D Derbyboy skrev:
Tror du jag får något bra svar på typ Jula eller Biltema :crysmile:

Jag frågar här sen köper jag där det är billigast
Det är kanske rätt inköpsställen om du ska ha billigast, vill du ha bra grejor av rätt sort kanske det finns andra möjliga leverantörer.

D
Så är det säkert men det får bli en avvägning när jag vet vad jag ska ha

D Derbyboy skrev:
Jag vet inte, kan ingenting om batterier

Skönt jag kan inget om Sveriges älvar :)

D
Starta en tråd så lär du dig jättemycket :)

• Gilla
Jonas_81 och 1 till
  • Laddar…
Börja med att specificera problemet.
Hur mycket vatten får du i grunden som måste pumpas bort / tidsenhet och hur mycket pumpar pumpen bort /tidsenhet.
Är det 100 liter/timme eller är det 5 liter?
Vilken kapacitet har pumpen?
Hur ofta måste pumpen då gå, och hur länge varje gång.
Hur länge varar strömavbrott och hur ofta återkommer dom?

Efter att du vet detta kan du beräkna behövd batteristorlek och återladdningstid.

D
Jag kommer aldrig hitta en 12v-pump och batteri som klarar mängderna.

Pumpen har i princip gått sedan 19 november med tre stycken avbrott för just strömavbrott. Det längst var ca 12h. Så långt avbrott är dock väldigt ovanligt.

Jag behöver två pumpar till olika pumpbrunnar.

Det finns golvbrunn i krypgrunden och mycket rinner ut där.

• Histogram över effektanvändning (Watt) med tidsaxel, inkluderar oregelbundna spikar i användningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte göra ett avskärmande dike utanför grunden eller dränera så du slipper pumpa?

D
Berg Berg Berg, jag har dränerat. Blev två pumpgropar. En kan jag nog få bort i framtiden men den andra blir kvar. Skulle behöva spränga många m3 precis vid grunden för att slippa den.

Ett AGM-batteri kan du nyttja 80% av kapaciteten från utan att det skadas jämfört med 50% för ett "vanligt" batteri. Bildar dessutom inte knallgas och läcker inte.

Så om pumpen drar 3 ampere i timmen blir det ett drygt dygn. 3 A * 12 V blir ju dock bara 36 W, och ditt diagram var ju lite högre minst sagt… (obs att jag kan ha räknat helt fel, det är absolut inte min starkaste sida.)

D
Mitt diagram avsåg den pumpen som jag kör med när det inte är strömavbrott.

Jag ska försöka hitta en ersättare. när det är som värsta går den var 4:e minut.

Det är en KP150.

D Derbyboy skrev:
när det är som värsta går den var 4:e minut
Och hur länge går den innan den stoppar?
Pumpen pumpar ju nominellt 5470 liter/timme eller 91 liter/minut.

Ett blybatteri mår dåligt om det laddas ur mer än 50% oavsett om det är vått, agm eller gel.

I alla händelser kommer du inte kunna ersätta en pump som pumpar konstant med en förbrukad effekt på 500W med en 12V länspump. Du borde istället satsa på en UPS som klarar den effekten. För att klara tiden behöver denna sedan antingen en rejäl batteribank eller ett elverk som startar automatiskt när spänning sjunkit till något lämpligt tröskelvärde. Det blir inte billigt...

D
Pumpen går var fjärde minut.

lyfthöjden är 2 meter

Jag har någon gång klockat pumpen till att varje gång gå 12 sekunder.

Enligt följande diagram så pumpar en KP250 ut
2,8 l/s vid 2 meter. Den pumpar alltså på 12 sekunder ut 33,6 liter vatten per pumpning.

• Prestandadiagram för pumpar; visar relationen mellan tryck, flöde och modellbeteckning.
    Skapa konto
  • Prestandadiagram för UNILIFT KP-pumpar som visar tryck mot flödeshastighet.
    Skapa konto
D
E Eld skrev:
Ett blybatteri mår dåligt om det laddas ur mer än 50% oavsett om det är vått, agm eller gel.

I alla händelser kommer du inte kunna ersätta en pump som pumpar konstant med en förbrukad effekt på 500W med en 12V länspump. Du borde istället satsa på en UPS som klarar den effekten. För att klara tiden behöver denna sedan antingen en rejäl batteribank eller ett elverk som startar automatiskt när spänning sjunkit till något lämpligt tröskelvärde. Det blir inte billigt...

Nej, min länspump behöver bara gå oftare än vad min ordinarie pump gör.

D
Jag antar (om jag förstår det rätt) att jag behöver en pump som klarar 33,6/4 liter per minut, alltså 8,4 liter per minut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.