Hej tänkte sätta in ett fördelarskåp till tappvatten när jag gör om kök och badrum. Jag kikar på LK's grejer och deras fördelarskåp säger att t.ex LK UNI 500 har "Max 8 st med gruppavst.ventil/Max 9 st utan". Är det då totalt 8 anslutningar som kan göras inklusive inkommande? Så Varm + kall in och sen 6 ut?

Jag planerade att ha:
* 5 kall ut
* 4 varm ut

Sen om det går att dra anslutningarna uppåt samtidigt som neråt så hade jag helst velat ha plats för ytterligare tillandra badrummets framtida renovering.
* 4 kall ut
* 2 varm ut
(ett alternativ är ju ytterliggare ett fördelarskåp vid andra badrummet för att bara ha två ut för det)

Totalt 9 (6)kall, 6(5) varm och 2 varm/kall inkommande.
Vilket skåp kan jag ha? Får mer än en anslutning plats på en s.k "gruppavstängning"?
Räknar jag anslutningar så får det ju inte plats i deras bredaste 700-skåp som jag tolkar det.

S
Du skulle kunna kontakta LK och berätta vad du tänkt så kommer dom med ett förslag. Så gjorde jag, då blev det till och med rätt (till skillnad mot vad som hade hänt om jag gjort det själv). Dom har kontakt möjligheter för privatpersoner, och brukar vara snabba.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Jag har ett UNI 550 XL med VA-fördelare. 4 utgånde PEX för varmvatten + inkommande och 5 utgående PEX för kallvatten + en inkommande och en utgående PEM. Det går att dra ut rören både uppåt och nedåt (och det finns några enstaka knockouts åt sidorna också).
9 anslutningar totalt på rad borde gå även om det blir lite trångt.

UNI 550 XL VA-fördelare installerad i stomme med PEX-rör för varmt och kallt vatten samt en PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har ett UNI 550 XL med VA-fördelare. 4 utgånde PEX för varmvatten + inkommande och 5 utgående PEX för kallvatten + en inkommande och en utgående PEM. Det går att dra ut rören både uppåt och nedåt (och det finns några enstaka knockouts åt sidorna också).
9 anslutningar totalt på rad borde gå även om det blir lite trångt.

[bild]
Tack för en bild som förklarar lite mer! Det ser ut ser ut att få plats på längden iallafall. Hur är det med djupet? tror du det hade gått i ett vanligt 550 skåp som är 95 djupt istället?
Jag ska kontakta LK med samma fråga och se vad de föreslår.
Får jag fråga vad du har din utgående PEM till?

Utgående PEM går vidare till pannrummet i andra änden av huset. Inkommande vatten är i den här änden av huset, så jag tyckte det var bäst att dra den till fördelaren direkt istället för att fortsätta bort till pannrummet och tillbaks.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Skrev och frågade LK, blev direkt uppringd och blev rekomenderad att ta 700 skåpet. Mycket snabb och bra hjälp!

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.