L Lechuza skrev:
Kollar du på bilden så ser du att tätskiktet går ovanför kaklet en bit. Man spacklar över hela tätskiktet, spacklar försänkningen med remsa osv. Och det är detta som är överlappet, som räknas som tätt. Sen är de olika om de räcker med våtrumsspackel och våtrumsfärg (zon2) eller om det är zon1 då måste du ha våtrumsgrund och våtrumsväv.
Super stort tack till er för svaren!

Fantastiskt vilken hjälp det går att få här!

I jotuns, alcro och becker system ingår alltid våtrumsgrunden oavsett om det är zon 1 eller 2?
Jag tänkte köra med grunden även i taket, därav frågan 🤔 Jag kör med jotuns system

Ja i zon1 när man sätter våtrumsväven sätts den i våtrumsgrund, sen ska man även måla över väven vått i vått med våtrumsgrunden och det är detta som blir tätskiktet efter de sen blivit målat 2ggr med våtrumsfärg.

Jag e ganska säker på att även i zon2 att man ska måla över spacklet med våtrumsgrund först, tak och vägg innan man målar med våtrumsfärgen. Detta är dock inget jag någonsin gjort, ingen av mina kollegor heller. Detta gjorde jag inte ens till mig själv förra året när jag renovera badrummet så vet inte hur noggrant det är.

Läser man på en vanlig färgburk står de tex att man alltid ska tvätta väggarna med målartvätt innan målning men de gör man bara inte, såvida det inte är grovt nedsmutsat. Känner ungefär att detta är samma som våtrumsgrund i zon2.

L Lechuza skrev:
Ja i zon1 när man sätter våtrumsväven sätts den i våtrumsgrund, sen ska man även måla över väven vått i vått med våtrumsgrunden och det är detta som blir tätskiktet efter de sen blivit målat 2ggr med våtrumsfärg.

Jag e ganska säker på att även i zon2 att man ska måla över spacklet med våtrumsgrund först, tak och vägg innan man målar med våtrumsfärgen. Detta är dock inget jag någonsin gjort, ingen av mina kollegor heller. Detta gjorde jag inte ens till mig själv förra året när jag renovera badrummet så vet inte hur noggrant det är.

Läser man på en vanlig färgburk står de tex att man alltid ska tvätta väggarna med målartvätt innan målning men de gör man bara inte, såvida det inte är grovt nedsmutsat. Känner ungefär att detta är samma som våtrumsgrund i zon2.
Åtrrkoppling 🥳 Nu är allt kaklat och klart. Har spacklat ut tätskiktsduken ut på väggen.

Jag kör med jotuns våtrumssystem, ett par frågor.

- Tätskiktet går upp 220cm över golv, måste jag verkligen köra med jotuns väv VT? Eller räcker VA? Dvs att rolla deras våtrumsgrund/lim 2ggr innan täckfärgen.
- Ska jag köra våtrumsgrunden/limmet i taket också?
- Foga mellan tak och väggvinkel innan grundning? Springan är som mest 4mm, ser större ut på bild nerifrån

Luddigt vad som gäller tycker jag..

• Kaklad vägg med vita plattor under ett delvis spacklat och målat tak i ett badrum. En ställning syns längst ner till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man behöver inte spackla gipsskarvarna där man sätter tätskiktsfolie som ska kläs med plattor.
Hej igen Paul! Har du några svar på mina frågor ovan? Stort tack på förhand!

Paul-Staffanstorp
W Wallawhoa skrev:
Hej igen Paul! Har du några svar på mina frågor ovan? Stort tack på förhand!
Tyvärr ingen kunskap om olika MVK-system

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.