Skulle behöva hjälp med hur jag på bästa sätt ska dra och isolera ventilationsrören på vinden.

Ventilationsaggregatet (Acetec A170T) kommer att stå i teknikrum på plan 1.
Från aggregatet på plan 1 till vinden går TL och FL i två 200mm rör som förgrenar sig till plan 1 (200-16-200) och vidare i 200 rör upp till vinden.

Plan 1 är redan klart, vet dock inte om utformningen är den bästa.
Försöker beskriva nedan.
Plan 1:
Drog två 160 rör för till och frånluften i två kanaler som går ”genom” huset vid två hjärtväggar. På röret satt jag T anslutningar och där efter anslutningar för respektive till och frånluftdon. Mellan varje don satt jag långa ljuddämpare (ca 1meter). Har inte driftsatt det än så jag har inte kunnat utvärderat resultatet.
Är orolig att ljud ska ”vandra” vidare i rören när anslutningarna till donen är nära stamrören.
Avståndet mellan stamrören och don är ca 10-15ca. Vad tror ni som kan ventilation?

Plan 2:

Rören till vinden är 200mm.
Tanken jag har är att jag gå ner till 160 mm för stammarna som dras på vinden. I detta fall skulle det innebära två raka stammar på vinden. På stammen monteras T anslutningar (160-125-160) som går direkt ner genom isolering och innertak osv. Mellan varje T anslutning monteras dämpare.
Vad tror ni om denna utformning, skulle det fungera?

Isolering:
Isolering av TL och FL rör som dras på vinden, hur genomför man det på ett bra sätt?
Vinden är en ”rå vind”. Mellan takstolarna har jag lagt 220mm glasull som går till ovan kant på bjälkarna. På det ska ett till lager med 220 isolering läggas.
Min tanke är att jag ”hänger” rör och dämpare i takstolarna så jag får ett mellanrum mellan rörsystem och isoleringen på ca 15–20 cm.

Isolering av rör:
Tycker att jag har läst att det räcker med 50mm isolering för rör som går på vind?
Tänkt använda mig av en Isolerstrumpa, den finns i dimensionerna 30, 50 och 100mm. Länk till produkten.
Min tanke är att jag ska använda mig av isolerstrumpa REC PE i 50 eller 100mm. Kostnaden hamnar då mellan ca4100 till 8500:- för isoleringen

Eller kan/ska man använda nätmatta? Hur ska man gå tillväga för att få till en fungerande kondensisolering med mattan, räcker en 50mm matta eller ska man ha två lager med 50mm?

Har ni några andra förslag på utformning och produkter som jag skulle kunna använda mig av?
Ventilationsaggregat Acetec A170T installerat i ett teknikrum, omgivande kablar och rör synliga på väggen. Ventilationsdon monterat i ett vitt innertak, del av ett ventilationssystem för till- och frånluft beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund ventilationsöppning i vit vägg, del av ett ventilationssystem på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Matzz skrev:
Mellan varje don satt jag långa ljuddämpare (ca 1meter).
Normalt sätter man in ljuddämpare (FL/TF) direkt vid ljudkällan dvs agregatet
M Matzz skrev:
T anslutningar (160-125-160) som går direkt ner genom isolering
Längden på röret ner till isolering (rum) bör vara minst 3 x diameter. Annars får man gå åt sidledes (3xd) med 90 böj ned
M Matzz skrev:
Isolering av TL och FL rör som dras på vinden, hur genomför man det på ett bra sätt?
Isolermatta 30-50mm för varmvind 60-100 för kallvind. zinkad järntråd 1mm för montage
M Matzz skrev:
fungerande kondensisolering
Kondensisolering endast för inkommande rör , friskluft. 10mm gummimatta som klistras. Övriga är varam nog för att ej fälla ut kondens från vind

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.