2 221 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
hur många dvärgbrytare kan man ha? mot 3 fas
Sida 1 av 2
i dag bor jag i 4:a där det ganska konstigt fördela med säkringar.
Jag hade velat alla rum har en egen säkring. men i dag är det så att två sovrum plus badrum går på en säkring. ett stort sovrum plus vardagsrummet går på en säkring sen hallen och köket går på en säkring. kan man be en elektriker fixa varje rum är på egen. säkring/dvärg brytare.? eller hur funkar det ? Det är 3 fas
tacksam för ider å tips
Jag hade velat alla rum har en egen säkring. men i dag är det så att två sovrum plus badrum går på en säkring. ett stort sovrum plus vardagsrummet går på en säkring sen hallen och köket går på en säkring. kan man be en elektriker fixa varje rum är på egen. säkring/dvärg brytare.? eller hur funkar det ? Det är 3 fas
tacksam för ider å tips
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det blir troligen en rätt stor insats. I nuläget går det troligen en matning från centralen till ett av rummen som delar säkring. Sedan matas det vidare därifrån. Troligen skulle du behöva få en ny dragning från centralen till det andra rummet.
Varför vill du separera matningarna? Det är förhoppningsvis väldigt sällan en säkring löser ut.
Varför vill du separera matningarna? Det är förhoppningsvis väldigt sällan en säkring löser ut.
e räd att det kan lätt bli överbelastning på grund av hel del elektronik. plus att det del dator kommer va på till å från... enligt min beräkningar kan det lätt bli överbelastad säkring kan utlösasE elmont skrev:
ett rum kommer det va 6 dator 5 tv 5 skärmar. dator huved ligger 1000 kanske en suraound förstärkare. har redan sat i 12 amp i skåpet. men jag gör årdning lägenhet känns lika bra se över Strömmen när jag ser risken med överbelastning ta det när jag ändå håller på.Alfredo skrev:
satt i 13a (va det vist)useless skrev:
https://www.clasohlson.com/se/p/22-1063-13useless skrev:
va vist 13 amp
i det gamla prop skåpet. Du vet du går köper sådan. orka ta diskussionen om det nu.
useless skrev:
Att (på eget bevåg) stoppa i 13A säkring om kablar osv är gjorda för 10A är inge vidare bra. Du riskerar överbelastning på kablar i väggarna och i förlängningen brand. Bor du då i flerfamiljshus så är det ännu allvarligare att leka med elen... Så ett tips i all välmening är att byta tillbaka till vad som fanns innan.
Men om du är orolig att säkringarna går pga överbelastning så är en elektriker rätt väg att gå. Det kommer kosta en slant och du får då svar på om det finns utrymme för att göra om el-dragningen enligt önskemål. Allt går om man vill betala vad det kostar. Steg 1 är kanske att reda ut vad du FÅR göra så en kontakt med styrelsen. För det är väl inte en hyresrätt du bor i?
Men om du är orolig att säkringarna går pga överbelastning så är en elektriker rätt väg att gå. Det kommer kosta en slant och du får då svar på om det finns utrymme för att göra om el-dragningen enligt önskemål. Allt går om man vill betala vad det kostar. Steg 1 är kanske att reda ut vad du FÅR göra så en kontakt med styrelsen. För det är väl inte en hyresrätt du bor i?
Alfredo skrev:
jo men sat 6amp i fattar inte varför man har det det är Fk 1.5mm på grupperna. ser det när jag byter alla eluttag m.m i rummet. när grejade så gick säkring i ett som va i lägenheten. såg då det va 6ampAlfredo skrev:
Man blir ju nyfiken på varför någon har 5tv i ett rum samtidigt som man har 5skärmar?T ThiasGbg skrev:
ja du ska bygga upp skrivbord med konsoler som ett u. 4 är kopplad till 3st sen retror dator så som Amiga och commendore. e nog mer än 5 dator. sen laser skrivare m.m. så vill slipa att säkring går i onödan.M mlb88 skrev: