1 576 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur lösa ventilationen i vårt hus?
Vi flyttar in i vårt första hus sista maj i år.
Planlösning:
http://85.195.29.216/plan1.jpg
http://85.195.29.216/plan2.jpg
På både besiktning och energideklaration anmärktes det på undermålig ventilation.
Idag är det självdrag. Mitt på taket finns en liten huv där rör från badrum (nere) och toalett (plan 2) löper ut. I köket finns förstås en köksfläkt (löper ut i murstocken i garaget) men i övrig saknas tilluft i SAMTILGA rum.
Uppvärmning sker via fjärrvärme. Huset är byggt -60 och har ingen ångspärr varken i huset eller garaget.
Hur rekommenderar ni att man löser ventilationen?
Vår tanke är att första åtgärd blir någon form av fläkt i duschen för att dra ut fukt i samband med dusch och sätta in tilluftsdon i fönsterkarmarna i samtliga rum.
Skall man satsa på någon konstant mekanisk frånluft? Vindsnurra?
Räcker dessa åtgärder?
På sikt (2-3 år) är jag lite sugen på att bygga ett FTX system med växlare i det minsta sovrummet (som kanske byggs om till tvättstuga) och dra rör i vindsförråden på plan 2. Hur låter det?
Planlösning:
http://85.195.29.216/plan1.jpg
http://85.195.29.216/plan2.jpg
På både besiktning och energideklaration anmärktes det på undermålig ventilation.
Idag är det självdrag. Mitt på taket finns en liten huv där rör från badrum (nere) och toalett (plan 2) löper ut. I köket finns förstås en köksfläkt (löper ut i murstocken i garaget) men i övrig saknas tilluft i SAMTILGA rum.
Uppvärmning sker via fjärrvärme. Huset är byggt -60 och har ingen ångspärr varken i huset eller garaget.
Hur rekommenderar ni att man löser ventilationen?
Vår tanke är att första åtgärd blir någon form av fläkt i duschen för att dra ut fukt i samband med dusch och sätta in tilluftsdon i fönsterkarmarna i samtliga rum.
Skall man satsa på någon konstant mekanisk frånluft? Vindsnurra?
Räcker dessa åtgärder?
På sikt (2-3 år) är jag lite sugen på att bygga ett FTX system med växlare i det minsta sovrummet (som kanske byggs om till tvättstuga) och dra rör i vindsförråden på plan 2. Hur låter det?
Det låter bra. Vill du inte köra ftx direkt så kan det vara bra att montera en frånluftsfläkt i badrummet, men vill du inte ta upp ett hål i väggen som du sedan får sätta igen kan du ju dra ett rör med ett frånluftsdon och sätta en kanalfläkt sålänge.
Tilluft kan du tillsvidare lösa genom att glipa lite på fönstren, tills du har monterat ftx, för tilluftsdonen blir annars helt meningslösa.
Tilluft kan du tillsvidare lösa genom att glipa lite på fönstren, tills du har monterat ftx, för tilluftsdonen blir annars helt meningslösa.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Njae, Du kan knappast glipa på fönstren i 3 år väl
då är tilluft nödvändig men kanske inte i alla rum, pröva dej fram få se hur mycket som krävs.
I övrigt låter det som en bra plan, vi har FTX som radonsaneringsåtgärd, fick utmärkt ventilation på köpet
det fungerar väldigt bra men vår gamla anläggning återvinner inte värmen i den utsträckningen som vi önskar, ska utvärdera den på tisdag.
I övrigt låter det som en bra plan, vi har FTX som radonsaneringsåtgärd, fick utmärkt ventilation på köpet
Vad jag menade med "någon form av fläkt" var alltså att installera en flökt i det befintliga självdragsröret i badrummet (röret som mynnar ut på taket).cheetah1 skrev:
Problemet är väl att jag misstänker att detta rör delas med toan på plan 2 och då kan jag ju inte bara installera en fläkt där nere för då trycks ju fukten ut på toan
Hur löser jag det lättast?
Jo, men man vill ju inte ha fönstren på nedre plan öppna.cheetah1 skrev:
Låter som ni är nöjda med FTX alltså. Vad har ni för typ av aggregat?Jan-Å skrev:Njae, Du kan knappast glipa på fönstren i 3 år väldå är tilluft nödvändig men kanske inte i alla rum, pröva dej fram få se hur mycket som krävs.
I övrigt låter det som en bra plan, vi har FTX som radonsaneringsåtgärd, fick utmärkt ventilation på köpetdet fungerar väldigt bra men vår gamla anläggning återvinner inte värmen i den utsträckningen som vi önskar, ska utvärdera den på tisdag.
Eftersom det är fjärrvärme vill vi ju ha ett aggregat som inte värmer själv utan bara växlar. Kan man få till det bra utan att det blir dragigt? För den växlade frächa luften blir ju lite kallare än rummet i övrigt på grund av att växlaren aldrig kan ha 100% verkningsgrad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden