19 916 läst ·
63 svar
20k läst
63 svar
Hur lyfta in bänkskiva via balkong?
Är det inte stor risk att en skiva knäcks om man lyfter den fel? Nog värt att tänka på lite innan man sätter igång.
https://m.youtube.com/shorts/Xi65X4m8KdI
https://m.youtube.com/shorts/Xi65X4m8KdI
Redigerat:
Det kanske kan vara något. Då skulle man ju kunna ställa den en bit från balkongen och ändå nå upp. Frågan är bara om längden på bänkskivan blir ett problem (280cm), men jag ser ju att de använder Gerda lift till solcellspaneler och de är ju ganska stora och plattarichardtenggren skrev:
Hej alla,
Tänkte att jag skulle uppdatera er om hur det löste sig till slut.
Bokade en kranbil med jibb som skulle kunna klara lyftet.
När stenfirman kom i morse så var kranbilen inte på plats än, så de gick in för att titta på hissen och bedömde att skivan skulle rymmas där. Jag försäkrade mig om att de var helt 100 på det och ringde direkt för att avboka kranbilen. Med en del lirk så gick den in i hissen och ligger nu på plats
Otroligt skönt, men irriterande att jag behövde lägga så mycket tid och energi på att jaga lyftlösning när de från början hade kunnat mäta bättre i hissen.
Stort tack till @atomlab som var förbi och tittade och förmedlade krankontakter.
Och stort tack till alla er andra som engagerade er i denna fråga! Ha en fortsatt härlig onsdag
Tänkte att jag skulle uppdatera er om hur det löste sig till slut.
Bokade en kranbil med jibb som skulle kunna klara lyftet.
När stenfirman kom i morse så var kranbilen inte på plats än, så de gick in för att titta på hissen och bedömde att skivan skulle rymmas där. Jag försäkrade mig om att de var helt 100 på det och ringde direkt för att avboka kranbilen. Med en del lirk så gick den in i hissen och ligger nu på plats
Otroligt skönt, men irriterande att jag behövde lägga så mycket tid och energi på att jaga lyftlösning när de från början hade kunnat mäta bättre i hissen.
Stort tack till @atomlab som var förbi och tittade och förmedlade krankontakter.
Och stort tack till alla er andra som engagerade er i denna fråga! Ha en fortsatt härlig onsdag
Skönt att höra att det löste sig och dessutom på enklaste sätt.M Maritza82 skrev:
Men det understryker ju vikten av att verkligen gå till botten med de enkla alternativen innan man börjar krångla till saker och ting. Antar att leverantören av kranbilen inte är jättenöjda med att jobbet blir avblåst med minimal framförhållning.
Helt rätt, det blir en lärdom. Jag litade tyvärr på killen från stenfirman som sa att den absolut inte skulle gå in i hissen. Kranfirman var försenade så blev faktiskt bara glada över att jag avbokade med kort varsel, lite tur ska man ha iblandC cpalm skrev:Skönt att höra att det löste sig och dessutom på enklaste sätt.
Men det understryker ju vikten av att verkligen gå till botten med de enkla alternativen innan man börjar krångla till saker och ting. Antar att leverantören av kranbilen inte är jättenöjda med att jobbet blir avblåst med minimal framförhållning.