Hur många ampere brukar ni dimensionera för i vägguttag i garage som det ska meckas en del i? 10A eller 16A? Vilken kabel rekomenderas för utanpåliggande dragning? Jag ska ha tvättställ och lite sånt i garaget men jag kommer inte att tvätta bilen där inne.

Ska du belasta mycket och länge så sätt 16 A CEE uttag. Lämplig kabel är 2.5 mm2 EKLK.

Det finns svetsar som vill ha 16A enfas, annars har åtminståne jag klarat mig med 10 i mitt mekande.
Lämplig kabel, som sagt, EKLK.

Jo det känns väl som att man ytterst sällan eller aldrig kommer använda mer än ca 2000W ur ett 220V uttag men det finns väl inga nackdelar med att gardera sig förutom att det blir lite dyrare?

Hade jag möjlighet skulle jag köra med 16A om det inte blir orimligt mycke dyrare. Många maskiner man har i garaget är tröga i starten och ibland kanske man inte tänker sig för och hänger på flera stora maskiner på samma grupp och då blir det svart.

Jag hade placerat ett (stort) antal vanliga 10Asäkrade Shucko vid arbetsbänkar och runt om, sen en eller två 16A3Fas CEE vid dörrarna. Därefter nyttjat adapter 3fas->1fas och kabel med 2.5mm2 till grendosa för storförbrukarna.
Det baserar jag på att oftast är storförbrukarna inte saker som står på arbetsbänkar eller likande, utan svetsar eller stora vinkelslipar som man använder "på golvet" därav smidigare med en förlängningskabel ut...
Om man då vill, kan man sätta 16ACEE på kablen, om man misstänker att den kommer sitta kopplad längre perioder med belastning.
//erik

Mikael_L
corre skrev:
sen en eller två 16A3Fas CEE vid dörrarna. Därefter nyttjat adapter 3fas->1fas och kabel med 2.5mm2 till grendosa för storförbrukarna.
Då är kanske det här uttaget en god idé? Slipper man adapters, (som i alla fall jag inte hittar när dom behövs ;))
22998-1.jpg

Sen är det svårt att hitta färdiga skarvsladdar med 2,5 mm2, men jag vet inte hur nödvändigt det är på de avstånd vi har i ett garage?
1,5mm2 kan t.o.m ha en fördel som strömbegränsare för apparater med mycket höga startströmmar. (men då ska nog sladden vara längre ...)

I vilket fall ska man se till att få skarvsladdar märkta 16A och minst 1,5 mm2.

Mikael_L skrev:
Då är kanske det här uttaget en god idé? Slipper man adapters, (som i alla fall jag inte hittar när dom behövs ;))
[bild]

Sen är det svårt att hitta färdiga skarvsladdar med 2,5 mm2, men jag vet inte hur nödvändigt det är på de avstånd vi har i ett garage?
1,5mm2 kan t.o.m ha en fördel som strömbegränsare för apparater med mycket höga startströmmar. (men då ska nog sladden vara längre ...)

Tänk på att ett sådant uttag ska föregås av 3-pol. skydd d.v.s. har man diazed-säkringar eller 1-poliga dvärgbrytare måste man ha jordfelsbrytare också annars räcker det med 3-pol. dvärgbrytare.

Mikael_L skrev:
[bild]

Just såna har jag kommit fram till att jag ska sätta en eller två stycken, det blir väl 5G2,5 för dom va? Sen sätter jag några kapslade 1-fas med 10A säkring här blir det 3G1,5 ? På det sättet blir det lätt att urskilja var man har 16A och var man har 10A. Jag ska ha en rejäl kompressor också den vet jag dock inte om jag ska ha vanligt uttag till. Skulle hellre ha det så att man startar den med brytare på väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.