2 718 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur lösa vattenförsörjning på bästa sätt?
Jag har lite funderingar angående vattenförsörjningen till vår sommarstuga.
För närvarande använder jag följande lösning:
Egen brunn som är belägen ca 60m in i skogen. Från brunnen går en plastslang upp till en pump som är belägen 15m från huset. Höjdskillnad mellan pump och brunn är ca 5m. Från pumpen går ett nergrävt rör in i huset. På hösten tömmer jag systemet på vatten för att inga frostskador ska uppstå. Jag vill nu skaffa ett året-runt-system och letar efter den bästa/billigaste lösningen.
De alternativ som jag hittils har kollat på är:
1) Gräva ner ett rör från pumpen till brunnen.
Detta är komplicerat eftersom skogen är mycket tät och det blir svårt och kostsamt att få en grävare att ta sig fram.
2) Borra egen djupborrad brunn på tomten.
Detta är en kostsam lösning eftersom det troligtvis är berggrund. Kostnaderna kan lätt springa iväg till över 70kkr, vilket ligger lite över min budget.
Så, nu till mina funderingar.
Hur ser möjligheterna ut att lägga någon form av isolerat rör ovan mark ner till brunnen?
Finns det någon annan lösning som jag bör kolla upp?
Tack på förhand!
/ Jonas
För närvarande använder jag följande lösning:
Egen brunn som är belägen ca 60m in i skogen. Från brunnen går en plastslang upp till en pump som är belägen 15m från huset. Höjdskillnad mellan pump och brunn är ca 5m. Från pumpen går ett nergrävt rör in i huset. På hösten tömmer jag systemet på vatten för att inga frostskador ska uppstå. Jag vill nu skaffa ett året-runt-system och letar efter den bästa/billigaste lösningen.
De alternativ som jag hittils har kollat på är:
1) Gräva ner ett rör från pumpen till brunnen.
Detta är komplicerat eftersom skogen är mycket tät och det blir svårt och kostsamt att få en grävare att ta sig fram.
2) Borra egen djupborrad brunn på tomten.
Detta är en kostsam lösning eftersom det troligtvis är berggrund. Kostnaderna kan lätt springa iväg till över 70kkr, vilket ligger lite över min budget.
Så, nu till mina funderingar.
Hur ser möjligheterna ut att lägga någon form av isolerat rör ovan mark ner till brunnen?
Finns det någon annan lösning som jag bör kolla upp?
Tack på förhand!
/ Jonas
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag råkade faktiskt springa över en sån slang aldeles nyss när jag kollade runt på nätet. Jag ska undersöka möjligheterna.
De rekommenderar att slangen grävs ner ett par decimeter för att det ska vara garanterat frostfritt, men det kanske går att komma runt på något vis...
Tack.
/ Jonas
De rekommenderar att slangen grävs ner ett par decimeter för att det ska vara garanterat frostfritt, men det kanske går att komma runt på något vis...
Tack.
/ Jonas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden