan är alltså:
Svar på varje (felaktigt) påstående för sig:

B Brallan84 skrev:
-Elektrikern bör kunna teleportera sig till platsen med materialet i handen.
Det har ingen påstått, så du kan plocka tillbaks din halmgubbe
B Brallan84 skrev:
-Materialet skall debiteras med inköpspris, så fungerar ju all handel....
Det har ingen heller påstått. Det som påstås är att man inte lägger på en orimlig avans. Jämförelser mellan branscher är alltid knepigt, om de har en helt annan debiteringsmodell. Jag ser ibland försvar till pålägg på 400% med att det gör HM och ICA också. Timpriset kunden betalar till HM och ICA är dock rätt mycket lägre...
B Brallan84 skrev:
-Jobbet skall utföras själv, så ingen yngre förmåga lär sig, på så sätt dör yrket inom 1 generation.
De får gärna vara två på plats, men om det inte ger kunden någon fördel av att de är två så kan man inte fakturera för det. Tänk själv att du går på krogen en dag för att ta några öl. En erfaren medarbetare hjälper den nyanställde. Skulle du då som kund vilja medlat 50-80% extra för ölen, för att itne yrket skulle dö ut?
B Brallan84 skrev:
-Efter utfört arbete på springande fot, skall anläggningen EJ säkerställas för att på så sätt skydda sak och person. För allt material som inhandlas är felfritt från fabrik...
Det har ingen påstått heller, ytterligare en halmgubbe. Frågan är hur man säkerställer och om man tar betalt speciellt för en enskild apparat som behövs i jobbet.

B Brallan84 skrev:
Sammanfattning:

Kund bör klocka hantverkare på plats.
Kund bör själv kontrollera anläggningen
Kund bör självklart mäta materialåtgång till minsta centimeter.
Kund bör jämföra priser mot andra butiker för mer korrekt prisbild.

:seenoevil::seenoevil::seenoevil:
Kunden bör inte behöva klocka hantverkare på plats. I detta fall ser jag det inte som aktuellt, i andra fall högst aktuellt. Det finns ju personer som får fakturor där hantverkaren påstår att de arbetat på plats 4 timmar en specifik dag när de överhuvudtaget inte varit där. Då måste man nog kolla den typen av hantverkare.

Kunden har förvisso ansvar för sin anläggning, så ja lite koll, men kontrollen ska givetvis göras av den som gör jobbet. Ingen har påstått något annat.

Material ska man kunna lite på att hantverkaren fakturerar rätt, men jag har läst alltför många inlägg där kunder fått betala för material som inte använts. Om man använder 10 meter kabel så fakturerar man för 10 eller 11, inte 16 eller 20. Om man köpt en rulle på 20 meter och fakturerar för hela så lämnar man kvar det som blev över.

Kund bör tyvärr jämföra mot butiker för att få koll på vad som är rimligt. Kostar en pryl 100kr överallt där man som kund kan köpa den och det kommer en faktura på 400 kr så är det inte ok. Kommer det en faktura på 150 kr, så är det kanske ok. 130 kr, helt ok.

Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Haha, en kund vill veta slutsumman, inte vad arbetet eller lärling kostar, utan totalen på sista raden, ink. moms som vissa hantverkare tenderar att glömma.
Och hur säker är du på att kunden inte har lyssnat dåligt eller att det fanns någon form av kommunikationsbrist?

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
L Lundanker skrev:
Nej, det hoppas jag verkligen inte att de räknade på.
Det är ju bättre om de räknar på vad som faktiskt ska utföras...

Det var alltså inte frågan om att byta några uttag. Det var frågan om att ta ström från ett uttag och dra vidare till nästa och nästa och nästa, dvs 3 nya, ojordade uttag som skulle upp, mest troligt med utanpåliggande med tanke på att kabeln som man fakturerat för är EQLQ Easy 3G1,5.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
L Lundanker skrev:
Och hur säker är du på att kunden inte har lyssnat dåligt eller att det fanns någon form av kommunikationsbrist?
Man gör det även skriftligt. Har jag börjat göra som kund när det bara går. Då är det inte ord mot ord....

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Du menar om firman kommunicerat felaktigt?
Ja då bör väl den ta smällen eller iaf förklara att man agerat fel och erbjuda en lösning.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
S
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Troligen inte själva instrumentet de betalar för utan mer en specifikation att de gjort kontroll före drifttagning som man idag är skyldig att göra.
Skulle vara intressant att se vilka mätningar du anser ingår i en kontroll före drifttagning på jobbet de gjorde hos TS.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det skulle jag också vilja se en källa på. Sant är att varje installation ska kontrolleras. Hur den ska kontrolleras beror på det arbete som utförts. Det är alltså upp till elfirman, i praktiken oftast den enskilde elektrikern att avgöra vilka kontroller som behöver göras i varje enskilt fall.

Den kontroll man alltid alltid alltid ska göra är inspektion. Det räcker oftast att man tar en paus på 2 sekunder efter att man dragit åt en skriv och funderar på om det var rätt ledare man satte dit på rätt sätt, dvs kontroll under arbetet. För lite större arbeten kan man göra inspektionen efteråt innan alla lock sätts på.

Isolationsmätning av en kabel anses inte nödvändigt, lika lite som man behöver kontrollmäta frånkopplingstiden för en helt ny JFB. Isolationsmätning är nödvändig vid infälld ledningsdragning, kabel eller FK i rör, där det gått lite trögt i rören eller om man kompletterat med en tråd i ett rör, dvs där det finns risk att man skadat isoleringen.

Nu tror jag det är klarlagt att det är tre ojordade uttag som monterats här. Då finns inte så mycket mer att kontrollera. Man kan visserligen tjyvkoppla en eurotester och mäta kortslutningsströmmen vilket skulle kunna upptäcka glappkontakt pga felmontering eller att man helt enkelt glömt att dra åt en skruv. Så man kan undra vad de gjorde med sin eurotester. Man kan ju plugga in den och läsa av spänningen :) Nu är det bortemot 50 år sedan jag senast monterade ett ojordat uttag, men även idag skulle jag nog inte göra några kontroller annat än ett enkelt belastningsprov med spänningsprovaren. Det finns ingenting att kontinuitetsprova för ojordade uttag.

Om det hade varit skyddsjordade uttag så drar det med sig en betydligt mer omfattande och viktig kontroll som innefattar inspektion, kontinuitetsprovning, provning av JFB och helst provning av kortslutningsströmmen.
Vart kommer önskan att gena/slarva ifrån? Jag har förmånen att ha verkar både inom EL och brandsegmentet i många år. Man kan säga att jag har sett dåliga installationer, och vad det kan leda till. Elinstallationsreglerna faller in under Ellagen. Jag betalar gärna extra för en elfirma som utför arbetet fackmannamässigt utifrån elinstallationsreglerna. Kontrollmät/isolationsmät, få facit, somna om. Med andra ord så uppskattar jag denna elfirmas rutin att isolationsmäta även en enkel installation. Allt är en fråga om kvalitet och säkerhetstänk något jag värderar högt, vilket jag tycker fler borde göra istället för att räkna korvören.
Det skulle jag också vilja se en källa på. Sant är att varje installation ska kontrolleras. Hur den ska kontrolleras beror på det arbete som utförts. Det är alltså upp till elfirman, i praktiken oftast den enskilde elektrikern att avgöra vilka kontroller som behöver göras i varje enskilt fall.

Den kontroll man alltid alltid alltid ska göra är inspektion. Det räcker oftast att man tar en paus på 2 sekunder efter att man dragit åt en skriv och funderar på om det var rätt ledare man satte dit på rätt sätt, dvs kontroll under arbetet. För lite större arbeten kan man göra inspektionen efteråt innan alla lock sätts på.

Isolationsmätning av en kabel anses inte nödvändigt, lika lite som man behöver kontrollmäta frånkopplingstiden för en helt ny JFB. Isolationsmätning är nödvändig vid infälld ledningsdragning, kabel eller FK i rör, där det gått lite trögt i rören eller om man kompletterat med en tråd i ett rör, dvs där det finns risk att man skadat isoleringen.

Nu tror jag det är klarlagt att det är tre ojordade uttag som monterats här. Då finns inte så mycket mer att kontrollera. Man kan visserligen tjyvkoppla en eurotester och mäta kortslutningsströmmen vilket skulle kunna upptäcka glappkontakt pga felmontering eller att man helt enkelt glömt att dra åt en skruv. Så man kan undra vad de gjorde med sin eurotester. Man kan ju plugga in den och läsa av spänningen :) Nu är det bortemot 50 år sedan jag senast monterade ett ojordat uttag, men även idag skulle jag nog inte göra några kontroller annat än ett enkelt belastningsprov med spänningsprovaren. Det finns ingenting att kontinuitetsprova för ojordade uttag.

Om det hade varit skyddsjordade uttag så drar det med sig en betydligt mer omfattande och viktig kontroll som innefattar inspektion, kontinuitetsprovning, provning av JFB och helst provning av kortslutningsströmmen.

P PatrikJo skrev:
Så det du påstod om att det skulle vara lag på isolationsmätning var inte en lag? Lysande inlägg!
Det killgissningsproffs som finns där ute..

T
Jag tror att det är många här som inte har en susning vad dom kostar per timme på sin arbetsplats. När ni börjar arbeta gratis, då kan ni börja kräva det av andra.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Märkligt att du får betala lärlingen också... Skulle inte funka i andra bransher...

Självklart ska lärlingen ha betalt,

Eller tror du den jobbar gratis,

FredrikR FredrikR skrev:
Du menar om firman kommunicerat felaktigt?
Ja då bör väl den ta smällen eller iaf förklara att man agerat fel och erbjuda en lösning.
Firman eller kunden, jag antar att du inte är säker på någon av dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.