Swetrot.. Jag förstår inte varför du är så negativ till att spara i fonder. Självklart finns det folk som tjänar pengar på avgifterna. Förhoppningvis jobbar de för lönen.Alla tjänster kostar pengar oavsett om man anlitar en hantverkare eller fondförvaltare. Jag förstår inte varför en del folk har så svårt för och accepetera fondavgifter. Själv så anlitar jag sällan hantverkare men inte går jag omkring och är helt oförstående till att folk anlitar en rörmockare som tar 400kr i timmen och dubbla priset på materialet när man kan göra jobbet själv.

Per72: Det är inte så knepigt att förklara. Om en rörmokare inte gör sitt jobb rätt, så kan du reklamera det. Om en fondförvaltare inte slår index (gör sitt jobb rätt), så kan du inte reklamera det. Därtill har de flesta fondförvaltare under många år jämfört sig med olika manipulerade index som saknar bäring med verkligheten. När man granskade det hela i våras så vill jag minnas att 8 av 10 fonder gick väsentligt sämre än index, och räknade man dessutom in avgifterna som de tog för sina tjänster var det ytterst få fonder som över tiden lämnade kunden ett mervärde för sin förvaltning.

Jag tror att det beror på att det inte är fondförvaltarnas egna pengar det handlar om. Man är inte lika hård och bestämd i förvaltningen av andras kapital som man är med sitt eget. Och tjänar man dessutom pengar oavsett utfallet på det man gör, kommer andra intressen in i bilden. Då blir det istället mer intressant att rösta igenom höga styrelsearvoden, därför att en bekant sitter i styrelsen. Och är det en kompis som blir VD kommer man inte att ifrågasätta ens de mest hårresande fallskärmsavtal eller optionsprogram. Istället sitter man där och röstar ja till tokigheterna med en försvarlig mängd röster, som är köpta för pengar som andra mäniskor satsat i din fond därför att de tror att de skall bli lite mer förmögna.

Pratar man med fondförvaltare så förnekar de naturligtvis att de resonerar så, men ser man på hur det röstas på bolagsstämmorna uppträder ett irriterande mönster där få förvaltare vågar ifrågasätta varför så många miljoner skall avhändas bolagets ägare och ges till styrelse och ledning.

Sedan har jag väldigt svårt för människor som hela tiden springer runt och leker viktiga med lånade fjädrar, men det är mer känslomässigt än faktabaserat.

Fast visst kan fonder vara ett alternativ om man tänkt sig att månadsspara 300kr. Det är inget att ge sig in på börsen med, utan en fond är förmodligen det bästa. Men den dagen man sitter med ett kapital som räcker till en spridd aktieportfölj finns det ingen anledning att mata fondförvaltarna längre.

Jag såg en tråd om vitvaror till ett hus för 80kilopix och började räkna lite snabbt . Det blev en strikt ovetenskaplig undersökning om de ”dolda” kostnaderna för att använda prylarna vi köper till vårt hem.

Låt oss börja med diskmaskinen. Vi har lärt oss att diskmedlet kostar runt en krona per tablett, att den drar 1,4kWh el om vi kör vårt favoritprogram och att det går åt 21liter vatten. Det kan se lite olika ut för olika fabrikat, men där någonstans hamnar man.

Det blir ungefär 2,50kr/körning i driftskostnader.

Men inköpspriset då? Om diskmaskinen kostar 8.000kr, och vi kör den 200ggr/år (varannan dag ungefär) och den håller i 10 år, så motsvarar inköpspriset 4kr/körning. Även om vi ökar på och kör den 300ggr/år och den håller i 12 år, så kostar det nästan lika mycket i inköpskostnad som driftskostnad under maskinens livslängd.

Om vi lånade pengarna när vi köpte diskmaskinen, kanske därför att vi byggde ett nytt hus, så får vi betala ränta på pengarna också. Med en ränta på 5% blir det ungefär en krona till per körning i räntekostnader efter ränteavdrag.

Nu tycker jag att 6-7kr för att få det maskindiskat istället för att handjaga är det gott och väl värt, men det finns ju en del andra saker i hemmet som också kostar pengar. Bredvid diskmaskinen står ugnen.

Jag tror att vi hemma hos oss använder ugnen två gånger i veckan, på sin höjd. Om ugnen kostade 10.000kr, och den håller i tio år med den användningsfrekvensen, kostar varje användning 10kr i kapitalkostnad. Har jag lånat pengarna får vi lägga till 3:50, och sedan skall ugnen värmas upp också. Med ens kostar det mer att laga till pommes frites än vad det kostar att köpa den…

Apparater som man använder mer sällan kan bli rätt så absurda att räkna på. Hushållsassistenter är en sådan där manick som gärna samlar damm i skåpet. Om vi räknar med att den används en gång i månaden, håller i tio år och kostade 3.000kr i inköp så blir kostnaden per gång man använder den 25kr. Var det någon som tyckte att man sparar pengar på att baka eget bröd ibland?

Om du hör till dem som har skåpen fulla med riskokare, fonduegrytor, wokpannor, fritöser, våffeljärn och smörgåsgrillar som används sällan så kan det vara lite störande för nattsömnen att börja räkna.

Naturligtvis kan detta föras över till andra områden än köket. Riktiga rysare kan vara verktygssamlingen, trädgården, träningsredskapen, systugan, bilen och hemelektroniken.

En stor del av att bli rik ligger i att inte låna pengar till saker. Räntan man får betala ökar på kostnaden ganska så brutalt. Och jag tror också att man skall börja tänka sig för vad man egentligen behöver ha. Man behöver inte leva som en asket för det, men definitivt försöka att köpa in rätt kvalitet och prisklass. Om dina saker i hemmet tappar 150kr/dag i värde istället för 300kr/dag så får du med ens rätt mycket pengar över att leva för. Eller spara, eller ge till fattiga behövande, dina arvingar eller vad du vill.

Till stor del håller jag med dig i hur du resonerar men låt säga att man vill investera i utländska aktier. Då blir det fort lite knepigare och framför allt kostbart i courtage avgifter. Jag tror inte det förhåller sig så lätt att köpa aktier i exempelvis syd amerkanska bolag. Fonder är ett bra alternativ, eller till och med det enda alternativet för vanliga dödliga som vill investera i utländska bolag.

Sablar vad du skriver snabbt Swetrot : )

Per72 skrev:
Till stor del håller jag med dig i hur du resonerar men låt säga att man vill investera i utländska aktier. Då blir det fort lite knepigare och framför allt kostbart i courtage avgifter. Jag tror inte det förhåller sig så lätt att köpa aktier i exempelvis syd amerkanska bolag. Fonder är ett bra alternativ, eller till och med det enda alternativet för vanliga dödliga som vill investera i utländska bolag.
Visst är fonder ibland enda sättet att komma åt vissa marknader, men faktum är att man kan köpa rätt mycket aktier med vettigt courtage via nätmäklarna även om de är noterade på andra nordiska börser eller i Nordamerika. Jag utgår från att i och med att börsen i Dubai och Nasdaq köpt OMX så kommer aktiehandelns värld att krympa ännu mer framöver.

I och med det kommer vi säkert också att få tillgång till ännu bredare fondutbud också. Sydamerikanska indexfonder med 0,3% avgift vore onekligen inte så dumt.

Mikael_L
Swetrot skrev:
Jag såg en tråd om vitvaror till ett hus för 80kilopix och började räkna lite snabbt . Det blev en strikt ovetenskaplig undersökning om de ”dolda” kostnaderna för att använda prylarna vi köper till vårt hem....

...Om du hör till dem som har skåpen fulla med riskokare, fonduegrytor, wokpannor, fritöser, våffeljärn och smörgåsgrillar som används sällan så kan det vara lite störande för nattsömnen att börja räkna.
Nja, lite halvallergisk mot olika maskinella hjälpmedel i köket är jag (jag tom hackar vitlöken med kniv och skärbräda istället för vitlökspress).

Men det finns annat, det finns annat .... :o

Nu får jag svårt att somna ikväll !! , tack för det . :( :cool:

Detta kanske även kommer få styra mina inköpsbeteenden lite i framtiden, vi får se. ;)

Mikael_L skrev:
Nja, lite halvallergisk mot olika maskinella hjälpmedel i köket är jag (jag tom hackar vitlöken med kniv och skärbräda istället för vitlökspress).

Men det finns annat, det finns annat .... :o

Nu får jag svårt att somna ikväll !! , tack för det . :( :cool:

Detta kanske även kommer få styra mina inköpsbeteenden lite i framtiden, vi får se. ;)
Och ännu värre blir det om man dessutom räknar på alternativränta på kostnaden, dom jag var inne på tidigare. Om man skulle ha kunnat klara sig med ett vattenpass för 200 istället för lasern för 1200 och istället hade investerat sin tusenlapp i sin aktieportfölj och relaterar det mot gångerna man faktiskt använder sin laser så inser man att det är ett ganska dyrt nöje. När man köper något så förlorar man ju inte bara pengarna detta något kostar, utan även möjligheten att få dessa pengar att växa.

P
Jag håller med Swetrot till 100% då jag också är mycket emot att spara pengar i vissa fonder. Många jämför priser på mjölk och kan t.o.m. ta en omväg för att få mjölken 50 öre billigare, men fonder verkar få jämföra priser på. Alla tjänster kostar pengar skriver Per72, men hos vissa kostar det mer än hos andra, varför inte välja den billigaste?

Jag kan bara för mitt liv inte förstå varför folk betalar 1,3% i förvaltningsavgift för SEB Sverigefond när Avanza Zero har 0 (noll) procent i avgift? Har man 50000kr investerade i SEB-fonden så betalar man 650kr om året i avgift till en fond som till råga på allt gått sämre än gratisfonden! Varför, varför, vill man kasta bort dessa pengar varje år när alternativ finns, kan någon förklara detta för mig?

Redigerat av moderator:
P
Swetrot skrev:
Apparater som man använder mer sällan kan bli rätt så absurda att räkna på. Hushållsassistenter är en sådan där manick som gärna samlar damm i skåpet. Om vi räknar med att den används en gång i månaden, håller i tio år och kostade 3.000kr i inköp så blir kostnaden per gång man använder den 25kr. Var det någon som tyckte att man sparar pengar på att baka eget bröd ibland?

Om du hör till dem som har skåpen fulla med riskokare, fonduegrytor, wokpannor, fritöser, våffeljärn och smörgåsgrillar som används sällan så kan det vara lite störande för nattsömnen att börja räkna.

Naturligtvis kan detta föras över till andra områden än köket. Riktiga rysare kan vara verktygssamlingen, trädgården, träningsredskapen, systugan, bilen och hemelektroniken.
Ett annat, mer "lönande" sätt att se på saken är att om hantverkaren vill ha 5000 i arbetskostnad för att tapetsera mitt vardagsrum så kan jag istället köpa verktyg för 4999kr och tapetsera själv. Då har jag gjort av med samma pengar men har verktygen kvar till nästa rum. (Detta under förutsättning att jag gör ett lika bra jobb som hantverkaren, att jag inte kan använda tiden till att tjäna pengar, osv, osv, osv, och allt det där).

Dom som köper fonder med hög förvaltingsavgift tror att dessa ger högre avkastning än de billigare fonderna. Å ena sidan har det gjorts forskning på detta och man funnit att dyra fonder inte har högre avkastning än billiga, å andra sidan om man prickar in en riktig stjärnförvaltare (för såna tror jag finns) så försvinner även en hög avgift i den höga avkastningen.
BobbyEwings sätt att se på utgifter, med förräntning av pengarna, är intressant och korrekt tycker jag. Börjar man se på saker så blir man dock snabbt olidligt snål. Jag är rädd för att börja tänka så.... :D

Det finns även möjlighet att månadsspara i en specifik aktie med tex 300 kr/månad på aktieinvest.se

Många som väljer att anlita hantverkare för hempysslet säger att man måste väga in sin egen arbetstid i kostnaden om man väljer att göra jobbet själv. I själva verket så gör man ju hempysslet på kvällar och helger när man annars inte skulle jobbat, man gör det istället för att titta på TV eller surfa tex.

Läste just en artikel i Wall Street Journal pengar och lycka, vars samband har undersökts.

Folks relativa lyckouppfattning mättes på en skala 1-10, där 10 var högsta tänkbara lycka. Det visade sig att lyckan växte i takt med ökade inkomster upp till nivå 8. De som uppgav sig vara lyckliga på nivå 9 och 10 hade betydligt lägre inkomster men var mer harmoniska, mer framgångsrika hos motsatta könet osv.

Jag tror att pengar kan göra den lycklige lyckligare men inte den olycklige lycklig.(mycket lyckligheter nu).
Har du förlorat alla nära och kära eller frun har dragit med barnen och grannen och du sitter med snaran runt halsen och super i fåtöjen så tror jag inte att du blir lycklig av en större summa pengar. Däremot om man har det bra och allt är frid och fröjd så blir man garanterat lyckligare av dessa pengar. Och är man redan fantastiskt lycklig så blir man helt sjuuuuukt lycklig. Och sen kommer långtradaren i hög fart...

Mina verktyg o maskiner är nog något av de bästa investeringarna jag gjort. Utan dem skulle jag gå i konkurs på grund av hantverkarkostnader för allt jag gjort med mina hus genom åren. Lätt att investeringen slagit vilka börsindex som helst.

Sen är det ju kul...

Det är roligt att läsa de olika filosofierna, en del älskar nollorna på banken, nu talar jag om kapitalet och inte personalen som förvisso kan vara ena riktiga nollor de med....:)

Andra tar dagen mer som den kommer. båda sidorna har säkert rätt på sätt o vis.

Bibeln är faktiskt en klok bok på många sätt! Här ett par exempel på Hakuna Matata.

Matteus 6:34: Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

Ordspråksboken 27:1 : Yvs inte över morgondagen,du vet inte vad den bär i sitt sköte.

Ganska tänkvärda ord som har några tusen år på nacken. Gäller ganska bra idag med.

Eller som dom säger i filmen Fight Club: "No Fear - No Distraction" All vår oro inför morgondagen hindrar oss från att leva idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.