Hej, tacksam för all hjälp!

När jag och min sambo flyttade in i vårt hus så började vi ta bort den vita färgen på vår trappa eftersom vi båda föredrog naturligt trä, men kombination av färgborttagningsmedel och värmepistol. Efter en plötslig separation så har arbetet lämnats halvgjort, och huset måste säljas. Mäklaren säger att det är nog bättre och snabbare att måla om trappan istället för att fortsätta ta bort färgen.

Eftersom jag är helt amatör när det kommer till detta så skulle jag vilja be om hjälp för att kunna göra det så professionellt och utseendemässigt bra som möjligt. Vilket färg och implement borde användas för att fugnera bäst? Jag har laddat upp en bild på en del av trappan för att visa hur det ser ut. Tack!

• Ofärdig trätrappa med bortskrapad vit färg på del av räcket i ett hus vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvmatt snickerifärg och en skum roller gör jobbet! Eventuellt behövs två strykningar mer spärrgrund om det är mycket kvistar.

R Rigurun skrev:
Mäklaren säger att det är nog bättre och snabbare att måla om trappan istället för att fortsätta ta bort färgen.
Det mäklaren (och kanske ni oxo) tänker på är att det skall vara snyggt på bild och visning. Men jag har mycket svårt att tro att detta är avgörande för en spekulant. Och man behöver inte fota trappan. Den som vill ha huset betalar rimligen lika mycket oavsett om trappan är målad eller ej.

Att det är snabbare att måla över och göra allt ert arbeta ogjort än att göra klart stämmer säkert. Ett ännu snabbare och billigare sätt är att inte göra något alls.

Ni ville ju egentligen få bort all färg. Tänk om köparen oxo vill det? Det vet man inte. Ett alternativ är att ni helt enkelt inget gör och om en köpare/spekulant vill ha trappan målad erbjuder ni er att ordna det. Som det är nu ser man en möjlighet. Eller ett problem. En stor möjlighet eller ett problem ni lovar lösa.

Vad som är bäst beror väl på vad man menar. Eftersom huset skall säljas är väl minsta möjliga arbetsinsats bäst, eller?

• Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Med skicket trappan är i nu så håller jag med TS. Det ser slarvigt ut och det kan göra spekulanter misstänksamma.

Jag tycker också du ska låta det vara. Om köparen vill ha den trären är det bara ett onödigt jobb.
Kanske också beror på skicket i huset i övrigt. Om det är troligt att köparen kommer vilja renovera överlag så är det mer okej att trappan är halvklar.

S Småbrukaren skrev:
En halvmatt snickerifärg och en skum roller gör jobbet!
Det är inte alla som har rätt kontakter i den undre världen för att få tag på en sådan roller. :)

• Haha
  • Gilla
Byggglad och 5 till
  • Laddar…
Jag går mot strömmen och säger "måla" om det är den enda pågående renoveringen. Genomsnittsspekulanten är inte en typisk Byggahusare så jag tror mäklaren har rätt.
Den här grundfärgen tycker jag fungerar bra, jag har använt den till både snicerier och takpanel:
https://www.stuvbutiken.com/produkt...grundfarg-inomhus/isoleringsgrundfarg-bin-vit
Täckfärg har jag dålig koll på vad jag använt. Själv föredrar jag att måla med ej vattenbaserad färg så får man lite mer tid att rätta till missar. Men det luktar ju inget vidare.

A
I mitt hus är trappräcke och ledstång vitmålade av tidigare ägare, men det är inte snyggt målat och färgen släpper. Så jag har börjat skrapa bort färgen.

Så om jag var spekulant på att köpa ditt hus så hade jag föredragit att du låtit trappen vara ”halvgjord”.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.