Hej!
Jag håller på och renoverar mitt kök och har precis tagit bort kaklet från en vägg som består av tegel med ett lager bruk eller puts ovanpå. Jag har också skrapat bort allt löst kakellim och nu är ytan "ganska" ojämn med lite limrester och vissa nivåskillnader kvar.
Planen är att montera en stenskiva som stänkskydd längre ner på väggen och måla väggen ovanför. För att det ska bli snyggt vill jag därför jämna ut och släta till väggen ordentligt, och skulle gärna vilja ha tips på hur man gör det på bästa sätt.
Här är några frågor jag funderar på:
– Vilken typ av slipmaskin bör jag använda? Behövs en betongslip, eller räcker det med en vanlig slip med sandpapper?
– Vilka produkter är bra att använda för att spackla, putsa och slipa så att väggen blir redo för målning?
Tar gärna emot tips på spackel, bruk, maskiner – eller andra råd från er som gjort liknande jobb!
Tack på förhand!