Hej!
På ovanvåningen i vårt nya hus (från 1940-talet) så porlar det om vissa element.

De tjockare äldre elementen kunde jag lufta genom att använda en elementnyckel. Först pyste det, sedan försvann ljudet men det kom aldrig något vatten. Vad tyder det på? Att jag borde fylla på mer vatten?

De tunnare elementen har ingen liknande lösning utan där tror jag att man luftar elementen genom att ta bort termostaten och försiktigt drar ut sprinten tills att det börjar komma ut vatten, då sätter man tillbaka sprinten. Stämmer det? Vad behöver jag tänka på?

C
M Mikael Jacob Edström skrev:
Först pyste det, sedan försvann ljudet men det kom aldrig något vatten. Vad tyder det på? Att jag borde fylla på mer vatten?
Sannolikt ja. Kolla trycket efter luftning. Om det försvunnit tillräckligt mycket vatten får du får fylla på och lufta omvartannat, för trycket sjunker när du luftar. Men det är också viktigt att du tar reda på vart vattnet försvinner.

Redigerat:
tommib
Har du bild på radiatorerna? Jag har inte hört talas om någon variant som luftas genom termostaten men det är säkert inte omöjligt.

Märke/Modell?

O
Du luftar på avluftningen.
Fyrkantsnyckeln passar på avluftningen.

Du kan även stänga termostaten och sedan lufta via anslutningsmuttern men de rekommenderas ej till hempulare av mig. Endast en nödlösning om avluftningen ej går att öppnas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.