Hej!
Köpte i dagarna ett begagnat Tiki cs265-r släpvagn i fint skick. När jag igår skulle testa den ”manuella” tippfunktionen märker jag att den fastnat/låst sig vid bultarna på bägge sidor.
Har provat att banka och lossa bultarna utan framgång, både med och utan mutterknack. Kommer dock inte åt själva muttern från baksidan med hylsa då bulten sticker ut. Dränkte den i wd-40 och hoppas detta gör underverk. Om inte, hur gör jag bäst? Vågar jag gå på med eld/värme eller riskerar jag att skada låsmuttern? Ser ut att vara någon nylon variant. Slägga? Ringa verkstad?
Bra idéer mottages gärna!
Köpte i dagarna ett begagnat Tiki cs265-r släpvagn i fint skick. När jag igår skulle testa den ”manuella” tippfunktionen märker jag att den fastnat/låst sig vid bultarna på bägge sidor.
Har provat att banka och lossa bultarna utan framgång, både med och utan mutterknack. Kommer dock inte åt själva muttern från baksidan med hylsa då bulten sticker ut. Dränkte den i wd-40 och hoppas detta gör underverk. Om inte, hur gör jag bäst? Vågar jag gå på med eld/värme eller riskerar jag att skada låsmuttern? Ser ut att vara någon nylon variant. Slägga? Ringa verkstad?
Bra idéer mottages gärna!
Produkter som diskuteras: "wd-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Koppla på det på bilen å hoppa på kakre delen av vagnen bjud med några vänner 😀
du kan ju försöka lyfta flaket med donkraft i framkant också ifall du inte har stora vänner
WD40 smörjer nog bra men har den erfarenheten att de kryper inte riktigt bra in när någåt tagit fast finns en X4 krypolja i de "Blåvaruhuset" som jag sett rekomendationer på nätet om och själv varit nöjd med efter att den införskaffades
du kan ju försöka lyfta flaket med donkraft i framkant också ifall du inte har stora vänner
WD40 smörjer nog bra men har den erfarenheten att de kryper inte riktigt bra in när någåt tagit fast finns en X4 krypolja i de "Blåvaruhuset" som jag sett rekomendationer på nätet om och själv varit nöjd med efter att den införskaffades
Tack alla för bra svar. Laddade med blåslampa och slägga men wd-40 verkar ha gjort sitt jobb då det magiskt lossnade med andra försöket med mutterknacken. Rengjorde och slängde på fett för bromsok (i brist på annat) och nu fungerar det utan anmärkning. Frågan är dock om man bör byta mutter och bult, klarar nylonet på låsmuttern att öppnas och stängas och bibehålla sin funktion?
En aldrig öppnad grej ärgar ihop med tiden.useless skrev:
Det hade säkert räckt att spreja lite mellan metallytorna mellan flak och ram som hålls ihop av skruv/mutter och applicera lite kraft..gör det är där friktionen/ärget sitter.
Tänker jag 🤔🤓
Fullt möjligt trots att jag ändå tror att det inte hade räckt. Men känns bra att ha öppnat upp och rengjort från rost och bös samt fettat in.D Dilato skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

