Hej!
Jag håller på att bygga nytt hus och hade nyligen en plattsättare här för att fixa badrummet. Han använde Schönox tätskikt på både golv och väggar (ända upp till tak) och kaklade halva väggarna, eftersom tanken var att måla övre halvan.
Han sa att jag bara kunde använda gypsum ovanpå tätskiktet ovanför kaklet och måla direkt på det. Men efter att ha läst på (lite för sent tyvärr) har jag förstått att halvkaklade badrum egentligen ska byggas upp på ett annat sätt, där man använder system för målning som ska överlappa med tätskiktssystemet för kakel.
Jag önskar verkligen att jag hade läst på mer innan, men nu står jag här och undrar hur jag kan måla övre halvan av väggen utan att skapa problem. Går det att använda kakelfix som någon form av spackel och sedan måla på det? Eller är gipslösningen faktiskt okej?
Jag är lite fast och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, så alla tips eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Och ja, jag vet att detta borde ha undvikits från början – så var snälla med mig
Stort tack på förhand!
Jag håller på att bygga nytt hus och hade nyligen en plattsättare här för att fixa badrummet. Han använde Schönox tätskikt på både golv och väggar (ända upp till tak) och kaklade halva väggarna, eftersom tanken var att måla övre halvan.
Han sa att jag bara kunde använda gypsum ovanpå tätskiktet ovanför kaklet och måla direkt på det. Men efter att ha läst på (lite för sent tyvärr) har jag förstått att halvkaklade badrum egentligen ska byggas upp på ett annat sätt, där man använder system för målning som ska överlappa med tätskiktssystemet för kakel.
Jag önskar verkligen att jag hade läst på mer innan, men nu står jag här och undrar hur jag kan måla övre halvan av väggen utan att skapa problem. Går det att använda kakelfix som någon form av spackel och sedan måla på det? Eller är gipslösningen faktiskt okej?
Jag är lite fast och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, så alla tips eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Och ja, jag vet att detta borde ha undvikits från början – så var snälla med mig
Stort tack på förhand!
Spackla med fix först och sen våtrumsspackel, annars skär du bort tätskiktet där du ska måla. Men se till att spara 5cm så väven lappar över.B berniebernie skrev:Hej!
Stort tack på förhand!
Tack för all input – uppskattas verkligen!F Fjonken skrev:
Efter lite fram och tillbaka har jag bestämt mig för att ta bort tätskiktet ovanför kaklet och istället sätta in ett godkänt system. Det blir lite extra jobb, men det känns som det bästa beslutet med tanke på att det är ett helt nytt hus och det finns egentligen ingen anledning att inte göra det ordentligt från början.
Jag har lite liknande i mitt badrum som är några år nu och jag slipade LÄTT, tvättade och spacklade med våtrumsspackel och målade med våtrumsfärg och det har funkat bra men jag tyckte det var rätt klurigt att få spacklet bra ovanpå tätskiktet men det blev hyggligt.
Jag/vi (jag och plattsättsren) gjorde medvetet fel på tre väggar och på helvägen är det målat system, lite skillnad i o m att det är så lite vägg men jag litar på folien.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-klinker-till-badrum.444596/post-4636805
Jag/vi (jag och plattsättsren) gjorde medvetet fel på tre väggar och på helvägen är det målat system, lite skillnad i o m att det är så lite vägg men jag litar på folien.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-klinker-till-badrum.444596/post-4636805
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det gör du rätt i för gipsbruk ska du inte använda och inget målat på folie som du själv kommit underfund med.B berniebernie skrev:Tack för all input – uppskattas verkligen!
Efter lite fram och tillbaka har jag bestämt mig för att ta bort tätskiktet ovanför kaklet och istället sätta in ett godkänt system. Det blir lite extra jobb, men det känns som det bästa beslutet med tanke på att det är ett helt nytt hus och det finns egentligen ingen anledning att inte göra det ordentligt från början.
Lämna kvar 5cm av folien som du kan spackla ut och överlappa med det målade systemet.
Står inför liknande problematik just nu.Paul-Staffanstorp skrev:
Spacklar du bara ut folien med våtrumsspacklet? Hur gör man i försänkningarna på gipsskivorna?
Antar att du inte kan spackla ut försänkningarna efter du satt folien? Förstår inte hur man ska göra..
Så här gjorde jag – och jag kan inte garantera att det är helt enligt boken, men kanske det hjälper:
Jag spacklade först försänkningarna så att väggen blev så slät som möjligt innan jag satte upp folien. På så sätt hade jag en jämn yta att jobba på. Sen kom foliesystemet (primer osv.) med cirka 5 cm överlapp in över tätskiktet för kaklet.
Och även om man säkert skulle kunna finputsa den där överlappskanten med mer spackel, så löste det sig nästan av sig själv. Jag drog en fog längs ovankanten av kaklet som jag sedan målade – och när jag jämnade ut fogen så flöt den ut över överlappet och gjorde att allt såg cleanare ut visuellt.
Inte perfekt, men funkar och ser bra ut.
Jag spacklade först försänkningarna så att väggen blev så slät som möjligt innan jag satte upp folien. På så sätt hade jag en jämn yta att jobba på. Sen kom foliesystemet (primer osv.) med cirka 5 cm överlapp in över tätskiktet för kaklet.
Och även om man säkert skulle kunna finputsa den där överlappskanten med mer spackel, så löste det sig nästan av sig själv. Jag drog en fog längs ovankanten av kaklet som jag sedan målade – och när jag jämnade ut fogen så flöt den ut över överlappet och gjorde att allt såg cleanare ut visuellt.
Grymt stort tack för svar! Behöver bara kolla så jag förstår vad du skriver.B berniebernie skrev:Så här gjorde jag – och jag kan inte garantera att det är helt enligt boken, men kanske det hjälper:
Spackla försänkningarna, sedan på med tätskiktsfolien för kakel, sedan överlapp på folien med måleriväven?
Var nånstans hamnade ditt överlapp? Bakom kaklet eller synligt under måleriväven?
Kaklade du på våtumsfärgen?
Stort tack på förhand!
Precis, står i både bkr och mvk. Kiilto säger att det aldrig blir bra när man målar på duken. Han tyckte jag skulle lägga skarven bakom kaklet.Paul-Staffanstorp skrev:
Spacklar du även på själva folien eller bara kanten som blir mellan gips och folie?
Hittade detta på tuben
Redigerat:
Hur löser du försänkningarna på gipsskivorna?Paul-Staffanstorp skrev:
Om man inte spacklar där innan tätskiktsfolien monteras måste man spackla upp det mellanrummet efter?
Vilket betyder att du har 2-3mm mellan folie och det målade tätskiktet? Man vill väll gärna ha dom dikt an?
Hoppas du förstår vad jag menar 🙃
Tack!
Va menar du igentligen ?
Titta här, detta är från ett jobb jag var på tidigare i somras, en badrumsrenovering.
Så här har plattsättaren lämnat de till mig(jobbar som målare):
Du spacklar som vanligt. Kräva lite mer spackel på tätskiktet bara.
Titta här, detta är från ett jobb jag var på tidigare i somras, en badrumsrenovering.
Så här har plattsättaren lämnat de till mig(jobbar som målare):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du spacklar som vanligt. Kräva lite mer spackel på tätskiktet bara.
Ursäkta, är kass i formuleringen.L Lechuza skrev:
Antar att det är ett ickeproblem jag hittat.
Som det är nu på bilden, försänkningen mellan gipsskivorna måste nu spacklas, vilket innebär att du lägger ca 3mm spackel innan du går på med glasfiberväven.
Då är det i teorin inte tätt mellan dessa två system, då spacklet kan suga vatten.
Det är inga kubikmeter vatten som går in där men kanske är en sak om det är i duschdelen?
Men det är nog ett ickeproblem som sagt?
Första gången man gör detta så man övertänker nog en del
Kollar du på bilden så ser du att tätskiktet går ovanför kaklet en bit. Man spacklar över hela tätskiktet, spacklar försänkningen med remsa osv. Och det är detta som är överlappet, som räknas som tätt. Sen är de olika om de räcker med våtrumsspackel och våtrumsfärg (zon2) eller om det är zon1 då måste du ha våtrumsgrund och våtrumsväv.