273 läst ·
2 svar
273 läst
2 svar
Hur lossar jag spolknappen, (norsk instruktion) på min Porsgrund toa?
Hej
Har en toalett från Porsgrund, årsmodell ca 2008.
Vi har haft ganska mycket kalk och annat utfällningsjox i vattnet från vår egna brunn så detta tror jag genom åren lett till en hel del beläggningar inne i cisternen. Rörliga delar har förmodligen "beckat igen", täckts av utfällningsjoxet. Så sen något år läcker toaletten vatten om man inte trycker till på spolknappen ordentligt. Jag tänkte därför ge cisternen en laddning bikarbonat eller citronsyra för att lösa upp joxet.
Men jag kan inte lista ut hur man lossar locket på cisternen.
Jag fick denna info av åter försäljare från Norge.
Men då jag använder en spegel tycker jag inte det ser ut som någon skruv.
Så här ser den ju ut alltså
Så kan någon lista ut hur man gör utan att ha sönder den vore det jättebra.
Mvh
Fredrik
Har en toalett från Porsgrund, årsmodell ca 2008.
Vi har haft ganska mycket kalk och annat utfällningsjox i vattnet från vår egna brunn så detta tror jag genom åren lett till en hel del beläggningar inne i cisternen. Rörliga delar har förmodligen "beckat igen", täckts av utfällningsjoxet. Så sen något år läcker toaletten vatten om man inte trycker till på spolknappen ordentligt. Jag tänkte därför ge cisternen en laddning bikarbonat eller citronsyra för att lösa upp joxet.
Men jag kan inte lista ut hur man lossar locket på cisternen.
Jag fick denna info av åter försäljare från Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men då jag använder en spegel tycker jag inte det ser ut som någon skruv.
Logga in
Skapa konto
Så här ser den ju ut alltså
Logga in
Skapa konto
Så kan någon lista ut hur man gör utan att ha sönder den vore det jättebra.
Mvh
Fredrik
Tackar för svaret, men moturs verkar det inte vara man ska skruva.
Jag frågade företaget igen och skickade bilden med spegeln ovan.
Översatt så var svaret detta "
Det här är en gammal modell som vi knappt sålt några av, så tyvärr har vi ingen dokumentation på någonting.
Jag menar, kom ihåg att den lilla knoppen först måste skruvas loss från "stiftet" den sitter fast i, innan den stora kycklingknappen kan dras upp. Den stora trycks på, så den ska gå rakt upp.
Utöver detta har vi ingen dokumentation från den här modellen, och ingen minns detta."
Jag tycker det känns som om något är på väg att brista då jag drar i knoppen. Men kanske är det det man måste göra.
Mvh
Fredrik
Jag frågade företaget igen och skickade bilden med spegeln ovan.
Översatt så var svaret detta "
Det här är en gammal modell som vi knappt sålt några av, så tyvärr har vi ingen dokumentation på någonting.
Jag menar, kom ihåg att den lilla knoppen först måste skruvas loss från "stiftet" den sitter fast i, innan den stora kycklingknappen kan dras upp. Den stora trycks på, så den ska gå rakt upp.
Utöver detta har vi ingen dokumentation från den här modellen, och ingen minns detta."
Jag tycker det känns som om något är på väg att brista då jag drar i knoppen. Men kanske är det det man måste göra.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara