38 515 läst ·
40 svar
39k läst
40 svar
Hur mäter man fukthalten i ved på rätt sätt?
Det är nu en lite tid sen jag ställdes frågan. Jag lyssnar nu bara på ljudet av veden och ibland mäter jag med fuktmätare. Jag såg att jag kan mäta 17 procent på den klyvad sidan, men sen när jag tar bort en liten bark på och mäter där det har varit bark så blir matningen för högt... Är det ett problem? Jag förstår att barken hindrar veden att torka men faktiskt är det torr bara på den klyvad sidan, inte under barken....
Det intressanta är om den är torr inuti. Men det är sannolikt nära det värdet som är under barken. Jag har dock aldrig mätt min ved.
Jo, en bit kan riktigt vara torr i mitten (jag mäter på 3 olika ställen på klyvad sidan). Men under barken kan fukt vara kvar där det har inte kunna torka ut. Jag hade just en bit som på klyvy sidan mätning var 17-18% men mäter jag från bark-sidan så är det nästan 25%....
Slå jag denns bitar mot varandra så är ljudet högt och klart, iaf låter det torr. Ändå lite konstigt att fukten är så högt på en sidan.
Slå jag denns bitar mot varandra så är ljudet högt och klart, iaf låter det torr. Ändå lite konstigt att fukten är så högt på en sidan.
Nyklyvd?
Då vet du ju inte fukthalten inne i vedträt.
Då är det med andra ord en nyklyvd yta.... Det var ju det jag frågade om, då sa du att den inte var det.
Barken fungerar väl som ett täcke för veden. Dessutom är säkert barnen lite fuktig i sig, eller i varje fall håller den troligen en något högre fukthalt än veden med tanke på att den inte är lika homogen. Tar du bort barken så blir det nog samma fukthalt som resten av vedträt.
Sedan beror det nog på vad för trädslag det är o hur barken ser ut.
Att det är mer fukt under barken är nog inget du behöver bry dig om. Är det riktigt tjock bark så slå bara bort den.
Att det är mer fukt under barken är nog inget du behöver bry dig om. Är det riktigt tjock bark så slå bara bort den.
Tack!K knipo skrev:Barken fungerar väl som ett täcke för veden. Dessutom är säkert barnen lite fuktig i sig, eller i varje fall håller den troligen en något högre fukthalt än veden med tanke på att den inte är lika homogen. Tar du bort barken så blir det nog samma fukthalt som resten av vedträt.
Har jag också funderat på. Bara slå barken bort när jag plocka ved från vedboden, sen ligger det inomhis ett dygn så kan fukten flyttas ut. Jag tror det finns nog en lite ytfukt under barken som sitter kvar. Troligen det torkar också ut när barken är bort.
Har tittat. Se bilder.K knipo skrev:Barken fungerar väl som ett täcke för veden. Dessutom är säkert barnen lite fuktig i sig, eller i varje fall håller den troligen en något högre fukthalt än veden med tanke på att den inte är lika homogen. Tar du bort barken så blir det nog samma fukthalt som resten av vedträt.
1Mätning på barken= fuktig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen hörde jag också tala om att när man trycker in en fuktmätare för kraftig, så blir mätningar högre där man trycker ihop vattnet i träet....K knipo skrev:Barken fungerar väl som ett täcke för veden. Dessutom är säkert barnen lite fuktig i sig, eller i varje fall håller den troligen en något högre fukthalt än veden med tanke på att den inte är lika homogen. Tar du bort barken så blir det nog samma fukthalt som resten av vedträt.
Hej, har eldat med ved i ett decennium nu. 45 kubik om året. Allt brinner. Om det är fuktig ved så grunda med torr ved så du får en glödbädd där du kan lägga den fuktiga veden, max 25% th tycker jag. Klyv gärna den fuktiga veden en extra gång och låt torka nått dygn inomhus eller kasta in på glödbädden så kommer dom sista dropparna torka ur på glöden. Visst förlorar man några öre på energiåtgången...försumbart. barken är fuktbärande och nävern skyddar och håller tätt.om veden ska torka kort period så Perforera barken med motorsåg innan kap å klyv. Blir en vesentlig skillnad i torktid. Låt veden ligga under bar himmel ett par månader innan midsommar för att soltorka . Går fort då! För att tända måste jag säga att näver Slår det mesta. Skippa tidningspappret... Näver is tha shit. Simma lugnt.
Väg en vedklamp noga därefter lägg den i ugnen på 75 grader ett par dygn därefter ånyo en ny vägning, förlusten är vatten. Sedan är det bara procenträkning.
Om man nu måste veta.
Annars följ tidigare skrivare och vårda din ved redan från våren.
Om man nu måste veta.
Annars följ tidigare skrivare och vårda din ved redan från våren.