4 200 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Hur många ah kan jag ta ut ur ett bilbatteri?
Börja med att specificera problemet.
Hur mycket vatten får du i grunden som måste pumpas bort / tidsenhet och hur mycket pumpar pumpen bort /tidsenhet.
Är det 100 liter/timme eller är det 5 liter?
Vilken kapacitet har pumpen?
Hur ofta måste pumpen då gå, och hur länge varje gång.
Hur länge varar strömavbrott och hur ofta återkommer dom?
Efter att du vet detta kan du beräkna behövd batteristorlek och återladdningstid.
Hur mycket vatten får du i grunden som måste pumpas bort / tidsenhet och hur mycket pumpar pumpen bort /tidsenhet.
Är det 100 liter/timme eller är det 5 liter?
Vilken kapacitet har pumpen?
Hur ofta måste pumpen då gå, och hur länge varje gång.
Hur länge varar strömavbrott och hur ofta återkommer dom?
Efter att du vet detta kan du beräkna behövd batteristorlek och återladdningstid.
Jag kommer aldrig hitta en 12v-pump och batteri som klarar mängderna.
Pumpen har i princip gått sedan 19 november med tre stycken avbrott för just strömavbrott. Det längst var ca 12h. Så långt avbrott är dock väldigt ovanligt.
Jag behöver två pumpar till olika pumpbrunnar.
Det finns golvbrunn i krypgrunden och mycket rinner ut där.
Pumpen har i princip gått sedan 19 november med tre stycken avbrott för just strömavbrott. Det längst var ca 12h. Så långt avbrott är dock väldigt ovanligt.
Jag behöver två pumpar till olika pumpbrunnar.
Det finns golvbrunn i krypgrunden och mycket rinner ut där.
Ett AGM-batteri kan du nyttja 80% av kapaciteten från utan att det skadas jämfört med 50% för ett "vanligt" batteri. Bildar dessutom inte knallgas och läcker inte.
Så om pumpen drar 3 ampere i timmen blir det ett drygt dygn. 3 A * 12 V blir ju dock bara 36 W, och ditt diagram var ju lite högre minst sagt… (obs att jag kan ha räknat helt fel, det är absolut inte min starkaste sida.)
Så om pumpen drar 3 ampere i timmen blir det ett drygt dygn. 3 A * 12 V blir ju dock bara 36 W, och ditt diagram var ju lite högre minst sagt… (obs att jag kan ha räknat helt fel, det är absolut inte min starkaste sida.)
Ett blybatteri mår dåligt om det laddas ur mer än 50% oavsett om det är vått, agm eller gel.
I alla händelser kommer du inte kunna ersätta en pump som pumpar konstant med en förbrukad effekt på 500W med en 12V länspump. Du borde istället satsa på en UPS som klarar den effekten. För att klara tiden behöver denna sedan antingen en rejäl batteribank eller ett elverk som startar automatiskt när spänning sjunkit till något lämpligt tröskelvärde. Det blir inte billigt...
I alla händelser kommer du inte kunna ersätta en pump som pumpar konstant med en förbrukad effekt på 500W med en 12V länspump. Du borde istället satsa på en UPS som klarar den effekten. För att klara tiden behöver denna sedan antingen en rejäl batteribank eller ett elverk som startar automatiskt när spänning sjunkit till något lämpligt tröskelvärde. Det blir inte billigt...
Pumpen går var fjärde minut.
lyfthöjden är 2 meter
Jag har någon gång klockat pumpen till att varje gång gå 12 sekunder.
Enligt följande diagram så pumpar en KP250 ut
2,8 l/s vid 2 meter. Den pumpar alltså på 12 sekunder ut 33,6 liter vatten per pumpning.
lyfthöjden är 2 meter
Jag har någon gång klockat pumpen till att varje gång gå 12 sekunder.
Enligt följande diagram så pumpar en KP250 ut
2,8 l/s vid 2 meter. Den pumpar alltså på 12 sekunder ut 33,6 liter vatten per pumpning.
E Eld skrev:Ett blybatteri mår dåligt om det laddas ur mer än 50% oavsett om det är vått, agm eller gel.
Nej, min länspump behöver bara gå oftare än vad min ordinarie pump gör.