11 864 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Hur man spacklar gipsskivor?
Sida 1 av 2
Tycker jag får fler svar hur man gör ju fler jag frågar.
Så jag skriver här.
Ska det vara en glipa mellan skivorna eller ska dom sitta kloss emot?
När man sen spacklar ska jag använda pappremsa eller nät?
Och får man spackla fast pappremsan eller måste den limmas fast då spacklet torkar? Känns ju väldigt omständigt?
Sen när man skarvar två plattor hur djup ska själv urfasningen vara? Jag fasade ur rätt så rejält med typ en 4-5 mm glipa som går ner som ett v tills dom möts.
Men har igen fått höra att den fasningen skall bara vara nån mm?
Hoppas att det är någon som kan ge lite klarhet i det här
Så jag skriver här.
Ska det vara en glipa mellan skivorna eller ska dom sitta kloss emot?
När man sen spacklar ska jag använda pappremsa eller nät?
Och får man spackla fast pappremsan eller måste den limmas fast då spacklet torkar? Känns ju väldigt omständigt?
Sen när man skarvar två plattor hur djup ska själv urfasningen vara? Jag fasade ur rätt så rejält med typ en 4-5 mm glipa som går ner som ett v tills dom möts.
Men har igen fått höra att den fasningen skall bara vara nån mm?
Hoppas att det är någon som kan ge lite klarhet i det här
Gipsskivorna ska sitta kloss mot, det är redan en svacka där man ska spackla på långsidorna, det ser/känner du om du för handen över dem. Sen spacklar du (var ganska generös) och fäster pappersremasn i det våta spacklet. Sedan spacklar du över remsan så att den sitter fast ordentligt (tar bort lite överflöd så det blir fint och slätt). När detta torkat läggs nästa lager, har lärt mig att man inte ska slipa mellan dessa ta bara bort klumpar om detta finns. Detta lager läggs så att det täcker det du spacklat samt en bit till utan för. Låt torka, sista lagret med finspackel som förs ännu större soch mycket tunnt. Detta slipas ordentligt och väggar/tak borstas av med en mjuk borste, kontrollera med lampa om det ger någon släpskugga.
Angående urfasningen så tycker jag att det blir lättast att spackla igen om man har en bred urfasning som inte är så djup, men fingeranvisningen anger ju 45 grader och sedan möts de i ett v.
Angående urfasningen så tycker jag att det blir lättast att spackla igen om man har en bred urfasning som inte är så djup, men fingeranvisningen anger ju 45 grader och sedan möts de i ett v.
Den "normala" metoden, d v s den som gipsskive- och spackeltillverkarna visar i sina arbetsbeskrivningar och som yrkesmålare använder, är precis som Nillinsim skriver att man spacklar in remsan.mekkarn skrev:
Att limma remsan, däremot - det är det dels många som gör när man skarvar kortändar som ju saknar försänkning, och dels en del som gör även på långsidorna för att de upplever att det är enklare att lyckas med än inspackling.
Själv har jag faktiskt oftare haft problem med limmade remsor än med inspacklade.
Enligt sista numret av tidningen GDS så ska det vara en glipa (2mm) mellan gipsskivorna så att spacklet kan tränga ner, därefter gör man som Nillinsim skriver. De har dock haft fel förut...
Pappremsa håller väl bättre!?
Har man underliggande träskivor/råspont som man skruvar sitt gips i kan det vara bra att ha en-två millimeter mellanrum så inte gipsskivorna kan ligga och gnida mot varann, då får man ett knäppande ljud i tid och otid.
Har man underliggande träskivor/råspont som man skruvar sitt gips i kan det vara bra att ha en-två millimeter mellanrum så inte gipsskivorna kan ligga och gnida mot varann, då får man ett knäppande ljud i tid och otid.
Nu har jag läst på lite mer och även på Byggmax sidan rekommenderar man en liten glipa mellan skivorna.
När det gäller en skarvad skiva kan man även där lämna en glipa istället för att fasa ur enligt norgips instruktioner.
Men jag tror som sagt att båda sätten fungerar på en vanlig vägg, glipa eller ingen glipa.
När det gäller en skarvad skiva kan man även där lämna en glipa istället för att fasa ur enligt norgips instruktioner.
Men jag tror som sagt att båda sätten fungerar på en vanlig vägg, glipa eller ingen glipa.
Har svårt att tro att det SKA vara en glipa mellan gipsskivor, menar det är ju ändå ett "dött" matrial, sedan hur stor kantfasningen ska vara på en kapad kant har jag då ingen aning om men ju större den är så ju mer spackel går det ju åt.
För övrigt håller jag med Nillinsim helt och hållet, visserligen behövs inte sista spacklingen avslutas med finspackel om du ska väva, tapetsera.Sedan kan man göra likadant med glasfiberremsa som med pappersremsan dvs lägga den i spacklet och sedan dra över med mera, sedan vilken som håller bäst har JAG ingen aning om mer än att man läst att pappersremsan ska vara bättre.
Vid själva spacklingen så kan man vinkla spaden lite snett + ett lätt tryck med en välfylld spackel, en bredare är att föredra då du inte behöver fylla kanterna med spackel utan detta görs sista spackelvändan.
Är man osäker på om det är ojämnt på lagt kan man även lägga spackelspadskanten över och kolla så att det varken är en "bulle" eller skugga i skarven.
Själv kan jag inte påstå mig själv som någon mästare på att spackla men med en hel del spackel + sliptimmar med en praktik hos en målare så har man snappat upp en del tips
inge jätteskoj men det är ju ändå det som avgör slutresultatet.
För övrigt håller jag med Nillinsim helt och hållet, visserligen behövs inte sista spacklingen avslutas med finspackel om du ska väva, tapetsera.Sedan kan man göra likadant med glasfiberremsa som med pappersremsan dvs lägga den i spacklet och sedan dra över med mera, sedan vilken som håller bäst har JAG ingen aning om mer än att man läst att pappersremsan ska vara bättre.
Vid själva spacklingen så kan man vinkla spaden lite snett + ett lätt tryck med en välfylld spackel, en bredare är att föredra då du inte behöver fylla kanterna med spackel utan detta görs sista spackelvändan.
Är man osäker på om det är ojämnt på lagt kan man även lägga spackelspadskanten över och kolla så att det varken är en "bulle" eller skugga i skarven.
Själv kan jag inte påstå mig själv som någon mästare på att spackla men med en hel del spackel + sliptimmar med en praktik hos en målare så har man snappat upp en del tips
jag har byggt en hel del och gjort alla moment man kan tänka sig därhemma, men något jag aldrig fått rätt på är pappremsan så jag har alltid gått tillbaks till glasfiberremsan. Nu har jag än inte haft någtra spruckna skarvar men det retar mig att jag inte får rätt på det. Jag får en jäkla massa luftbubblor under pappremsan. drar ett lager spackel i skarven, i med remsan och spackel utan på detta.... Nu är det dags för nästa rum så jag tänkte ge mig på pappremsan ytterligare en gång, några sistaminuten tips?