Hej
Jag ska montera en bänkskiva i köket (metod) och antog att alla skivor är lika djupa :)
Skivan är dock 60 eller 61 jämfört med Ikeas egna som verkar vara typ 63.
Om jag monterar den dikt ann mot väggen blir därför öherhänget väldigt litet och det ser konstigt ut.

Om jag lägger överhänget lagom långt ut blir glipan 30cm. Om jag tänker tvärt om hur liten glipa kan jag ha mot väggen och det ändå ser ok ut så är det ca 20mm.

Jag hade tänkt lägga skivan mot och sen kakla men tänker att 20mm är väl tjockt att bygga upp med kakel.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svart bänkskiva monterad mot vit vägg i kök med liten spricka synlig mellan skiva och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mäta avstånd mellan bänkskiva och vägg i kök, med linjal som visar glipan.
    Skapa konto
  • Måttband visar avstånd mellan köksbänk och vägg, cirka 20 mm, i ett kök med en svart bänkskiva och diskho av rostfritt stål.
    Skapa konto
  • Närbild av en grå bänkskiva där avståndet till kanten mäts med linjal mot ett skåp med förborrade hål.
    Skapa konto
  • Måttband mäter avståndet mellan en köksbänkskiva och väggen. Glipan är cirka 20 mm, vilket skapar ett visuellt problem vid montering.
    Skapa konto
  • Köksbänk med mörk bänkskiva där en dubbel diskho i rostfritt stål är installerad, med glipa mot väggen bakom.
    Skapa konto
  • Diskbänk i rostfritt stål monterad i en mörkgrå köksbänkskiva med glipa mot väggen bakom.
    Skapa konto
  • Mätning av djupet på en bänkskiva i ett kök med en linjal, visande glipan mellan skiva och väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på en mörk köksbänkskiva monterad ovanpå ett vitt köksskåp med ett metallhandtag.
    Skapa konto
Lägg en gipsskiva bakom där du ska sätta kaklet. Skivan och underskåpen kan du inte ändra på. Gipsen bygger 11 mm.

Har du överskåp?

Ja, jag kommer ha överskåp.

• Kök under renovering med installerade överskåp, tomma underskåpsramar och en diskbänk. Kartonger och verktyg på golvet.
    Skapa konto
Bilderna hamnade i omvänd ordning så se dem nerifrån och upp.

Enklaste är som du redan fått förslag på, att gipsa väggen, kanske tom med två lager för att bygga tjocklek. Glipan som återstår får du sen foga.

Ett annat alternativ, mer jobb förvisso, är att dra ut bänkskivan ytterligare en aning extra än 30mm och bygga ut del av väggen med ex 45mm regel i bänkskivans längd och kakla en nisch/hylla. Typ en kakelplatta el två hög. Hyllan blir en bra avställning för det som kan behövas. En härlig damm/fett och smutssamlare dessutom.

H Hutton skrev:
Lägg en gipsskiva bakom där du ska sätta kaklet. Skivan och underskåpen kan du inte ändra på. Gipsen bygger 11 mm.

Har du överskåp?
Skåpen går att korta någon cm i bakkanten, men man måste mäta noggrannt.
Bygga ut väggen är väl lite enklare.

Tack för alla svar. Blir att vi sätter gips bakom och en lite tjockare väggplatta

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.