Har kollat in hällar och ugnar. Många hällar har en effekt på 6-7 kW men ansluts till 230 volt. Hur mycket lönar det sig att säkra? 32 A kanske är lite mycket men utnyttjar dagens hällar mer än 16A eller begränsar de effekten? Jag kollde produktbladet för Siemens EH 675MN11E men det säger bara att anslutningseffekten är 7200 Watt. Hur mycket brukar nan säkra med?

/Anders

Man kopplar den lämpligast på två faser, annars behöver man minst 35A huvudsäkring till bostaden.

Kopplar man alltså två enfasiga anslutningar? Typ västra halvan på ena fasen och högra på den andra fasen fast båda anslutningarna är 230 volt? Klarar alla hällar detta eller måste man kolla? Jag tittar i första hand på Siemens.

/Anders

Jag bodde i en lägenhet där det var endast 1-fas upp med 25A huvudsäkring , jag upplevde att hällen vart litensegare än en 2-3Fas kopplad häll. Sen kunde vi inte köra allt på en gång för då vart det svart.

Jag tror vår häll fortfarande går på 2x10 A, snart ett år men latmasken hindrar mig från att byta till 16. Det lagas mat till 5 personer så det är inget fjuttkokande.
protte

Jag tittade på inkopplingsanvisningen för hällen du nämnt i trådstarten, titta där så förstår du nog hur det kopplas.

A Anders_Nilsson skrev:
Kopplar man alltså två enfasiga anslutningar? Typ västra halvan på ena fasen och högra på den andra fasen fast båda anslutningarna är 230 volt? Klarar alla hällar detta eller måste man kolla? Jag tittar i första hand på Siemens.

/Anders
Precis så. Och elektroniken går på en av halvorna.
Vår Siemens tar 2x16A om man kokar upp vatten till 25 kg potatis. :)

martin43 martin43 skrev:
Precis så. Och elektroniken går på en av halvorna.
Vår Siemens tar 2x16A om man kokar upp vatten till 25 kg potatis. :)
Nästan ett decennium bump... :rofl:

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nästan ett decennium bump... :rofl:
Jag skulle ha väntat lite till.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.